چرا رشد اقتصادی برای روسیه مساله نیست؟

زرین نامه: اقتصاد روسیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی با دو نقطه عطف رو به رو بوده است که باید های سیاسی را باید در آن به عنوان یک اصل در نظر داشت.

به گزارش زرین نامه؛ روسیه امروز کشوری پهناور است که با کاهش شدید جمعیت رو به رو است. نرخ سرانه موالید در این کشور بر اساس گزارش بانک جهانی 1.54 برای هر زن در سال 2011 گزارش می شود به همین جهت این کشور پس از کانادا در میان کشورهای توسعه یافته دارای نرخ پایین نسل جوان است.

می توان پیش بینی کرد روسیه در طول بیست سال آینده با کاهش جمعیت مواجهه باشد این مهم شاه کلیدی است که می توان بر اساس آن سیاست های اقتصادی پوتین را درک کرد. رئیس جمهور روسیه را می توان در میان رهبران پیرو مکتب مرکاتنیسم قلمداد کرد. فردی که به دخالت دولت در عرصه های اقتصادی باور دارد و ایده های پان شوروی خود را از طریق گنادی زویکانوف ارائه می دهد. زویکانوفی که در رقابت های ریاست جمهوری از سوی حزب کمونیست با پرچم های سرخ و شمایل لنین هفده درصد از آرا اخذ شده را از آن خود کرد و پس از پوتین در جایگاه دوم ایستاد.
روسیه کشوری است که از نظر منابع طبیعی در رتبه قابل قبولی قرار دارد و بارها رهبران آن تاکید کرده اند که این کشور باید به ابر قدرت منابع طبیعی و انرژی های فسیلی در جهان مبدل شود در حال حاضر و همانطور که اشاره شد رشد پایین جمعیت و گستردگی جغرافیایی روسیه را در آوردگاه تاریخی قرار داده و به باور تحلیل گران قطع شدن همکاری های اقتصادی شرقی – غربی که پس از بحران شبه جزیره کریمه ایجاد شد این حقیقت را آشکار می کند که آنچه برای روسها درجه اهمیت پایینی دارد رشد اقتصادی است .

بر خلاف آنچه در خاورمیانه و آسیا مردم از دولت هایشان انتظار دارند در روسیه رفاه نسبی با تکیه بر تولید هیدروکربن ها و مواد معدنی و البته کمی سلاح و هواپیما کافی است اما دولت باید از منافع ملی آن هم تمام قد دفاع کند.

در روسیه تمام مشکلات از خارج وارد کشور می شوند . این ایده کلی در بحران اقتصادی سال 1998 و حتی آنچه در سال 2008 رو داد قابل رد یابی است .

سیاست مداران به راستی توانسته اند اذهان را به سود خود جهت دهند. روس ها باور دارند که خارجی ها قصد دارند آنها را نابود کنند حتی این که دستان متحد آمریکا و عربستان سعودی در پایین آوردن قیمت نفت منجر به فروپاشی اتحاد شوروی شد در میان روس ها هوادران خاص خود را دارد.با تمام توضیحات فوق اما یک حقیقت غیر قابل انکار در مورد اقتصاد روسیه وجود دارد و آن فرار سرمایه ها از این کشور است.

آنچه آمارها نشان می دهد در درگیری های که منجر به افزایش تنش ها در اوکراین شد شماری از سرمایه گذاران خارجی اموال خود را در روسیه فروخته و پول هایشان را به خارج منتقل کرده اند این یکی از عواملی است که نرخ برابری روبل در مقابل یورو و دلار به پایین ترین میزان خود طی سه ماه گذشته رسیده است. اما نباید فراموش کرد که این مساله برای روس ها چندان مهم نیست.

آنها از افزایش دست مزد ها را که از سال 2009 به بعد راضی هستند و البته عملکرد سیاست خارجی پوتین هم غرور ملی آنها را احیا کرده است به همین جهت نباید از نظر دور داشت که آینده چندان هم برای روند محبوبیت پوتین روشن نیست ./شبستان

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه