یک دریا محرومیت در همین حوالی/ دریا آب ندارد!+ عکس

زرین نامه: دریا روستایی از توابع شهرستان رامیان است که علیرغم این وسعت نام، مردمانش آبی برای آشامیدن ندارند.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ دریا به قدری مظلوم است که لوله های قطور آب آشامیدنی از آنجا می گذرد اما اگر مردمش بخواهند آب بنوشند باید ظرفی برداشته تا میانه روستا بروند، ساعت ها در صف گرمازدگان تابستانی در پی قطره ای آب منتظر بمانند تا شاید نوبتشان رسیده و تشنگی خود را رفع کنند.

گروه اردوهای جهادی شهرستان علی آبادکتول، عازم روستایی شدند که نه آبی به خود دیده و نه نانوایی و جای مدرسه ای که بتوان با خیالت راحت درس خواند، نیز در آن خالی است!

روستای دریا که سال گذشته بعد از مدت ها انتظار مردمش، به روستا تبدیل شد، در 35 کیلومتری شهرستان رامیان و 2 کیلومتری توران فارس قرار دارد و وضع امکانات در آن اصف بار است.

آب آرزوهای دست نیافتنی مردم دریا

درد مشترک همه مردم دریا، آب است، موضوعی که با احساس کمی تشنگی در این گرمای طاقت فرسای تابستان می توان لمس کرد و لوله های آب آشامیدنی که از کناره ی این روستا برای آب رسانی به روستایی دیگر در همین حوالی می گذرد و مردم دریا حق برداشت از آن را ندارند، بر محرومیت این روستا صحه می گذارد.

مردم دریا در روستای خود آب، گاز، نانوایی، مغازه، ندارند ، آب آشامیدنی آن ها از 2 تانکر بدون عایق در مرکز روستا و نانشان از طریق رفتن به شهر و روستاهای اطراف تامین می شود که بسیار برایشان مشکل است برای تهیه نان هر روز از روستای خود عزم سفر کنند!

DARYA_1.JPG - 100.32 کیلو بایت

وقتی انسان خودش را جای مردم این منطقه در زمستان، برف و بوران قرار می‌دهد از این همه ناز و نعمت خجالت می‌کشد!

یکی دیگر از مشکلات دریا، نداشتن مسجد برای انجام فرایض دینی و عدم وجود یک مغازه حتی کوچک برای تهیه مایحتاج ضروری اما کوچک مردم است که آن ها را هر روز برای تامین نیاز به شهر می کشاند.

مدرسه دریا و مظلومیت دانش‌آموزان

مدرسه ی محل تحصیل دانش آموزان دریایی، یک ساختمان بسیار قدیمی و تقریباً مخروبه است که تنها دو کلاس دارد، دو تخته سیاه، چند قطعه گچ و دیگر هیچ!

این محرومیت آموزشی دریا در حالی است که بر اساس سیاست های وزارت آموزش و پرورش، مدارس به سمت بازسازی، نوسازی و هوشمندسازی پیش می روند!

در این اردوی جهادی آنچه بیش از هر چیز دیگر به چشم می‌آمد، خوشحالی بی حد و حصر مردم از حضور دانشجویان در این روستا بود که به راحتی می‌شد اوج احساس رضایت و مناعت طبع اهالی دریارا از چهره مهربان و دادن منزلگاهی برای سکونت چند روزه دانشجویان جهادی، در آنجا لمس کرد.

دانشجویان جهادی علی آبادکتول سال گذشته دریای محروم را شناسایی و امسال در این روستا فعالیت آموزشی، فرهنگی، عمرانی و ... را آغاز کرده اند، اما مشکلات این روستا بیش از توان اقتصادی آن هاست و سرو سامان بخشیدن دریا به همت جهادی مدیران گلستان و شهرستان رامیان نیاز است.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه