ثواب اعمال در ماه مبارک رمضان

زرین نامه: براى شبى از آن شب زنده دارى و نماز مستحب گزاردن را مقرر فرموده است و هر كس در آن شب نماز مستحبى بگزارد پاداش آن معادل نماز گزاردن هفتاد شب در ماه هاى ديگر است.

به گزارش زرین نامه؛ امام باقر (ع) فرموده است، پيامبر (ص) در جمعه آخر ماه شعبان خطبه ‏يى ايراد فرمودند و پس از حمد و نيايش خداوند چنين فرمودند:

اى مردم! همانا ماهى بر شما سايه مى‏ افكند كه در آن شب قدر قرار دارد كه از هزار ماه برتر است. ماه رمضان است كه خداوند روزه گرفتن آن را واجب فرموده است و براى شبى از آن شب زنده دارى و نماز مستحب گزاردن را مقرر فرموده است و هر كس در آن شب نماز مستحبى بگزارد پاداش آن معادل نماز گزاردن هفتاد شب در ماههاى ديگر است، هر كس در ماه رمضان يكى از كارهاى پسنديده و مستحب را انجام دهد، براى او پاداشى معادل پاداش عبادات واجب مقرر مى‏ فرمايد و هر كس در ماه رمضان يكى از واجبات را انجام دهد، چنان است كه هفتاد فريضه در ماههاى ديگر.

رمضان ماهى است كه خداوند بر روزى مؤمن در آن مى‏ افزايد و هر كس در آن ماه، روزه دار مؤمنى را افطار دهد، نزد خداوند پاداشى چون آزاد كردن برده خواهد داشت و گناهان گذشته‏ اش‏ آمرزيده خواهد شد.

گفتند: اى رسول خدا! همه ما بر اين كار كه به روزه دار افطار بدهيم توانا نيستيم.

فرمودند: خداوند متعال، كريم است و اين پاداش را به هر كس كه با يك جرعه شير يا آب گوارا يا دو دانه خرماى كوچك كسى را افطار دهد و بر بيشتر از آن قدرت نداشته باشد عنايت مى ‏فرمايد. و هر كس در اين ماه بر بردگان خويش تخفيف دهد، حسابش تخفيف مى‏ يابد.

رمضان ماهى است كه آغاز آن رحمت و ميانه‏ اش آمرزش و پايان آن پذيرش دعا و رهايى از آتش دوزخ است و شما را در اين ماه از چهار خصلت چاره نيست، دو خصلت آن موجب خشنودى خداوند از شماست و آن گواهى دادن به يكتايى خداوند و رسالت من است و از دو خصلت آن خودتان بى‏ نياز نيستيد كه عبارت است از مسألت حوائج و بهشت. و از خداوند در اين ماه براى خود عافيت را مسألت كنيد و از آتش دوزخ به خداى خود پناه بريد.

منبع:روضة الواعظين / ترجمه مهدوى دامغانى، ص541و542.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه