هیاهو برای هیچ / فرصت طلایی شناخت مختومقلی از دست رفت

زرین نامه: فرصت تاریخی معرفی مختومقلی هم از دست رفت شاید به دلیل فقدان قرارگاه مرکزی و منسجم از همه فعالان ترکمن، چون احساس شد که گنبد کاووس می خواهد یک تنه مختومقلی را مصادره کند.

به گزارش زرین نامه؛ امسال در کشور ترکمنستان سال مختومقلی نامگذاری شد و از طرفی با توجه به اینکه مختومقلی شاعر ترکمن ایرانی می باشد هر ساله به مناسبت تولد وی مراسمی در زادگاه وی و شهرهایی چون گنبد برگزار می شود.

امسال به دلیل برنامه هایی که ترکمنستان برای مختومقلی بصورت ویژه تدارک دید و برنامه هایی که در ایران هرس اله برگزار می شود، پیش بینی می شد مختومقلی بیشتر شناخته شود اما به دلیل فقدان یک قرارگاه مرکزی منسجم برای اجرای برنامه های سنگین و معرفتی برای مختومقلی این فرصت طلایی از دست رفت.

اینکه با ساز و آواز و دست زدن و کف و هورا بخواهیم مختومقلی را بزرگ کنیم کاری بس بیهوده و اشتباه است چرا که این هیجانات کاذب فقط اثری لحظه ای و غروری موقت در شاهرگ های بادکرده ما بر جای می گذارد ، شاید تاثیرگذارترین و مهمترین کار را امسال برای مختومقلی دکتر منتظری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان انجام داد که مقاله اش در کنفرانس ترکمنستان برگزیده شد و دیوانی که به زبان فارسی چاپ شد نقش موثری در شناخت مختومقلی در فارسی زبانان داشت.

از طرفی ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که مختومقلی هنوز هم در بین قوم ترکمن ناشناخته است و این به دلیل عدم اجرای برنامه های مفید و موثر و معرفتی در باب شناخت وی هست و شاید سالیان گذشته انجام چند برنامه در زادگاه وی فرصتی برای شناخت وی ایجاد نمی کرد اما امسال ظرف یک هفته برنامه می بایستی حداقل رسانه ها ، خبرگزاری و کارشناسان اجتماعی از افکار مختومقلی مطلع شوند و مردم ترکمن و سایر افرادی که دوست داشتند با وی آشنا شوند به مقصود خود برسند.

اما این امر میسر نشد و این فرصت تاریخی هم از دست رفت شاید به دلیل فقدان قرارگاه مرکزی و منسجم از همه فعالان ترکمن چون احساس شد که گنبد کاووس می خواهد یک تنه مختومقلی را مصادره کند و در این راه عملکرد برخی افراد و رسانه ها مانند الکامیز که بوی تفرقه از اخبار آن استشمام می شد باعث شد تا یک وحدت رویه و انسجام سازمانی برای برگزاری مراسمات پیش نیاید .

اینکه یک سایتی برای بزرگداشت مختومقلی برنامه رسمی و دولتی را با برنامه های مردمی مقایسه و ایجاد شبهه کند و از مردم برای حضور در یک برنامه دعوت کند و مدام از شادی مردم و کف و سوت و هورا و آواز و دوتار صحبت کند بدون اینکه مختومقلی را به مردم بشناساند غفلتی بود که صورت گرفت.

شاید خلا یک مرکز اطلاع رسانی در ترکمن صحرا باعث شد تا اخبار و گزارشات خوبی به همه صحرا مخابره نشود و گزینش اخبار و رویدادهای خاص هم نتوانست مختومقلی را بشناساند و این باید درس عبرتی باشد برای سالهای بعد که بر همه ظرفیتهای قوم ترکمن تکیه کنیم و از فرصتی که نظام در اختیار ما قرار داد بیشترین استفاده را بکنیم و در حالی که در اولین سال دولت تدبیر و امید بودیم و می توانستیم از پتانسیل دولت استفاده کنیم اما کاری کردیم که این مراسم با سطح پایین تری برگزار شود./گلستان ما

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه