بلندترین ارتفاع برای سقوط، افتادن از چشم مهدی فاطمه است+تصاویر

زرین نامه: مربی پاراگلایدر و پاراموتور شهرستان علی آبادکتول گفت: بلندترین ارتفاع برای سقوط، افتادن از چشم مهدی فاطمه است.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ احمدرضا خسروی از مربیان پاراگلایدر و پاراموتور جوان استان گلستان و شهرستان علی آبادکتول است که خلبانی را از سال 1375 آغاز کرد و هم اکنون با بیش از 18 سال سابقه، به عنوان مربی این رشته فعالیت خود را ادامه می دهد.

خسروی اولین پرواز خود را سال 1375 و هنگام خدمت سربازی در نیروی هوایی فرودگاه مهرآباد، پایگاه یکم شکاری انجام داد.

به مناسبت هفته جوان در حاشيه یکی از پروازهای خسروی بر فراز تپه های شهرستان علی آبادکتول به سراغ وی رفتیم تا گفتگويي با وي داشته باشيم که در ادامه با هم مي خوانيم:

" در دوران سربازی با بچه های چترباز نیروی هوایی آشنا شدم و زمان مرخصی هایم، بین مسیر تهران - علی آباد، به امام زاده هاشم آمده و ساعت ها پرواز پاراگلایدر ها را نظاره می کردم. بعد از دوران سربازی به طور جدی این ورزش را پیگیری کردم و روزي موسی الرضا احمدی مسئول کمیته پرواز پاراگلایدر علی آباد، از من برای پرواز در مینودشت دعوت کرد."

ورزش پاراگلایدر چقدر در زندگی شما نقش دارد؟

خسروی: ورزش هوایی پرواز با پاراگلایدر ورزشی مهیج مفرح است که منجربه ترشح آدرنالین شده و پاسخگوی هیجانات شما خواهد بود.

چه مقام هايي را کسب کرده ايد؟

خسروی:همراه با تیم پاراگلایدر استان گلستان در سال 2011 و 2012 موفق به کسب مقام برتر جهان در فستیوال مسابقات ترکیه شدیم.

پاراگلایدر چگونه به وجود آمد؟

خسروی: پاراگلایدر از اروپا سرچشمه گرفت و سپس در طول سالیان بعد، از چترهای هدایت شونده به بال پرنده توسعه یافت. امروزه پاراگلایدر یک بال بیضی شکل است که به انسان قدرت پرواز کردن می بخشد.

ورزش پاراگلایدینگ چیست؟

خسروی: پرواز از پاراگلایدر جدیدترین، زیباترین و ساده ترین روش پرواز کردن است. این وسیله با بهره گیری از جریان هوا و وزن به پرواز در می آید. پاراگلایدر بال چترمانندی است که به وسیله فشار باد شکل می گیرد و با دویدن از فراز تپه ها و کوه ها به طرف پایین به پرواز در می آید.

به وسیله پاراگلایدر از چه جاهایی می توان پرید؟

خسروی: محل مناسب برای به پرواز در آوردن پاراگلایدر کوه ها و تپه های به هم پیوسته مشرف به دشت می باشد. محل برخواستن می بایست دارای شیب مناسب باشد. با پاراگلایدر از دیواره ها و صخره ها نمی توان پرید.

هنگام برخواستن لازم است باد مناسب از سمت دشت به طرف کوه وجود داشته باشد و خلبان با دویدن در سراشیبی رو به باد به طرف دشت به پرواز در خواهد آمد.


اگر من بخواهم پرواز کنم چه باید انجام دهم؟

خسروی: شما لازم است از طریق یک باشگاه یا آموزشگاه دارای مجوز، که بتواند به وسیله مربیان با تجربه و دارای مدارک لازم شما را مورد آموزش قرار دهد، اقدام به یادگیری و پرواز به وسیله پاراگلایدر نمایید. پس از طی مراحل تئوری و عملی و موفقیت در آزمون ها شما می توانید با عضویت در گروه یا باشگاه هایی که در این زمینه فعالیت می کنند در برنامه های پروازی ایشان شرکت نموده و پرواز کند.

میزان سختی یادگیری فن پرواز با پاراگلایدر چقدر است؟

خسروی: یادگیری پرواز مطمئنا به سادگی یادگیری رانندگی است. آنچه دارای اهمیت بسیاری می باشد این است که مطالب تئوری لازم را در خصوص هواشناسی، آیرودینامیک و تئوری پرواز باید فرا گرفت و به دقت اجرا نمود. شاید گاهی تخطی کردن از قوانین رانندگی ما را با خطر جدی مواجه نسازد. اما رعایت نکردن و بی توجهی به اصول و قوانین پرواز می تواند خطر آفرین باشد. یک خلبان پاراگلایدر باید بتواند خود را ملزم به رعایت کامل مقررات نماید و شاید این سخت ترین بخش یادگیری پرواز باشد!

چه کسانی می توانند اقدام به فراگیری فن پرواز با پاراگلایدر نمایند؟ آیا محدودیت وزنی وجود دارد؟ آیا این ورزش مخصوص جوانان با قدرت بدنی زیاد است؟

خسروی: مطمئنا خیر. بال های پروازی دارای محدوده وزنی متفاوتی هستند و هرکس باتوجه به وزن و سایر خود وسایل پروازی مناسب را تهیه خواهد نمود. استفاده از وسایل پروازی مناسب دارای اهمیت حیاتی برای خلبان است. آنچه مهم است دارا بودن حداقل آمادگی جسمانی می باشد. اگر شما می توانید ورزش دیگری که تحرک بدنی نیازد دارد انجام دهید مطمئنا می توانید پرواز هم کنید.

داشتن سلامت جسمی و روحی نیز از شرایط اولیه پرواز است.

آیا افرادی که دارای معلولیت جسمی می باشند می توانند پرواز کنند؟

خسروی: در چنین مواردی باید با یک مربی با تجربه و همچنین پزشک ورزشی آگاه مشورت کرد. برخی از معلولیت ها عامل محدودکننده جدی نیست فقط شرایط پرواز کردن را برای شخص متفاوت می نماید.

عوامل محدود کننده مهم برای پرواز کدام ها هستند؟

خسروی: کم ترین سن پرواز 16 سال می باشد. البته باتوجه به رشد جسمی، افراد 14 سال تا 16 سال می توانند امکان فراگیری پرواز را داشته باشند. داشتن ناراحتی های قلبی و تنفسی برای خلبان پاراگلایدر خطرساز است.

آیا خانم ها نیز می توانند فن پرواز را فرا گیرند؟

خسروی: البته. حتی خانم ها در این رشته مسابقات جداگانه ای دارند. جالب است بدانید برخی از رکوردهای پروازی تاکنون به وسیله خانم ها در دنیا ثبت گردیده است. در واقع پرواز با پاراگلایدر نیاز به قدرت بدنی خاصی ندارد و تنها داشتن آمادگی جسمانی و شهامت لازم برای آن کافی است.

خطرات پاراگلایدر چیست؟ آیا این ورزش ایمنی کافی دارد؟

خسروی: مطمئن ترین و امن ترین روش در هر ورزشی این است که آن را از طریق تلوزیون تماشا کنید! شما مطمئنا در میان دوستانتان و حتی در میان بازیکنان حرفه ای رشته های ورزشی گوناگون دیده اید که آن ها در اثر ورزش صدمه دیده و روانه بیمارستان شده اند.

حتی ممکن است این امر برای خود شما هم پیش آمده باشد. آن چه مسلم است این است که اغلب این حوادث در اثر بی احتیاطی و یا خطاها به وجود می آید.

در خصوص پاراگلایدر باید گفت این ورزش خطرناک تر از ورزش هایی همچون کوهنوردی، غارنوردی، اسکی و موتور سواری نیست. چه بسا که دارای خطرات کمتری هم باشد.

اما به این نکته باید توجه نمود که عدم رعایت قوانین و مقررات در ورزش های هوایی دارای اهمیت حیاتی است. استفاده از وسایل مطمئن و مناسب، بازرسی دوره ای وسایل، آگاهی کافی از هواشناسی و پرهیز از پرواز در هوای نامناسب، بازرسی پشتیبانی زمینی، پرهیز از اقدام به پرواز به صورت انفرادی و شرکت در برنامه های تیمی و گروهی و رعایت دیگر مسائل و مقررات پروازی، پاراگلایدر را به وسیله ای بسیار لذت بخش و ایمن برای پرواز تبدیل می سازد.

اگر در طول پرواز باد متوقف گردد یا زیاد شود خطرناک است؟

خسروی: قبل از پرواز لازم است با پیش بینی وضع هوا با توجه به دانش فراگرفته در طول دوره آموزش مطمئن شوید که در طول پرواز تا هنگام فرود شرایط دشواری برای شما پیش نخواهد آمد.

البته توقف وزش باد در طول پرواز برای خلبان هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد تا پاراگلایدر به واسطه ی نیروی وزن حرکت رو به جلویی دارد، فشار کافی هوا را در سلها به وجود می آورد و خلبان می تواند بدون نیاز به باد پرواز کند. در صورت زیاد شدن سرعت باد تا حدی مشخص و پیش بینی شده مشکلی ایجاد نمی کند.

اگر شرایط غیرقابل پیش بینی به وجود آید خلبانان در طول دوره آموزش یاد می گیرند تا چگونه به سرعت ارتفاع کم کرده و فرود آیند. وقتی شما گروهی پرواز می کنید با یک دیگر ارتباط رادیویی(بی سیم) خواهید داشت و این امر شما را کمک می کند تا از تجربه دیگران بهره های مفیدی ببرید. به هرحال هرچه تئوری خلبان در خصوص هواشناسی آیرودینامیک و پرواز بیشتر باشد، پرواز های مطمئن تر و لذت بخش تری را انجام خواهد داد.

آیا به نظر شما شهرستان علی آبادکتول قابلیت راه اندازی سایت پرواز با پاراگلایدر را دارد؟

خسروی: تپه های اطراف علی آبادکتول دارای فضایی مناسب برای ایجاد یک سایت پروازی پاراگلایدر است که قابلیت برگزاری مسابقات شهرستان و استانی را نیز دارد.

ایجاد سایت پرواز در این منطقه تاثیر مثبتی در ایجاد چشم انداز زیبا و همچنین جذب گردشگر دارد که لازم است از این پتانسیل در جهت رشد شهرستان استفاده کنیم.

جوانی چیست؟

خسروی: جوانی بهترین عصر زندگی انسان است.

بايد به جوانان و توانايی های آن ها اعتماد کرد، جوانان ايراني مستحق بهترين ها هستند، اين جوانان بودند که قبل از انقلاب اسلامي در حساس ترين لحظات به ياري امام شتافته تا انقلاب را به پيروزی رساندند و اکنون هم به فرمان مقام معظم رهبری درعرصه های مختلف فرهنگي، علمی و ورزشی حضوری درخشان دارند.

از پاسخگویی به سوالاتمان سپاسگزارم/خدانگهدار

خسروی: خدانگهدار

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه