عشق به کار تنها عامل ماندگاری هنرمندان در رادیو است/ رادیویی ها نیازمند حمایت مادی و معنوی دولتی ها

رادیو نمایش یکی از بخش های پر طرفدار رادیویی در استان گلستان است و هنرمندان سرشناسی هم در این بخش فعالیت می کنند. برای آشنایی با آن ها گفتگویی ترتیب دادیم با مهدی صفرپور و زهرا امامی از فعالان عرصه رادیو در استان گلستان.

به گزارش زرین نامه ؛ رادیو در گرگان یکی از قدیمی ترین رسانه ها به شمار می رود و به همین دلیل چهره های شناخته شده و پیشکوستان زیادی دارد.

به واسطه حضور این پشکسوتان و سابقه، افراد زیادی از نسل های مختلف جذب این رشته شده اند و در بخش های مختلف رادیو فعالیت می کنند. رادیو نمایش هم از بخش های پر طرفدار در استان گلستان که هنرمندان سرشناسی در آن مشغول فعالیت هستند.

مهدی صفرپور متولد 1345 یکی از فعالان عرصه ی رادیو در استان گلستان است که از سال 79 در بخش رادیو نمایش ، فعالیت هنری خود را شروع کرد. صفرپور درخانواده ای رشد یافت که هنردوست و هنرمند بودند زیرا پدرش مرحوم عباس صفرپور جزء اولین افراد در نمایش های میدانی بوده و برادرش عطااله هم از فعالان رادیو و سیاه بازی است. همچنین بردار دیگرش مرحوم حسین صفر پور در تئاتر مشغول بود.

مهدی صفر پور درباره ی رادیو گفت: بخش رادیو نمایش، فضای هنری خوبی را دارد اما از نظر امکانات کمی ضعیف به نظر می رسد هر چند نسبت به سه سال گذشته رسیدگی بیشتر شده است.

صفرپور که علاوه بر حضور در برنامه های مختلف رادیو نمایش به کار بازیگری و نمایش هم انجام داده است، برنامه ی "عموچلپک" که در سال گذشته اجرا شد را از برنامه های پر مخاطب خود اعلام کرد و گفت: نمایش های رادیویی استان در سطح کشور جزء مطرح هاست و امتیازات بالایی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که رادیو مخاطبین خاص دارد، افزود: تعداد مخاطبین تلوزیون از رادیو شاید بیشتر باشد اما نمی توان گفت در عصر امروز ،دیگر رادیو مخاطب ندارد.

این فعال رادیو گفت: ملاک ماندگاری فعالان رادیو عشق و علاقه است و گرنه اگر رادیو را ازنظر درآمد بسنجیم هزینه ی رفت و برگشت هم نمی شود، رادیو از نظر بودجه و حمایت مالی ضعیف است ، دستمزد باید بعد سه سال دریافت یا فراموش شود که این مساله در سیما نیز بیشتر وجود دارد.

وی ضمن تاکید به تاثیر گزاری میکروفن در کیفیت صدا ، گفت: صدا ومیکروفن هر دو در برنامه های رادیویی مهم هستند اما صدای خاص ومختص به نوع برنامه تاثیر گزاری بیشتری دارد وقتی نتیجه ی صدای آزاردهنده خاموش شدن رادیو است.

در ادامه، با زهرا امامی متولد 1354 از دیگر فعالان دیگر رادیو استان هم که فعالیت خود را در مرکز رادیو نمایش از سال 86 آغاز کرد، گفتگو کردیم.

امامی که کار در رادیو را نیازمند استعداد بالا و حوصله می دانست، گفت: کار در رادیو سخت است زیرا شنونده شما را نمی بیند و مجری هم نمی تواند با حرکات خود مخاطب را جذب کند و اینجا استعداد و حوصله است که برنامه رادیو را تاثیر گذار می کند.

امامی که در سال گذشته مقام اول بازیگری رادیو در کشور را گرفت ، تصریح کرد: امنیت شغلی حداقل در بخش نمایش وجود دارد اما حمایت مادی و حتی یک لوح تقدیر از طرف اداره نگرفتم، من نیز مثل علاقمندان دیگر ، کار در رادیو را با تمام سختی ها ادامه می دهم چون شغل من صدا و بازیگری است و یک اعتقاد شده برای تمام فعالان این عرصه که تنها صداست که می ماند.

این فعال رادیو که در بین مخاطبین خود با عنوان "عمه خانم" شناخته شده درباره ی این برنامه گفت: عمه خانم در قالب شخصیت زن روستایی با لهجه ی محلی برای من خاطرات زیادی دارد اما تمام شدن این برنامه بخاطر سیاست های سازمان و عدم تخصیص بودجه بگونه ای مخاطبان رادیو را ناراحت کرده است.

وی به رقابت بین فعالان صدا وسیما اشاره کرد و افزود: رادیویی ها فکر می کنند نسبت به فعالان سیما استعداد بیشتری دارند و بالعکس. از آنجایی که من کاردرهر دو را تجربه کردم ، کار درهردو بخش را سخت می دانم ولی در واقع کار در رادیو سخت تر است.

امامی با اشاره به مظلوم بودن فعالان رادیو ودیده نشدن آنها ضمن گله به مسئولین گفت: فعالان رادیو با جان ودل کار می کنند و هر دیالوگ را باتمام وجود ادا کرده واصولا بچه های رادیو گلایه نمی کنند و غرنمی زنند اما لازم است مسئولین به حرفهای این عرصه کمی گوش بسپارند.

وی در پایان از اساتید خود همچون آقای روحی ، عطااله صفرپور، یحیی دیوانی ، داوود سعیدی ، خانم شافعی و...کمال تشکر را داشت./مهر

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه