بیماری وبا هر 5 سال یکبار اپیدمی می‎شود/ انتقال وبا از طریق آب آلوده صورت می‎گیرد

زرین نامه: معاون فنی مراکز بهداشت گلستان با بیان اینکه بیماری وبا هر 5 سال یکبار در کشور اپیدمی می‎شود، گفت: با توجه به فصل گرما و مسافرپذیر بودن گلستان امکان انتقال وبا بسیار زیاد است.

 به گزارش زرین نامه؛ سیدمهدی صداقت امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با تلاش‎های صورت گرفته در سنوات اخیر شدت اپیدمی‎ها از نظر تعداد مرگ و میز کاهش چشمگیری داشته است.

وی تصریح کرد: بیماری وبا از نزدیک به 10 هزار مورد در سال 77 به 256 مورد در سال 92 کاهش پیدا کرده است.

80 درصد بیماری وبا علامت ندارد

معاون فنی مراکز بهداشت گلستان خاطرنشان کرد: در سال 92 بیشترین موارد بیماری وبا از استان‎های سیستان و بلوچستان و کرمان گزارش شده است.

صداقت با بیان اینکه موارد بیماری وبا در سال 92 وارده بوده است، افزود: در سال 92 در گلستان فقط دو مورد وبا از شهرستان‎های رامیان و گنبدکاووس گزارش شد که بهبودی هم داشتند که علت آن به خاطر تشخیص زودهنگام و اقدامات کنترلی بوده است. 80 درصد بیماری وبا علامت ندارد و فقط میکروب را انتقال می‎دهد.

مسئولان نسبت به ضدعفونی آب روستا اقدام کنند

معاون فنی مراکز بهداشت گلستان از شوراها و دهیاران روستایی که سیستم آبرسانی آنها تحویل آبفار نیست خواست تا نسبت به ضدعفونی آب روستا اقدام کنند.

صداقت خواستار تشدید اقدامات دستگاه‎های اجرایی در این زمینه شد و تاکید کرد: انتقال بیماری وبا از طریق آب آلوده صورت می‎گیرد که مسئولان متولی باید در این زمینه باجدیت ورود کنند.

وی در خصوص بیماری سالک گفت: این بیماری در گنبدکاووس و مراوه‎تپه به عنوان یک بیماری محلی شده و در مابقی شهرستان‎ها این بیماری از طریق انتقال انتشار می‎یابد.

به گفته وی، سالک ظاهر بدی روی پوست بدن ایجاد می‎کند که به وسیله گزش پشه خاکی آلوده به نوعی انگل منتقل می‎شود.

صداقت با بیان اینکه مرگ و میر در سالک نداریم، تصریح کرد: عارضه روانی و ظاهر زخم در سالک بسیار زننده است، سالانه دو میلیون بیماری در سراسر دنیا و در ایران اتفاق می‎افتد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه