پیشنهادات اساتید برای ارتباط نزدیک علم و صنعت

زرین نامه: در نشست هم انديشي معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش استانداری گلستان و فرماندار علی آبادکتول با اعضای هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی علی آبادکتول، بر ضروت ارتباط نزديک صنعت و دانشگاه تاکيد شد.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ علیرضا لادن مقدم رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آبادکتول در این نشست گفت: دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان آمادگی دارد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار سال همایش هایی با عناوین اقتصادی و فرهنگی برگزار کند.

وی اظهار کرد: این دانشگاه با سه رشته کارآفرینی در مقطع دکتری یکی از بزرگترین واحدهای دانشگاهی استان گلستان است که در جهت ورود به عرصه بازار و صنعت نیز تلاش می کند.

لادن مقدم یادآور شد: ما تلاش می کنیم دانشجویان بتوانند ایده های خوب خود را به عرصه ظهور و بروز برسانند و از طریق ارتباط با مجامع صنعتی، طرح های خود را وارد بازار کار و صنعت کنند.

کارآفرينان شکارچيان فرصتند

دکتر قنبری از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی علی آبادکتول نیز در این نشست گفت: یک کارآفرین برخلاف دیگر افراد جامعه، بسیار ریزبین و دقیق است و برای حل مشکلات ایده پردازی می کند.

وی کارآفرینان را شکارچیان فرصت نامید و اظهار کرد: کارآفرینان از میان ایده های خود، ایده های کاربردی و دارای خریدار در بازار و حلال مشکلات و نواقص جامعه را برگزیده و آن ها را به فرصتی برای کسب ثروت تبدیل می کنند.

قنبری با بیان اینکه باید ایده پردازی را در دانشجویان خود تقویت کنیم، تصریح کرد: دانشگاه باید کارآفرین شود، همه ی پایان نامه ها کاربردی شده و از حالت تئوری خارج شوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به پتانسیل های موجود در استان گلستان گفت: استان گلستان از حیث پتانسیل های قومی، فرهنگ، طبیعی و آب و هوا دارای بسیار غنی است به طوری که تنها یک ویژگی از آن ها در کشورهای دنیا منبع درآمدی بزرگ برای آن ها است.

ضرورت شکستن ديوار بي اعتمادي بين صنعت و دانشگاه

دکتر سیدرضایی از دیگر اساتید این دانشگاه نیز اظهار کرد: متاسفانه ما در دانشگاه های خود تنها در مرحله ی انتقال دانش مانده ایم و هنوز علم خود را کاربردی نکرده ایم.

وی با انتقاد از ارتباط ضعیف صنعت با دانشگاه اظهار کرد: ما در دانشگاه های خود مکانی به عنوان ارتباط با صنعت داریم، اما آیا در عرصه صعنت هم جایی به عنوان ارتباط با دانشگاه طراحی شده است؟!

سیدرضایی با بیان اینکه به رشته های کارآفرینی در دانشگاه باید کاربردی و عملی شوند، گفت: دیواری از بی اعتمادی از سوی صنعت نسبت به دانشگاه وجود دارد که نیاز است با ایجاد تغییر و تحول در سیستم دانشگاهی و اداری خود، این دیوار شکسته شود.

مدیریت جهادی پشت میز نشینی نیست

دکتر مهرابیان استاد دیگری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آبادکتول نیز با ارائه پیشنهادی درباره ایجاد ارتباط نزدیک علم با صنعت در راستای توسعه اقتصاد اظهار کرد: لازم است مرکزی با مدیریت استانداری تشکیل شود که در این مرکز دانشگاهیان و صنعتگران و همچنین کشاورزان تجربی در کنار یکدیگر قرار گیرند و هر یک دانش و تجربه خود را در اختیار دیگری قرار دهند.

وی خطاب به مسئولین استانداری اذعان داشت: این دانشگاه از سال 85 تا کنون با انجام پروژه های تحقیقاتی مختلف به بررسی حلقه های مفقوده صنعت، توزیع عادلانه صنعت در استان و مواردی از این قبیل پرداخته اند که برای هزینه زیادی نیز صرف شد.

مهرابیان ادامه داد: درباره ارتباط دانشگاه و صنعت تا به حال همایش ها و سمینارهای زیادی برگزار شده اما نیاز است چتری بزرگ همانند استانداری روی سر این دو قرار گیرد، تا نتایج این همایش ها و تحقیقات با بار بنشیند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ویژگی هایی که برای مدیریت جهادی قائل هستیم همان اقداماتی است که در دوران جنگ تحمیلی برای عبور از بحران ها انجام دادیم، تصریح کرد: ما باید برای تحقق شعار سال و توسعه اقتصاد و ارتقاء فرهنگ همانند جهادگران و بسیجیان خستگی ناپذیر دوران جنگ تحمیلی تلاش کنیم.

وی با اشاره به جهادگران و سنگرسازان بی سنگر که خود سنگری نداشته اما برای دیگران سنگر می ساختند، گفت: زمان برای بسیجیان در دوران جنگ تحمیلی سقف نداشت و آن ها هیچ گاه تا نتیجه گیری کامل، دست از کار نمی کشیدند.

وی اظهار کرد: مدیریت جهادی پشت میز نشینی نیست، بلکه باید برای حل مشکل جامعه باید به میان مردم، صنعت، کشاورزی و ... برویم و آن مشکلات را حل کنیم.

عمل گرا نبودن دانشگاه

دکتر دیده خانی یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز گفت: مدیریت جهادی همان ارزش های اسلامی است که در طول تاریخ تجربه شد.

وی تصریح کرد: مدیریت جهادی چیزی جز مدیریت جنگ تحمیلی، قیام عاشورا، صلح امام حسن (ع) و شعب ابی طالب نیست که همه ی این ها قبلاً تجربه شده اند.

دیده خانی اذعان داشت: کسی که هیچ گاه از دانشگاه به صنعت نرود و همچنین از صنعت به سوی دانشگاه نیاید، هیچگاه مدیر جهادی نخواهد شد.

این استاد دانشگاه عمل گرا نبودن دانشگاه در اجرای معادلات و علم را مهم ترین مشکل دانشگاه دانست و گفت: ما پیشرفته ترین معادلات ریاضی را حل می کنیم، اما تا زمانی که لباس کار نپوشیده و به میدان کار نرویم، همچنان مشکلات جامعه ی ما ادامه خواهد داشت.

دیده خانی تاکید کرد: اعتماد به دانشگاهیان از سوی دستگاه های اجرایی و عرصه صنعت لازمه ی ورود و ارتباط علم با صنعت است و در اصن صورت دانشجویان نیز می توانند با بمومی سازی علم به حل مشکلات جامعه کمک کنند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه