برای ساده‌ترین خدمت غیرحضوری هزینه می گیرند

زرین نامه: پس از تبلیغات فراوان و برخی روش‌های اجباری، بانک مرکزی سرانجام توانست مشتری‌ها را از مراجعات حضوری به شعب بانک‌ها برای امور غیر ضروری باز دارد و برای استفاده از بانکداری الکترونیک فرهنگسازی کند. اما اکنون ساده‌ترین خدمت الکترونیک بانکی را غیرضروری خوانده و برای آن کارمزد تعیین کرده است.

به گزارش زرین نامه؛ بر اساس بخشنامه بانک مرکزی نظام بانکی کشور از امروز سه‌شنبه ۲۰ خرداد ماه جاری، برای مانده‌گیری از تمامی تراکنش‌های شتاب از مشتریان کارمزد دریافت می‌کنند. بانک مرکزی دلیل این دستور‌العمل را کاستن از بار ترافیک غیر ضروری، ارتقاء و پایداری شبکه و نیز کاستن از هزینه‌های غیر ضروری بانک‌ها اعلام کرده است.

بر این اساس از دارندگان کارت بابت گرفتن مانده حساب بر خودپردازها ۱۰۰۰ ریال، کیوسک ۱۰۰۰ ریال، پایانه فروش ۱۲۰۶ ریال، پایانه شعب ۲ هزار ریال، تلفن همراه و تلفن ثابت ۱۲۰۶ ریال کسر خواهد شد.

تعیین نرخ‌های جدید کارمزد در حالی صورت گرفته که مدت زیادی نیست به مدد تبلیغات فراوان، اعتماد مشتریان شبکه بانکی به نظام بانک‌داری الکترونیک جلب شده است. از چندی پیش نظام بانکی کشور، به هر شیوه ممکن مشتریان را از مراجعه حضوری به بانک‌ها برای موارد غیر ضروری منع می‌کند و روش‌های جدید غیرحضوری و الکترونیکی را پیشنهاد می‌دهد.اما هم‌اکنون که اغلب مشتری‌ها حداقل یکی از روش‌های غیرحضوری را برای خود انتخاب کرده‌اند و با امکانات آن خو گرفته‌اند، بانک مرکزی ساده‌ترین خدمت غیرحضوری را با عنوان «غیرضروری بودن» هزینه‌دار می‌کند.

در اخذ این تصمیم به آمار تراکنش‌های ثبت شده در مرکز شاپرک استناد شده است که اعلام می‌کند ۲۷ درصد کل تراکنش‌ها مربوط به دریافت مانده حساب بوده است.

اما روی دیگر آمار ۲۷ درصدی دریافت مانده حساب، اقبال خدمات الکترونیکی بین مردم و حرکت به سمت پرداخت‌های همراه است.

نتیجه عملی این تصمیم، کاهش میزان کاربردهای الکترونیکی بانکی بین‌مردم و به تعیبر نظام بانکی هدفمند شدن تراکنش‌ها و ازدحام دوباره در خودپردازها و باجه‌های شعب خواهد بود.

از سوی دیگر این مسئله سبب انتقاد برخی مشاغل مانند کارگزاران بورس که از این خدمت در روز به کرات استفاده می کنند شده و برخی امروز در تماس با خبرگزاری فارس جویای چند و چون ماجرا شدند.

از سوی دیگر سوالاتی در نرخ‌‌های تعیین شده مطرح‌ می‌شود؛ زیرا نرخ اخذ مانده از تلفن همراه و تلفن ثابت که وسیله آن توسط مشتری خریداری شده از اخذ مانده صورت‌حساب با خودپرداز، کیوسک و پایانه فروش که هزینه آن به مراتب بیشتر، بر عهده نظام بانکی است و در اغلب موارد به چاپ صورت‌حساب روی کاغذ منجر می‌شود، بیشتر تعیین شده است./فارس