داعش؛ پر کاهی بر بلندای امواج جنگ روانی/ از پیشروی های خیالی در عراق تا شایعات بی اساس در مرزهای غرب ایران

زرین نامه: در حالی که کلیه مبادلات تجاری و مسافرتی از مرزهای غربی کشور در جریان است و اوضاع در همه جا به عادی ترین شکل ممکن پیش می رود تصاویری قدیمی از شهادت مرزبانهای ایرانی در شرق کشور به عنوان یک اتفاق تروریستی در غرب و در شب سی ام خرداد سالجاری منتشر می شود که اوج حماقت تروریستی های سلفی است.

به گزارش زرین نامه به نقل از مرصاد، گروه شورشی و تروریستی داعش که در سوریه و عراق با استفاده از پول و تسلیحات آمریکایی به ایجاد نا امنی و کشتار می پردازد.

یک گروه تروریستی چند ملیتی که البته در خصوص اصالت اعضای آن اطلاعات بسیار محدودی وجود دارد اما وجود نیروهایی از اتباع چچن‌، پاکستان،‌ اردن،‌ تونس‌، مصر و عراق در صفوف داعش قطعی است.

این گروه پس از ناکامی همکیشان تکفیری خود در سوریه که به عراق جاری شده بودند تصمیم گرفت تا شکست ها دمشق را در سرزمسن رافدین جبران کند. اما این چریک های بی خانمان چگونه می توانند به راحتی موصل، الانبار و صلاحدین را تصرف کنند؟ آیا توانایی نظامی و نفری آنها حتی به اندازه پلیس عراق در این استانها بوده است؟

این سوالی است که به راحتی می توان به آن نه گفت. اقدامات وحشیانه بر روی معدودی از اسرایی که به دام این افراد می افتاند و انتشار آن در فضای مجازی، تزریق دروغ های مضحک در خصوص توانایی های این گروه در پیشروی، انتشار اخبار بدون سند درباره پیروزی های خود و شکست نیروهای مقابل و بسیاری از اقدامات شبیه به این مخصوصا در آستانه برخی تحرکات تروریستی را می توان بخشی از شیوه جنگ روانی این گروهک عنوان کرد.

ads

اما این اقدامات تنها از عهده این چریک ها بر نمی آید. رسانه های عربی منطقه مثل الجزیره و العربیه به عنوان جیره خواران آل سعود و چند شیخ نشین در خاور میانهٰ و البته ساپورت خبری شبکه های بریتانیا و ایالات متحده مخصوصا بی بی سی و سی ان ان در این مسیر در خدمت تروریستهای سلفی بوده است.

پیمانی که می توان گفت پس از ظهور و نمود بیداری اسلامی در منطقه با ایجاد نا امنی در سوریه میان عربستان، قطر، امارات، ترکیه، اسرائیلٰ انگلیس و آمریکا بسته شد. تحرکاتی خبیث برای انحراف در انقلاب های منطقه و مشغول شدن اذهان به ترورهایی که آن را به درگیری های فرقه ای نسبت می دهند.

نویسنده این سناریو هم بلر و بوش با ابزار ایجاد شعبه های ارتش خصوصی آمریکا مانند بلک واتر در منطقه برای آموزش افرادی بودند که اکثرا از کمبودهای روحی رنج برده و مترصد چنین شرایطی برای تخلیه روانی خود بودند.

به هرآنچه که مسلم است همه این آموزش ها و تسلیح کردن ها برای به جلو راندن این تروریستها در کشورهایی مثل عراق و سوریه کافی نبود و باید یک جنگ روانی بزرگ در راستای به پیش راندن این شبه نظامیان وحشی راه میفتاد و همانطور که گفته شد مسئولیت آن را رسانه های خودفروخته عربی-آمریکایی برعهده گرفتند.

وقتی به خروجی خبری سایت‌های خبری در منطقه از ساعات اولیه‌ی روز سه‌شنبه توجه کنید، به نکات جالبی برخورد می‌کنید.

به جز خبرگزاری‌های معتبر جهان که به‌شدت با احتیاط عمل می‌کردند، اگر به همین سایت‌های کشور خودمان یک بار دیگر رجوع شود ملاحظه می کنید که چه به روز شمال عراق آورده‌اند.

۹۵ درصد خبرها و گزارش‌ها عاری از حقیقت بود. داعش در شهر موصل شایع می‌کند که دو لشکر ارتش عراق در پادگان‌های این شهر محل ماموریت خود را ترک کرده‌اند و واحدهای پلیس این کشور لباس‌های رسمی خود را از تن به در کرده و لباس‌های محلی پوشیده‌اند.

سپس واحد کوچکی از داعش چند مرکز پلیس را تصرف می‌کند،‌ واحد دیگری به سراغ رادیو و تلویزیون می‌رود و واحد سوم به مراکز دولتی رجوع کرد.

پس از رواج این شایعه بود که لشکر چهارم عراق پادگان خود را ترک می‌کند و به مناطق امن فرار می‌کند. پلیس موصل محل ماموریت خود را ترک می‌کند و منظومه‌ی نظامی و امنیتی این شهر به راحتی فرو می‌پاشد. اما شایعه‌ی بزرگتر و موثرتر این بود که داعش به خانقین حمله کرد، داعش به سامرا حمله کرد‌، داعش بیجی عراق را تصرف کرد، داعش به صد کیلومتری کربلا رسید و داعش و داعش…

070712-F-3961R-103.jpg

در نتیجه ترس و وحشت پیکره‌ی امنیتی و افکار عمومی شهرهای دو استان نینوا و صلاح‌الدین را فرا می‌گیرد.

فراتر از این، باید اشاره کرد که برخی از شهرهای مرزی کشورمان در اثر این شایعه‌ی بزرگ، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و نسبت به امنیت شهرهای خود، بویژه در غرب کشور که صدها کیلومتر با محل وقوع حادثه فاصله داشت، ابراز نگرانی کردند!

شایعات بی اساسی مثل به شهادت رسیدن سه مرزبان

در حالی که کلیه مبادلات تجاری و مسافرتی از مرزهای غربی کشور در جریان است و اوضاع در همه جا به عادی ترین شکل ممکن پیش می رود تصاویری قدیمی از شهادت مرزبانهای ایرانی در شرق کشور به عنوان یک اتفاق تروریستی در غرب و در شب سی ام خرداد سالجاری منتشر می شود که اوج حماقت تروریستی های سلفی است.

رسانه های داخلی باید هوشیار بوده و باچشمی باز اسیر یک ترفند برای پوشاندن ضعف عناصر تکفیری نشده و انعکاسی واقعی از پوشلای بودن قدرت چریکهای بی خانمان داشته باشند.

درواقع داعش نان مهارت خود را در تولید و اشاعه‌ی انفجاری یک شایعه‌ی دروغین خورد و موفق شد. در حالی که برای تصرف نظامی همین شهر موصل مطابق قواعد نظامی، به چند لشکر زره‌ای و زمینی و پوشش هوایی و پیوستگی جغرافیایی نیروی مهاجم و غیره نیاز است.

هیچ کس نپرسید که داعش چگونه این همه نیرو را به دور از نظارت واحدهای امنیتی گردآوری کرده و در نتیجه به اصل شایعه تردید کنند!؟ اصولا در جنگ‌های روانی به پدیده‌ی شایعه‌ «خبر تمنایی‌» می‌گویند، یعنی نیروی شایعه‌ساز تمنا دارد که خبر مورد علاقه‌ی خود را تحقق بخشد‌، اما حریف مقابل باید از متوسط شعور تجزیه و تحلیل شیوه‌های حریف در به‌کارگیری ابزار جنگ روانی برخوردار باشد تا در دام او بدون تحمیل هزینه نیافتد.

نکته‌ی جالب این‌که همین شیوه‌ی داعش در شمال عراق اکنون در محافل خبری و روان‌شناسی تبلیغ به‌عنوان یک سوژه‌ی جذاب قابل مطالعه مورد توجه قرار گرفته است.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه