برگزاري نشست هم اندیشی شعر و ادب در علي آبادکتول با طعم گلايه+تصاویر

نشست هم اندیشی شعر و ادب شهرستان علی آباد کتول به میزبانی مشاور جوان فرمانداری با درد و دل ها و گلایه های شعرای این شهرستان نسبت به مظلومیت و بی مهری های مسئولین به این قشر همراه شد.

به گزارش خبرنگار زرین نامه ؛ نخستين نشست هم انديشي شعر و ادب مشاور جوان فرمانداري علي آباد کتول و رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان با اهالی شعر و ادب در حالي برگزار شد که تعدادي از شعرا علي آبادي در اين برنامه حضور نيافتند و برخي از حاضران نيز فرصت را غنيمت شمرده و در دفاع از مظلوميت شعر و ادب در شهرستان سفره دل خود را گشودند.

محمد صادق سالاری مشاور جوان فرمانداری علی آبادکتول در آغاز این نشست با ترسیم تصویری از اهداف خود در حوزه فرهنگ و هنر گفت: هدف ما تشکیل کارگروه ها در حوزه های مختلف با همکاری افراد صاحب ایده و متخصص و استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی برای کمک به حل مشکلات جوانان در شهرستان است.

وی با اشاره به دعوت 30 نفر از شعرای شهرستان در نخستین نشست هم اندیشی شعر و ادب اظهار کرد: برخی از شعرا علیرغم دعوت در این برنامه حضور نیافتند که حق می دهیم بخاطر برخی وعده های عملی نشده ، بی اعتماد شده باشند که تلاش ما بازگشت این اعتماد است.

سالاری در ادامه از تشکیل کارگروه فرهنگ و هنر حوزه مشاوران جوان فرمانداری در کنار 13 کارگروه دیگر این حوزه خبر داد و گفت: هدف ما از تشکیل این کارگروه ها خروج انجمن ها و هنرمندان از رکورد و استفاده از توان آن ها برای ارتقاء فرهنگ و هنر شهرستان است.

حسن دیلم سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان علی آبادکتول در این نشست گفت: کشور ما دارای گنجینه بزرگ و ارزشمندی از آثار شعر و ادب هنرمندان پارسی می باشد که به شکل های مختلف قصیده، قطعه، ربایی و سپید و ... تجلی یافته است.

وی شعر و ادب را نتیجه خوش ذوقی هنرمندانی دانست که به واسطه ی آن زبان گویای ایرانیان شده و افکار خود را در تاریخ جاری ساخته اند تا بشر را به سوی کمال رهنمون کنند.

دیلم همچنین با اشاره به وضعیت اقتصادی گفت: هنوز بودجه ای واریز نشده است که بتوانیم به انجمن ها بدهیم البته همیشه سعی کرده ایم از آنچه در توان داریم برای کمک به هنرمندان دریغ نکنیم.

در بخش بعدی این نشست نوبت به درد و دلهای شعرای شهرستان رسید.

علوی راد یکی از شاعران علی آبادکتول در آغاز گفت: همیشه پیشنهادات داده می شود، اما اقدامی صورت نمی گیرد. جشنواره های شعر ما همیشه در سطح شهرستان برگزار شده که این مسئله مانع رشد شعرا است.

وی اظهار کرد: ما شهرستان شعرایی داریم که از سطح شهرستان خود فراتر هستند اما حتی در جشنواره های داخلی هم مورد بی مهری قرار گرفته اند.
درصد کمی از قول و قرارهایمان در جلسات عملیاتی می شود

یکی دیگر از شعرای علی آباد تصریح کرد: جلسات برای حل مشکلات همیشه برگزار می شود اما درصد کمی از آن ها عملیاتی می شود.
زنگانه فرهنگ و هنر شهرستان را بسیار غنی توصیف کرد و افزود: قرار بود در کتابی، اشعار شعرای شهرستان چاپ و منتشر شود اما بعد از 12 سال این کار هنوز بر زمین مانده است.

بانک اطلاعاتی خوبی از شعرا و نویسندگان جوان در پژوهش سرا وجود دارد

عمرانی شاعر دیگر شهرستان که در پژوهش سرای دانش آموزی نیز فعالیت داشت نیز در ادامه گفت: توانسته ایم در پژوهش سرای دانش آموزی دکتر صادقی در طول چند سال اخیر بانکی از نویسندگان و شاعران جوان آماده کنیم که قطعاً در پیشرفت بیشتر شعر و ادب شهرستان اثرگذار خواهند بود.

نواب نیز با گلایه از نداشته بودجه اذعان داشت: برای انجمن ها تا کنون چندین بار خواسته ایم از شخصیت های کشوری دعوت کنیم، اما همیشه به دلیل نداشتن بودجه و تسهیلات با مشکل مواجه شده ایم.

کار فرهنگی ادارات تنها به نصب پارچه مناسبتی بسنده شده

ابری از شاعران جوان شهرستان نیز گفت: همه ی ادارات بودجه ی فرهنگی دارند اما کار فرهنگی آن ها تنها به نصب پارچه ای برای مناسبت های مختلف بسنده شده است.

وی با اشاره به ناشناخته ماندن شعرا و هنرمندان در علی آبادکتول افزود: در کنار تصاویر مختلفی که بر دیوارها نصب می کنند یا پارچه های مختلف، ادارات می توانند حداقل تصاویر کوچکی از هنرمندان برای معرفی آن ها قرار دهند.

ابری اذعان داشت: اگر بودجه های فرهنگی ادارات در کنار یک دیگر قرار گرفته و متحد شوند می توان برنامه هایی خوبی نظیر عصر شعر برگزار کرد.

لزوم راه اندازی نشریه تخصصی شعر و ادب در شهرستان

ضیایی از دیگر هنرمندان شهرستان ضمن پیشنهاد راه اندازی نشریه تخصصی حوزه فرهنگ و هنر در شهرستان اظهار کرد: علی آبادکتول پتانسیل های زیادی در زمینه هنر دارد، اجرای موسیقی پایتخت تنها گوشه ای از توانایی هنر بود که در معرفی شهرستان بسیار موثر واقع شد.

برزگر از اعضای انجمن شعر قلم زرین در تایید حرف ضیایی تاکید کرد: اینکه هنوز همه ی هنرمندان یکدیگر را هم نمی شناسند درد بزرگی است که قطعاً با راه اندازی یک نشریه تخصصی حداقل 2 برگی می تواند تسکین یابد.

عدم تحقق وامی که چند سال پیش وعده داده شد

وی همچنین با اشاره به عدم تحقق وعده وامی که چند سال گذشته به شعرا داده شده بود، افزود: نداشتن بودجه برای حضور در برنامه های شعری استان و همچنین نداشتن کتابخانه تخصصی از دیگر مشکلات ما است که البته این بخشی از این مساله می تواند با اختصاص بخشی از کتابخانه عمومی به آثار شعرای علی آبادی و کتاب های تخصصی شعر و ادب مرتفع شود.

احترام، حداقل خواسته یک هنرمند است

شیخ حسینی یکی از شاعران با سابقه شهرستان که دیگر مویی سپید کرده بود نیز با اشاره به خاطره ای از حضور در برنامه شعر یکی از شهرهای استان و مشکلاتی در راه بازگشت به دلیل نداشتن وسیله ایاب و ذهاب برای وی و چند شاعر دیگر پیش آمد، گفت: هنرمند حداقل چیزی که نیاز دارد احترام است اما متاسفانه از این درب که بیرون برویم همه ی قول و قرار هایمان فراموش می شود.

وی اذعان داشت: عدم توجه جدی به هنرمندان نه تنها انگیزه ها را از بین می برد بلکه موجب ضد انگیزه نیز می شود.

از قالب شعار خارج شویم

شیخ حسینی گفت: اگر آنقدر این همه که به دزدان بین المللی می پردازیم اندکی به شعر فارسی در شهرستان بها داده بودیم و از قالب شعار خارج می شدیم الان حال شعرا بهتر بود.

حافظی یکی از شاعران شهرستان نیز با انتقاد از عدم توجه به حوزه شعر و ادب افزود: شاعران جوان وارد عرصه می شوند اما جایی برای فعالیت فرهنگی ندارند.

ضرورت تاسیس فرهنگسرا در علی آبادکتول

وی با تاکید بر ضرورت تاسیس فرهنگسرا در شهرستان با توجه به کثرت هنرمندان در عرصه های مختلف هنر شهرستان تصریح کرد: ظرفیت سالن ارشاد محدود است و وقتی می خواهیم برنامه ای در سطح استانی یا کشوری کشور برگزار کنیم حتی فضای کافی برای هنرمندان خودمان هم نداریم.

وی با اشاره به لزوم همکاری همه ی دستگاه ها برای ارتقاء برنامه های فرهنگی خاطر نشان کرد: همه ی ما اهل یک کشور هستیم و به برنامه های فرهنگی نیازمندیم، لذا باید ضمن توجه به وضع موجود و برنامه ریزی بر اساس آن، همه ی دستگاه ها با مدیریت صحیح بودجه های فرهنگی خود، در راستای ارتقاء برنامه های فرهنگی تلاش کنند.

عیدی زاده نیز با گلایه از مظلومیت شعر در بین مسئولین گفت: وقتی خواسته ی مسئولین نباشد که به شعر نگاه شود، نمی شود لذا هر چقدر هم که فریاد بزنیم کاری اتفاق نمی افتد.

ضرورت ایجاد فرهنگ وقف در عرصه فرهنگ و هنر

علوی راد یکی دیگر از شاعران شهرستان هم با طرح این پرسش که چرا میزان بودجه فرهنگی دستگاه ها شفاف نیست؟ ابراز داشت: وقف یک بودجه غیر دولتی است، وقتی شعر مورد توجه مسئولین برای تخصیص اعتبار قرار نمی گیرد، باید هنرمندان تلاش کنند تا فرهنگ وقف در امور فرهنگی و ساخت فرهنگسرا نیز تحقق یابد.

مزیدی شاعر طناز شهرستان هم با بیان اینکه حداقل حُسن این نشست هم اندیشی این است که بعد از 56 سال پایم به فرمانداری باز شد و اینجا را دیدم گفت: هنرمند احترام می خواهد، می دانیم اداره فرهنگ و ارشاد پول ندارد، اما می خواهیم نشست هایی صمیمی را به صورت دوره ای با هرمندان تشکیل دهد.

وی همچنین پیشنهاد داد: در برنامه های تلویزیونی شبکه استانی به معرفی شاعران بپردازیم تا مردم با شاعران خود آشنا شوند، همچنین در کتابخانه ی عمومی قفسه ای را به کتاب نویسندگان و شاعران شهرستان اختصاص دهیم.

ایجاد بانک اطلاعاتی هنرمندان نیاز شهرستان است

دیلم یکی دیگر از هنرمندان شهرستان نیز یادآور شد: علی آبادکتول با مقوله هنر و هنرمند بی گانه نیز اما متاسفانه شبکه جامع برای دسترسی بر هنرمندان در بین مسئولین وجود ندارد و تنها یک تعداد افراد معین و خاص همیشه با ادارات ارتباط دارند.

وی با تاکید بر لزوم راه اندازی بانک اطلاعاتی کامل از هنرمندان افزود: البته باید در تشکیل بانک اطلاعاتی هنرمندان به کاربردی بودن آن توجه کرد و باید این عادت تغییر حکومت مساوی با حذف یا تغییر اطلاعات قبلی از بین برود.

دیلم خاطر نشان کرد: یکی از راهکارها برای معرفی هنرمندان به مردم، توجه آن ها به موضوعات مردمی نظیر ایثار، شهادت، فرهنگ عاشورایی، ورزش و ... است.

سالاری مشاور جوان فرماندار نیز بعد از شنیدن سخنان شعرای شهرستان بیان کرد: می خواهیم کار واقعی انجام شود و اینطور نیست که این جلسه تمام بشود و دیگر همه چیز به فراموشی سپرده شود.

برگزاری شب شعر در علی آبادکتول به مناسبت روز فرهنگ و ادب فارسی

وی اظهار کرد: روز 27 شهریورماه به مناسبت روز شعر و ادب فارسی شب شعر در شهرستان برگزار کنیم و همچنین در حال برنامه ریزی با دانشگاه آزاد برای برگزاری عصر شعری با حضور شاعران کشوری در مهر ماه هستیم.

سالاری پیشرفت را در گرو تبدیل انرژی شهرستان از واگرایی به همگرایی دانست و اذعان داشت: هدف از تشکیل کار گروه های مختلف حوزه مشاور فرمانداری برای استفاده از ظرفیت ها دستگاه ها در راستای تسهیل کار انجمن ها است.

گفتنی است در پایان این نشست سید محمد علوی راد به عنوان دبیر برنامه شب شعر که قرار است به مناسب روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی در 27 شهریورماه برگزار شود، انتخاب شد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه