روح حاکم بر جزء چهارم و پنجم قرآن کریم

زرین نامه: به مناسبت ماه مبارک رمضان، همگام با تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم، امروز خلاصه ای بسیار فشرده از مطالب جزء 4 و 5 را آماده کرده ایم. ان شاء الله مرضی درگاه خداوند و مقبول نظر شما عزیزان بیافتد.

بسم الله الرحمن الرحیم

« إنّ هذا القرءان یهدی للّتی هی أقوم و یبشّرالمؤمنین الّذین یعملون الصالحات أنّ لهم أجرا کبیرا » آیه 9/ اسراء

همانا این قرآن به قوی ترین راه ها (درهمه امور) هدایت و رهبر می نماید، و به مؤمنانی که اعمال صالح (شایسته و نتیجه بخش) انجام می دهند اجر و پاداش بزرگ و بی پایان را بشارت می دهد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

روح حاکم بر جزء چهارم قرآن کریم 

آفرینش هستی بی هدف نیست (بیاندیشیم) _ نیکوکاری، فقط با انفاق و بخشش برترین چیزهای دوست داشتنی ممکن می شود _ فرهنگ توحیدی حضرت ابراهیم _ حج (ساختار و سازوکار مدیریت و رهبری بین المللی اسلام ) _ حبل الله ( توحید، قرآن، پیامبر و اهل بیت )محوروحدت و عدم تفرقه _ قیامت (روسفیدی ، سیاه رویی) _ ملائک (سربازان غیبی خدا) _ ربا وسود مضاعف ممنوع _ قرآن (وسیله هدایت تقوا پیشگان) _ پیروی از کفار! ارتجاع و عقب گرد _ یاری خدا، یعنی شکست ناپذیری _ شهدا (غرق سرور و شادمانی نزد خدا) _ ستایش و مداحی در کار انجام نشده ممنوع _ مومنان وعده های پیامبران به انسانهای با ایمان را ،از خدا برای خود درخواست میکنند و...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

روح حاکم بر جزء پنجم قرآن کریم

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد

اللهم اجعلنی فیه من المستغفرین، واجعلنی فیه من عبادک الصالحین القانتین ، واجعلنی فیه من أولیائک المقربین، برأفتک یا أرحم الراحمین.

اللهم صل علی محمد و آل محمد

پروردگارا! در این روز (ماه)، مرا از طلب کنندگان بخشش و استغفار به درگاهت و از بندگان صالح و فرمان بردارت و از دوستان خودی و مقرب درگاهت قرارم ده؛ بحق مهربانی و رأفتت ای مهربان ترین مهربانان.
________________________
شرحی مختصر:

*مستغفرین:

«....والمستغفرین بالاسحار. 17/ آل عمرا »

در آیات 13 تا 19 این سوره مبارکه ضمن بیان « عبرت اندوزی صاحبان بصیرت »، عباد وبندگان خدا ، به ویژه گی هایی همچون « صبر، صداقت، فرمانبرداری، انفاق و طلب آمرزش در سحرگاهان » یاد می کند و در واقع به سحر خیزی و برکات سحر و بصیرت و کیفیت بندگی به درگاه حق رهنمون می گردد.

*عبادک الصالحین:

« ...أمة قائمة یتلون ءایات الله ءاناء اللیل و هم یسجدون * یؤمنون بالله والیوم الاخر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یسارعون فی الخیرات و أولئک من الصالحین 114/ آل عمران »..... « ... و لهدیناهم صراطا مستقیما * ومن یطع الله والرسول أولئک مع الذین أنعم الله من النبیین و الصدیقین و الشهدا و الصالحین و حسن أولئک رفیقا.69 / آل عمران »

-- آیا ت قرآن در باره «کلمه صالحین» بسیار است و فقط به عنوان نمونه به ذکر این دو مورد می پردازیم.

بندگان صالح کسانی هستند که: ( ... امت سرپا و سرزنده اند، اهل تلاوت آیات در نیمه های شب در سجده به درگاه پروردگارند، به خدا و روز قیامت ایمان دارند، امر به معرف و نهی از منکر میکنند و در خیرات از دیگران پیشی می گیرند.114 / آل عمران)

اطاعت پذیری از خدا و رسول الله صل الله علیه و آله دارند ؛ و اگر چنین بودند ( در هدایت به صراط مستقیم الهی هستند ، و گویی با کسانی همچون انبیاء ، صدیقین ، شهداء که نیکوترین رفیقان و همراهان هستند ؛ خواهند بود ) همانهایی که در نمازهای شبانه روزی از خدا بارها طلب می کنیم : « اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم ... »( ...اولئک مع الذین انعم الله ...)

* القانتین :

این کلمه حدود 19 بار در آیات قرآن آمده و به معنای ( قنت : فرمان برداری و مطیع بودن ) آمده است ...همچنین از ویژه گی های افراد متقی و صالح می باشد و شاید ار این دعا به عنوان صفتی برای صالحین آمده است.

* مقربین

این کلمه که به مفهوم «خاصان و نزدیکان درگاه الهی» می باشد در آیات قرآن با مشتقات آن بیش 80 بار تحت عنوان صفات و ویژه گی «پیامبران»، «اهل بهشت»، « ملائکه »... آمده است.

* نتیجه گیری:

اگر مطالب درخواستی در دعاهای چهار روز گذشته (روزه روزه داران، قیام قیام کنندگان، بصیرت و اجتناب از غفلت، نبودن جرم و گناه، رضای خدا، دوری از سخط و غضب، عقلانیت و هوش بالا، قوت برای انجام فرامین الهی و تنظیم یک زندگی سعادتمندانه و تحصیل سرانجام و آخرت نیکو) را طلب جدی داریم ؟؟؟!!!!

« شب زنده داری » و « عمل صالح»، «قنوت و فرمان برداری» از خدا همراه با تقرب و امید به رأفت و مهربانی حضرت حق ضروتی اجتناب ناپذیر است ...