گرما و کاهش رطوبت جنگل‎های گلستان را آسیب‎پذیر کرده است

زرین نامه: مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: گرما و کاهش رطوبت جنگل‌های گلستان در برابر حریق را آسیب‎پذیر کرده است.

به گزارش زرین نامه؛ صادق‎علی مقدم ظهر امروز در جمع مدیران دستگاه‎های اجرایی استان گلستان اظهار داشت: اکنون که وارد فصل تابستان شده‎ایم و بارندگی و رطوبت کاهش یافته، آسیب‎پذیری مضاعف شده و باید تدابیر خاصی توسط دستگاه‎های متولی برای مقابله با چنین وضعیتی اتخاذ شود.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط اقتضاء می‎کند، دستگاه‎های متولی ضمن اطلاع‎رسانی مناسب به مردم شرایط را دایما رصد کنند، تا شاهد حریق‎های گسترده در عرصه منابع طبیعی استان نباشیم.

تقدیر از اقدام به موقع محیط زیست گلستان

مقدم با اشاره به حادثه حریق در عرصه پارک ملی گلستان و تقدیر از تلاش‎های انجام گرفته، اذعان داشت: با واکنش و اقدام به موقع محیط زیست استان به عنوان متولی پارک ملی گلستان، آتش‎سوزی در این منطقه مهار و از گسترش آن جلوگیری شد.

وی اضافه کرد: از عصر دیروز با بسیج و گسیل نیروهای ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی استان به منطقه، حریقی که از پیچ سلیمان کش در محدوده پارک ملی گلستان شروع شده بود، در اوخر دیشب به طور کامل مهار شد.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به دمای بالا و باد گرمی که اکنون در استان جریان دارد، از ادارات کل حفاظت محیط ‎زیست و منابع طبیعی استان خواسته شد، تا مناطق مستعد آتش‎سوزی در عرصه‎های منابع طبیعی را مدنظر قرار داده و آن را دائم رصد کنند.

تاکید بر اطلاع‎رسانی سریع و صحیح از حواث طبیعی

مقدم تصریح کرد: تنها مرجع اطلاع‎رسانی در حوادث، رئیس سازمان متولی و اداره کل مدیریت بحران استان است و هرگونه اطلاع‎رسانی از دیگر منابع موثق نیست و باید از این نوع اطلاع‎رسانی اجتناب کرد.

وی ادامه داد: برای ممانعت از هرگونه تشویش در اذهان عمومی و تبعات ناخوشایند برای مدیریت کلان کشور و استان باید ضمن اطلاع‎رسانی صحیح و به موقع حادثه از هرگونه بزرگ‎نمایی ابعاد حادثه نیز جلوگیری کرد.

بزرگ‎نمایی حادثه تبعات ناخوشایندی به همراه دارد

مقدم با تاکید بر وظایف قانونی مدیریت بحران در حوادث طبیعی اذعان داشت: وظیفه حفظ و حراست مدیریت عرصه‎های طبیعی بر عهده دستگاه‎های متولی است و در صورت بروز چنین حوادثی، این دستگاه‎ها از تمامی توان خود از جمله تجهیزات و قابلیت انسانی برای مدیریت حادثه استفاده می‎کند.

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان یادآور شد: در صورتی که ابعاد حادثه از جمله آتش‌سوزی از حد متعارف بگذرد و مدیریت حادثه از توان دستگاه متولی خارج شود، رئیس آن دستگاه می‎بایست ضمن ارزیابی حادثه، امکانات مورد نیاز خود را به فرمانداری شهرستان به عنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران منطقه، اعلام کند تا بر حسب ضرورت این امکانات از طریق شهرستان یا استان تامین شود.

مقدم ادامه داد: خوشبختانه حریق دیشب به موقع توسط نیروهای عملیاتی دستگاه متولی مهار و از گسترش آن به دیگر مناطق جنگلی جلوگیری شد.

وی از رسانه‎ها و دستگاه‎های متولی خواست تا با دغدغه بیشتری موضوع آموزش عمومی را در زمینه مسئولیت جامعه نسبت به محیط ریست و منابع طبیعی یادآور شوند./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه