کاهش سرانه صید در گلستان دردآور است

زرین نامه: نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان گفت: وضعیت کاهش سرانه صید ماهی در دریای خزر در استان دردآور است.

به گزارش زرین نامه به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، آیت‎الله سیدکاظم نورمفیدی در نشستی با نماینده ولی‌فقیه سازمان شیلات ایران که فرمانده یگان حفاظت شیلات ایران، مدیرکل شیلات گلستان و فرمانده یگان حفاظت شیلات گلستان حضور داشتند اظهار داشت: با ایجاد فرصت‎های شغلی مناسب باید زمینه برای کاهش صید غیرمجاز فراهم شود.

وی تصریح کرد: با احیای مجدد کارخانجات تعطیل شده در استان و اجرای طرح‎های بزرگ که در مصوبات هئیت دولت بوده است می‎توان از برداشت بی‎رویه از دریا کاست.

در این نشست حجت‎الاسلام محمد دغاغله نماینده ولی‌فقیه در سازمان شیلات ایران با اشاره به آیه شریفه قران مجید در رابطه با استفاده صحیح از دریا و نعمت‎های آن تاکید کرد و افزود: از لحاظ فقهی دریا و ذخایر آن جزو انفال بوده و در قران مکرراً بر حفاظت از انفال و بهره‎برداری صحیح از نعمت الهی تاکید شده است.

حجت‎الاسلام محمد دغاغله در پایان به اصل فرهنگ‎سازی و تاکید علمای اهل سنت بر جلوگیری از صید غیرمجاز تاکید کرد و از مسئولان خواست تا زمینه اشتغال افراد بیکار منطقه را فراهم آورند تا بدین وسیله این جوانان برای امرار معاش به منابع خدادادی و انفال عمومی وارد نشوند.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان شیلات ایران، خواهان برگزاری نشست‎هایی با ائمه جمعه و جماعات شهرستان‎های ساحلی در خصوص راهکارهای پیرامون بهره‎گیری از تسهیلات دولتی و بانکی در راستای توسعه آبزی‎پروری در شهرستان‎های ساحلی خصوصاً در بندرترکمن و گمیشان شد تا در راستای حفاظت از ذخایر دریا قدمی مثبت برداشته شود.

سپس فرمانده یگان حفاظت سازمان شیلات ایران نیز در این دیدار گفت: سه وظیفه اساسی بر عهده سازمان شیلات است که شامل تکثیر و پرورش، بازسازی ذخایر و حفاظت از منابع است و خوشبختانه در زمینه تکثیر و بازسازی مشکلی در عرصه سازمانی وجود ندارد ولی آنچه باعث نگرانی سازمان شیلات می‎شود صید غیرمجاز و به تعبیری می‎توان گفت غارت دریا توسط افراد سودجو و بعضی از ساحل‎نشینان است که در این راستا ما نیازمند تغییر دیدگاه مردم ساحل‎نشین نسبت به این موضوع هستیم.

محمد یزدان‎پناه افزود: با عزم ملی و استانی و با همکاری شورای تامین استان و نیروی انتظامی می‎توان از آمار صید غیرمجاز در استان کاست ولی متاسفانه نیروی انتظامی به خاطر مخاطرات اجتماعی و امنیتی تا به حال نتوانسته است، با این معضل برخورد جامع داشته باشند.

مدیرکل شیلات گلستان نیز در ادامه گفت: این نشست با هدف انجام اقدامات تعاملی و هماهنگی برون‎سازمانی در راستای حفاظت از ذخایر آبزیان دریا و توجیه ساحل‎نشینان برای استفاده بهینه از ذخایر دریا برگزار شده است.

علی‎اکبر پاسندی با ارائه گزارشی از وضعیت صید در استان گفت: آبزیان دریا یکی از نعمت‎های خدادادی است که باید برای استفاده همه نسل‎ها از این سرمایه الهی حفاظت شود.

به گفته وی بهره‎برداری غیرمسئولانه صیادان غیرمجاز در راستای برداشت بی‎رویه و غیراستاندارد از ذخایر دریایی، موجب کاهش سرانه صید صیادان مجاز استان و انقراض انواع ماهیان خاویاری و استخوانی شده است.

پاسندی با اشاره به دیگر عوامل مخاطره‎انگیز آبزیان دریایی گفت: آلودگی رودخانه‎های منتهی به دریا و آلودگی دریا توسط آلاینده‎های کارخانجات صنعتی نیز یکی دیگر از عوامل نابودی این ذخایر است.

مدیرکل شیلات گلستان از تمامی ائمه جمعه و جماعات استان خواست که در حفاظت از انفال که یکی از وظایف ذاتی و حاکمیتی دولت است و موجب تثبیت اشتغال صیادان استان می‎شود، با برگزاری نشست‎های توجیهی بین مردم منطقه و ساحل‎نشینان هشدارهای لازم برای برداشت غیرمسئولانه از دریا و دست‎اندازی به انفال عمومی داده شود.

وی افزود: در راستای تشویق مردم برای توسعه آبزی‎پروری در منطقه گمیشان و بندرترکمن تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده تا زمینه برای اشتغال مردم منطقه فراهم شود.

همچنین در این جلسه، نشستی جداگانه با امام جمعه بندرترکمن و آخوند عابدی‌کر امام جمعه اهل تسنن بندرترکمن و آخوند نبوی‎نژاد امام جمعه اهل تسنن گمیشان برگزار شد.

در پایان این نشست مقرر شد با تعامل و همکاری بیشتر بین یگان دریابانی و یگان حفاظت شیلات استان تدابیر لازم برای پیشگیری از صید غیرمجاز و جلوگیری از ورود شناورهای بدون هویت و پروانه بهره‎برداری اندیشیده شود.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه