تک فرزندی در والدین باسواد ۱۰ برابر بیشتر از افراد بی سواد است

زرین نامه: رئیس مرکز بهداشت گلستان گفت: طبق برررسی های انجام شده، تک فرزندی در والدین باسواد ۱۰ برابر بیشتر از افراد بی سواد است.

به گزارش زرین نامه؛ محمدرضا هنرور، رئیس مرکز بهداشت گلستان، بعدازظهر دیروز (22 تیر) در همایش تبیین شاخص های کلی افزایش جمعیت که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، افزود: تغییر نگرش زنان نسبت به تحصیل و جایگاه اجتماعی باعث شده متقابلا تغییری در امر ازدواج و باروری آنها ایجاد شود.

وی ادامه داد: این تغییرات که سیر نزولی خود را طی می کند، در صفحه های آماری ازدواج دیرهنگام پس از تثبیت شرایط فردی؛ کاهش میزان باروری را نشان می دهد.

هنرور اظهار داشت: تغییرات فرهنگی و اقتصادی، میل به ارتقای تحصیلات، اشتغال بانوان، تعارضات موجود با ازدواج و فرزندآوری، شهرنشینی و تغییر سبک زندگی را از دلایل افزایش سن ازدواج و باروری عنوان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن تاکید بر رفع مشکلات مرتبط باازدواج و فرزندآوری، تصریح کرد: طول مدت تحصیل برای بانوان و استفاده از مرخصی بیشتر در طول دوران تحصیل باید افزایش یابد.

وی همچنین به سخنان مقام معظم رهبری در این باره اشاره کرد و اذعان داشت: تلاش برای تربیت نسل جوان کشور، حضور در خط مقدم و دشوارترین کارهاست.

رئیس مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه متن ابلاغیه رهبری، مسیر ما را در خصوص جمعیت مشخص و روشن کرده است، خاطرنشان کرد: بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، ارتقای پویایی، رفع موانع ازدواج، افزایش روند فرزندآوری، کاهش سن ازدواج، حمایت از ازدواج های جوان و غیره در 14 بند سیاست های ابلاغی ارائه شده است.

هنرور اعلام کرد: طبق آمار ارائه شده در سال 92، میزان ازدواج در کشور 774 هزار و 513 مورد بوده و این رقم در گلستان، 21 هزار و 403 مورد گزارش شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اینکه حدود 10 تا 15 میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این میزان از سال 85 الی 89 روند افزایشی داشته و در حال حاض سرعت ازدواج در کشور کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز بهداشت گلستان، با اشاره به اینکه 30 درصد جوانان 20 تا 35 ساله هنوز ازدواج نکرده اند، گفت: قطعا یکی از مواردی که باروری را محدود می کند، بالا رفتن سن ازدواج است.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه