بارش‎های رگباری با حجم بالا عامل اصلی بروز سیل در گلستان

زرین نامه: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: دلیل اصلی وقوع سیل اخیر در گلستان، بارش‌های رگباری کوتاه مدت با شدت بالا در مقیاس کوچک بوده است.

به گزارش زرین نامه؛ ابوطالب قزلسفلو صبح امروز در جمع اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار داشت: تراکم، بافت فشرده و بکر جنگل در نقطه حادثه‎دیده نشان می‎دهد که این عامل در روند سیل نقش چندانی ایفا نکرده و نمی‎توان به قطع درختان جنگل به عنوان عامل سیل اشاره کرد.

بارش‎های رگباری با حجم بالا از عوامل اصلی بروز سیل در گلستان

وی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی وقوع سیل اخیر در گلستان، بارش‎های رگباری کوتاه مدت با شدت بالا در مقیاس کوچک بوده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با اشاره به دیگر عوامل تشدید کننده خسارت سیل در استان یادآور شد: تجاوز به حریم رودخانه‎ها و آب‎راه‎ها در مناطق خسارت دیده از دیگر عواملی است که در فرآیند آسیب‎پذیری استان در این حوزه تاثیر داشته است.

وی یادآور شد: رعایت نشدن دبی سیل در طراحی و احداث جاده‎‎ها و پل‎ها نیز از دیگر شاخصه‎های تاثیرگذار در افزایش خسارت وارده به این مناطق محسوب می‎شود.

افزایش 50 درصدی بارش‎های رگباری در گلستان

این مسئول گلستانی، پرشیب بودن اراضی کشاورزی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی را از دیگر دلایلی برشمرد که می‎تواند در فرآیند شدت بخشی به وسعت حادثه سیل اخیر موثر باشد.

قزلسفلو با اشاره به افزایش 50 درصدی بارش‎های رگباری در گلستان تصریح کرد: تغییر اقلیم در گلستان خود به شکل این چنین بارش‎های نقطه‎ای اما پرحجم نشان می‎دهد.

وی با اشاره به مطالعات حوزه آبخیزداری در استان گفت: از مجموع 802 هزار هکتار اراضی استان تاکنون در 75 درصد از این اراضی مطالعات اجرایی انجام شده است./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه