برگ برنده در دست ارتش

زرین نامه: حامد عطيه فرمانده كل نيروي هوايي ارتش عراق روز گذشته اعلام كرد طي 6 ماه اخير، بيش از 12هزار عمليات هوايي در استان الأنبار عراق انجام داده است.طي يك هفته اخير، آمريكا چند فروند هواپيماي بدون سرنشين و روسيه نيز تعداد زيادي هواپيماي نظامي سوخو25 در اختيار ارتش عراق قرار داد كه باعث تقويت جدي نيروي هايي ارتش عراق شد.

به گزارش زرین نامه؛ نيروي هوايي عراق كه با خريد جنگنده‌هاي سوخو جان تازه‌اي گرفته است؛ ضربات مؤثر و كاري به تشكيلات داعش و مؤتلفانش در عراق وارد كرده است.

 
تصويري از عمليات ارتش عراق در حريان بازپس‌گيري استان صلاح الدين
اين تصوير، نمونه‌اي است از مشاركت تمام‌عيار نيروي هوايي در كنار نيروي زميني در حين عمليات آزادسازي مناطق تحت تصرف داعش
 
به گزارش سرويس بين الملل شفاف به نقل از شبكه العربيه حامد عطيه فرمانده كل نيروي هوايي ارتش عراق روز گذشته اعلام كرد طي 6 ماه اخير، بيش از 12هزار عمليات هوايي در استان الأنبار عراق انجام داده است. الأنبار، بزرگ‌ترين استان سني‌نشين عراق است كه از حدود 6 ماه قبل، قيام عشائر آن رنگ مسلحانه به خود گرفت و داعش نيز بلافاصله در شهر فلوجه حاضر شده و كنترل اين شهر را به دست گرفت. اين در حالي است كه هم‌زمان، نيروي هوايي سوريه (بشار اسد) نيز شهر مرزي القائم در استان الأنبار عراق را طي روزهاي اخير هدف حمله خود قرار داده است.
 
براي بازپس‌گيري يك منطقه، ابتدا بمب‌افكن‌ها پرواز كرده و مقرهاي اصلي داعش را بمباران مي‌كنند؛ سپس نيروي زميني - با پشتيباني هلي كوپتر - وارد عمليات مي‌شود.
 
به گزارش سرويس بين‌الملل شفاف، روزهاي اول دور جديد بحران در عراق، داعش به سرعت در حال پيشروي بود و هر روز خبر از سقوط يك يا چند شهر جديد مي‌رسيد؛ اما طي يك هفته اخير داعش به صورت مداوم در حال عقب‌نشيني بوده است. به راستي چه اتفاقي افتاد كه ورق برگشت؟ پاسخ آن را بايد در بازسازي نيروي هوايي ارتش عراق دنبال كرد؛ يعني همان ابزاري كه باعث بقاي اسد در دمشق شده است.
 
نيروي زميني عراق، از زماني موفق به غليه بر داعش شده كه هلي‌كوپترها همزمان تروريست‌ها را هدف قرار داده‌اند.
 
نيروي هوايي ارتش عراق بعد از جنگ خليج فارس به صورت تقريبي نابود شد. در جريان حمله صدام به كويت، نيروي هوايي عراق نقش پررنگي را داشت و همين كار باعث تنبيه شديد رژيم صدام از سوي حاميان كويت شد. شوراي امنيت در سال 1991 با صدور قطعنامه‌اي عراق را منطقه ممنوعه پروازي كرد وبه دنبال آن، ناوهاي آمريكا در خليج فارس هر پرنده‌اي در آسمان عراق را فوراً هدف قرار مي‌دادند.
 
در جريان تنبيه صدام، آمريكا با موشك‌هاي كروز و بمب‌افكن‌هاي رادار گريز، ضربات جبران‌ناپذيري به ارتش عراق به خصوص نيروي هوايي آن وارد كرد.
 
پس از آن با تشديد تحريم‌ها عليه عراق و صدام، سرمايه در عراق حكم كيميا را پيدا كرد و درنتيجه نيروي هوايي – كه كاربردي هم نداشت – از سرمايه‌گذاري خارج شد. در نتيجه نيروي هوايي عراق، 12 سال پيش از سقوط صدام به صورت غيررسمي مضمحل شد.
 
تعدادي از هواپيماهاي عراقي، پس از شكست حمله صدام به كويت، به ايران پناهنده شدند كه در جريان جنگ اخير داعش، تعدادي از آن‌ها پس از بازسازي به عراق بازگردانده شدند.
 
پس از سقوط صدام و در دوران بازسازي ارتش عراق نيز كشور عراق درگير مبارزه با تروريست‌هاي پراكنده و مبارزات درون شهري بود و ارتش متناسب با همين نياز بازسازي شد. به همين علت، بر روي نيروي زميني و تقويت گروه‌هاي چريكي تمركز شد و تنها به چند قرارداد كلي براي تقويت نيروي هوايي اكتفا شد. از قضا بخش عمده تسليحات خريداري شده براي نيروي هوايي در منطقه «بيجي» در شمال استان صلاح الدين قرار داشت كه داعش به سرعت موفق به فتح اين منطقه شد! در نتيجه نه كادر مجرب كافي در عراق وجود داشت؛ نه تسليحات و امكانات فوق‌العاده‌اي. همين عامل باعث ضربه‌پذيري ارتش عراق شد.
 
دو نمونه از هلي‌كوپترهاي ام آي 35 كه در جريان جنگ اخير به ناوگان نيروي هوايي عراق اضافه شدند.
در 200 سورتي پرواز اين هلي‌كوپتر، 109 خودروي داعش منهدم و 200 تروريست كشته شدند.
 
طي يك هفته اخير، آمريكا چند فروند هواپيماي بدون سرنشين و روسيه نيز تعداد زيادي هواپيماي نظامي سوخو25 در اختيار ارتش عراق قرار داد كه باعث تقويت جدي نيروي هايي ارتش عراق شد. همين عامل باعث شد سنگرها و مقرهاي نظامي داعش و متحدانش در نقاط مختلف عراق از طرق آسمان هدف گيرند و مقدمات عمليات نيروي زميني و نيروهاي داوطلب را فراهم كنند. هم‌چنين هلي‌كوپترهاي ارتش با پشتيباني از عمليات نيروي زميني و نيروهاي داوطلب، نقش بسيار پررنگي در پيشروي نيروي زميني داشتند.
 
نمونه‌اي از هواپيماهاي سوخو كه پرواز آن‌ها باعث شكست شديد داعش در نبردها شده است.
به اين ترتيب، ورق برگشت و داعش روز به روز در حال عقب‌نشيني بيش‌تر است.
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه