ایران نخستین استاندارد بین‎المللی نانو را تدوین کرد

زرین نامه: مدیرکل تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ایران تاکنون 12 استاندارد بین‎المللی تدوین کرده است که تدوین نخستین استاندارد بین‎المللی نانو یکی از این استانداردها است.

 

به گزارش زرین نامه به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان گلستان، آزیتا خضرایی در نخستین کارگاه آموزشی تدوین استانداردهای ملی در سالن خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان اظهار داشت: بسیاری از استانداردهای بین‎المللی تدوین شده توسط ایران در زمینه آرایشی و بهداشتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع 12 استاندارد بین‎المللی دو استاندارد در زمینه زعفران هستند و علاوه بر این 12 مورد، هشت مورد دیگر نیز در دست تدوین قرار دارند.

وی استانداردها را از نظر سازمان بین‎المللی استاندارد به چهار طبقه بین‎المللی، منطقه‎ای، ملی و سازمانی و کارخانه‎ای تقسیم کرد و ادامه داد: استانداردهای بین‎المللی مبنای تدوین استانداردهای ملی هستند و در صورت فقدان مبنای بین‎المللی، استانداردهای ملی با تکیه بر پژوهش‎های داخلی تدوین می‎شوند.

خضرائی اضافه کرد: هر یک از استانداردهای سازمانی و کارخانه، ملی و منطقه‎ای در محدوده تعیین شده پذیرش دارند، اما استانداردهای بین‎المللی مورد تایید همه کشورهای دنیا هستند.

نقش ایران را در عرصه‎های منطقه‎ای و بین‎المللی چشمگیر است

وی نقش ایران را در عرصه‎های منطقه‎ای و بین‎المللی چشمگیر توصیف کرد و افزود: در عرصه منطقه‎ای ایران رئیس کمیته منطقه‎ای واژگان و دبیر کمیته منطقه‎ای کشاورزی کشورهای اسلامی است.

کالاهای مشمول استاندارد اجباری به 10 هزار قلم افزایش یافت

مدیرکل تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تصویب قانون ارتقا کیفیت خودرو و تولیدات صنعتی گفت: کالاهای مشمول استاندارد اجباری از 650 قلم به 10 هزار قلم افزایش یافتند و بدیهی است که با حدود 2 هزار کارمند در کل کشور نمی‎توان استانداردهای ملی را تدوین و حتی بر نحوه اجرای آنها نظارت داشت.

وی تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد ایران در راستای نیل به اهداف و وظایف سازمانی خود از توان بخش خصوصی بهره می‎برد و در همین راستا شرکت‎های بازرسی، آزمایشگاه‎ها و کارشناسان حقیقی و حقوقی با این سازمان همکاری می‎کنند.

نخستین کارگاه آموزشی تدوین استانداردهای ملی با همکاری اداره کل استاندارد استان گلستان و کمیته فنی متناظر چوب و الوار سازمان ملی استاندارد ایران مستقر در دانشکده مهندسی چوب و کاغذ دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و با حضور مدیرکل استاندارد استان، معاون مدیرکل دفتر تدوین استانداردهای سازمان ملی استاندارد ایران، اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد.