یک درصد دانش آموزان معتادند/شروع اعتیاد دانشجویان از مدرسه

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه یک درصد از دانش آموزان به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می کنندگفت: 60 درصد دانشجویان مصرف کننده مواد مخدر گفته‌اند که شروع مصرف آنها از دوره دانش آموزی بوده است.

به گزارش زرین نامه ؛ علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در سومین جشنواره کشوری نوجوان سالم که با شعار ترویج شیوه‌های زندگی سالم، پیشگیری از رفتارهای پرخطر که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد گفت: اولین راهبرد ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است که در این رابطه سندی به تصویب رسیده است.

وی افزود:همه سازمانها باید در خصوص پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر نقش آفرینی داشته باشند که البته آموزش و پرورش در راس آنها قرار دارد. در حال حاضر اتخاذ تدابیر لازم برای حضور و مشارکت جدی مردم و خانواده‌ها در زمینه پیشگیری، کاهش، آسیب و درمان اعتیاد ضروری به نظر می‌رسد. در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مسئله پیشگیری در بند چهارم و نهم سند مورد تاکید قرار گرفته است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد:یک درصد از دانش آموزان کشور به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می کنند.اکنون مصرف شیشه و روانگردانها رو به افزونی است و باید با پیشگیری اولیه از آن جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: تمام اقشار جامعه باید در امر پیشگیری از مصرف مواد مخدرسهم داشته باشند، مربیان، مدیران، والدین دانش آموزان که ارتباط نزدیکی با آنها دارند می‌توانند به عنوان یک الگو مطرح شوند. اکنون دانش آموز 15 هزار ساعت را در مدرسه می‌گذراند و این فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی است. باید عوارض مواد مخدر را تبیین کنیم.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اعتیاد سه تا چهار سال اول مصرف در برخی جوانان نمایان نیست، از خانواده‌ها و دانش‌آموزان خواست تا تغییرات روحی و جسمی همکلاسی‌های‌ خود را به دقت زیر نظر داشته باشند.

جزینی با بیان اینکه استراتژی متوازن ستاد مبارزه با مواد مخدر بر امر پیشگیری استوار است، اظهار کرد: نخستین سندی هم که در این ستاد به تصویب رسید به موضوع پیشگیری اولیه از اعتیاد اختصاص داشت.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نتیجه مطالعات شیوع شناسی انجام شده در میان دانشجویان گفت: 60 درصد مصرف کنندگان مواد مخدر گفته‌اند که شروع مصرف آنها از دوره دانش آموزی بوده است.

وی افزود: اکنون 6500 تن مواد مخدر سنتی در افغانستان در حال تولید در 210 هکتار زمین است. در واقع تهدید زیر گوش ماست. از سوی دیگر مواد مخدر صنعتی نیز در داخل کشور تولید می‌شود.

جزینی با اشاره به کشف 3600 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی گفت: امسال با 100 کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی برخورد شد. این آمار در سال گذشته 395 کارگاه بود.

به گفته ی وی در دو سال گذشته 25 میلیارد تومان برای درمان معتادان هزینه شده است.

جزینی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی شیوع ایدز، اعتیاد است تصریح کرد: 67 درصد علت ابتلا به ایدز استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان است. امروز بیش از 27 هزار مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدربا بیان اینکه 70 درصد زندانیان ما در زندان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مواد مخدر مصرف می‌کننداعلام کرد:20 درصد از جرایم خرد توسط معتادین صورت می‌پذیرد و عامل 55 درصد طلاق‌ها و 65 درصد همسر آزاری‌ها اعتیاد است. حتی عامل برخی از قتل‌ها نیز اعتیاد است.

جزینی با اشاره به اینکه شیشه توهم زایی بالایی دارد ادامه داد: برخی داروها نظیر ریتالین که در شب امتحان توسط دانش آموزان و دانشجویان مصرف می‌شود و همچنین موادی که تحت عنوان قرص‌های لاغری عرضه می‌شوند همگی مقدمه‌ای بر اعتیاد هستند.

وی با بیان اینکه توقع ما از آموزش و پرورش در این خصوص بالاست چون جامعه و گروه هدف حساسی دارد اظهار کرد: باید از دانش آموزان و فرزندان ایران اسلامی که سرمایه ملی ما هستند حفاظت کرد و آنها را تحت حمایت قرار داد. نشاط آفرینی در این میان حائز اهمیت است. باید برنامه ریزی کنیم.

جزیینی با بیان اینکه میزان توجه موضوع مواد مخدر در متون درسی کافی نیست تصریح کرد: در گزارش شیوع شناسی که انجام شده بود 67 درصد جوانان اعلام کرده بودند که مواد مخدر را نمی‌شناختند پس لازم است این روند اصلاح شود.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حالت خوشبینانه تنها 20 درصد از معتادان امکان بهبود یافتگی پیدا می‌کنند اظهار کرد: باید به دروازه‌هایی چون سیگار و قلیان نیز توجه کرد، 98 درصد افراد وابسته به مواد مخدر، سیگار، قلیان و یا هر دو را مصرف کرده‌اند.

جزینی با اشاره به وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور تصریح کرد: از این آمار تنها 50 درصد به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند./شبستان

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه