کلینیک و اورژانس‌ 24 ساعته برای خدمات به سگ‌ها/ هم آغوشی با حیوان ناقل بیماری+تصاویر

زرین نامه: متاسفانه، نگهداری از حیوانات خانگی در ایران، رفته‌رفته به یک نوع چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است و به تدریج امکان دارد به هر خانواده ای که یک سگ کوچک را در میان فرزندان خود بزرگ نکند لقب عقب مانده داده شود.

به گزارش زرین نامه؛ ورود حیوانات اهلی چند سالی است که در ایران باب شده است؛ با این حال با صنعتی شدن زندگی و با کم عمق شدن روابط انسانی و گسستگی در روابط خانوادگی، تمایل به داشتن حیوانات خانگی افزایش پیدا کرده است که البته این اتفاق بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا افتاد، تا پیش از جنگ جهانی به این صورت نگهداری از حیوانات خانگی رایج نبود.

در سال‌های اخیر با دارندگان حیوانات خانگی در کشورمان برخورد می‌شود، با این توجیه که نگهداری این‌گونه حیوانات یک «مد و نماد فرهنگ غرب» شده است.

انتقال بیماری از حیوانات خانگی به انسان، دیگر دلیلی است که مخالفان نگهداری حیوانات خانگی عنوان می‌کنند و این برخوردها در حالیست که هم اکنون در عمده مناطق شهر تهران کلینیک – فروشگاه (pet-shop clinic) ایجاد شده که علاوه بر داشتن اورژانس به صورت ۲۴ ساعته مشغول سرویس دهی هستند و این مهم نشان از بروز مسئله نگهداری حیوان خانگی به بسیاری از خانواده های ایرانی حکایت دارد.

هم آغوشی افراطی با حیوانات خانگی

باید زودتر برسم خونه… بچه تنهاست… تازه هنوز غذایش را هم نداده ام… نمی دونم تو تنهایی چیکار می کنه … یکی دو روزه برا هوا خوری هم نرسیدم بیرون ببرمش… این ماه وقت واکسنشه باید سر موقع اونجا باشم.

در گذشته وقتی این کلمات و جملات را می شنیدیم نا خواسته به یاد یک پدر یا مادر مسئول می افتادیم که تمامی حرکات و نحوه بزرگ شدن کودکانشان برایشان مهم بود، اما با توجه به ورود و حضور در دنیای مدرن و تکنولوژیک و البته این نکته مهم که بچه مایه دردسر و مسئولیت است این واژه ها بیشتر برای پاپی و فندقی و رکس و هزاران اسم این دست که در واقع همان حیوانات خانگی هستند به کار می رود و نکته جالب هم اینجاست که انسانی با قدرت تفکر و البته توانایی تولید مثل تمام توجه و حساسیت حس پدر یا مادر بودن خود را به موجود زنده ای آنهم از جنس حیوان می دهند که حتی قدرت تکلم اولیه را هم ندارد و جالبتر آنکه با اگر تنها یک ساعت از وقت خود را پای زندگی این افراد بگذاری با تمام وسواس و به قول امروزی ها کلاسی که می گذارند، تمام حرکات غیر ارادی این حیوانات را به راحتی می پذیرند و برایشان عادی قلمداد می شود.

بیماریهای قابل انتقال از طریق حیوانت خانگی

مهم ترین‌ و متداول‌ترین‌ بیماری‌های قابل‌ انتقال‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌ در کشور ما هاری‌، کیست‌ هیداتیک‌، تب‌ مالت‌، سیاه ‌زخم‌ و ... است‌ که‌ می ‌توان ‌به‌ آنها اشاره‌ کرد. البته‌ بیماری‌هایی‌ همچون‌ جنون‌ گاوی‌، تب‌ کریمه کنگو‌ و آنفلوآنزای‌ پرندگان‌ را نیز نباید نادیده‌ بگیریم‌، چرا که‌ خطر ورود و شیوع‌ آنها همواره‌ ما را تهدید می ‌کند.

 

رواج سگ بازی میان جوانان ایرانی

بر اساس آمار های به دست آمده در رابطه با علت شیوع سگ بازی در میان جوانان و برخی خانواده های ایرانی ، تلاش برای دست یافتن به گونه‌ای پرستیژ اجتماعی در محیط‌های شهری ازجمله مهم‌ترین انگیزه‌هایی است که برخی از افراد را به نگهداری و نمایش عمومی حیوانات خانگی ترغیب می‌کند و جوانان با مشاهده این حرکت در میان قشر مرفه و به ظاهر متجدد ، برای عقب نماندن از قافله به این پدیده مخرب اجتماعی گرایش پیدا می کنند .

گفتنی است؛ در حالی رواج نگهداری از حیوانات خانگی به خانواده‌های متوسط جامعه هم کشیده شده و جزء لاینفکی از زندگی شهری و کلاس اجتماعی آنها شده است که کارشناسان اجتماعی معتقدند تعداد بسیاری از جوانان بی ‌آنکه حداقل اطلاعاتی از نگهداری، مشکلات و بیماری‌های آن و شناخت شخصیتی حیوان داشته باشند این کار را انجام داده و بیشر از ماهیت اصلی نگهداری و ارتباط با حیوان، نمایش حیوان و نشان دادن تجدد و کلاس فرهنگی مدنظر آنهاست.

متاسفانه، نگهداری از حیوانات خانگی در ایران، رفته‌رفته به یک نوع چشم و هم‌چشمی تبدیل شده است و به تدریج امکان دارد به هر خانواده ای که یک سگ کوچک را در میان فرزندان خود بزرگ نکند لقب عقب مانده داده شود./دانا

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه