20 درصد جایگاه‎های قضاوت گلستان خالی است

رئیس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه هم اکنون 20 درصد جایگاه‎های قضاوت استان خالی است، گفت: این امر علاوه بر تحمیل بار مضاعف بر قضات شاغل ما در محاکم، روند رسیدگی به پرونده‎ها را نیز کند کرده است.

به گزارش زرین نامه به نقل از روابط عمومی دادگستری استان گلستان، احمد فاضلیان با بیان اینکه تلاش ما کم کردن مدت زمان رسیدگی به پرونده‎ها در محاکم است، اظهار کرد: یکی از عوامل مهمی که مدت زمان رسیدگی به پرونده‎ها در محاکم را بیشتر می‎کند، کمبود قاضی در دادگستری‎ها است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 20 درصد جایگاه‎های قضاوت استان خالی است، افزود: این امر علاوه بر تحمیل بار مضاعف بر قضات شاغل ما در محاکم، روند رسیدگی به پرونده‎ها را نیز کند کرده است.

قضات گلستانی به طور متوسط ماهانه 180 پرونده را بررسی می‎کنند

رئیس کل دادگستری گلستان ادامه داد: هم اکنون قضات گلستانی به طور متوسط ماهانه 180 پرونده را بررسی می‎کنند که فراتر از توان آنان است.

فاضلیان بیان کرد: این رقم در دادسراها به ویژه در دادسرای مرکز استان به بیش از 200 فقره در ماه هم، می‎رسد در حالی که استاندارد رسیدگی 80 تا 85 فقره پرونده در ماه است.

وی با بیان اینکه کمبود کادر قضایی در برخی شهرها به ویژه گرگان، گنبدکاووس، علی‎آبادکتول، کردکوی و مینودشت قضات را با فشار کاری مضاعف مواجه کرده است، تصریح کرد: در رایزنی‎های انجام شده با قوه قضاییه تا پایان امسال نیمی از نیاز استان به قاضی رفع می‎شود.

به گفته فاضلیان، 50 درصد بقیه نیز، با ارتقای تعدادی از دادیاران دادسراهای استان و جابجایی قضات به حوزه‎های قضایی از حوزه‎هایی که تراکم نیرو دارند به حوزه‎های قضایی که کمبود نیرو دارند، برطرف خواهد شد.

رئیس کل دادگستری گلستان تصریح کرد: البته در کنار افزایش قضات، دوره‎های بازآموزی نیز برای آگاهی از قوانین و دستورالعمل‎های جدید با حضور اساتید برجسته و مجرب حقوق برای قضات، به صورت جدی در دستور کار دادگستری استان قرار دارد.

وی افزود: هدف از برگزاری این دوره‎ها، تقویت بنیه علمی، توانمندسازی قضات و به روزآوری دانش حقوقی آنان است.

رئیس کل دادگستری گلستان همچنین گفت: مراجع قضایی و نظارتی نیز، نظارت‎های قضایی را به صورت جدی برای کاهش اطاله دادرسی دنبال می‎کنند.

فاضلیان همچنین از نقد آرای قضایی در قالب کمیته اتقان آرای قضایی با روش‎های جدید خبر داد و گفت: نتایج حاصل از نقد آرای قضایی در این کمیته، برای استفاده آموزشی و ارتقای سطح رسیدگی‎ها در اختیار قضات سراسر استان قرار می‎گیرد.

وی با تاکید بر کمک به فعال کردن توانمندی‎های بالقوه قضات گفت: انتخاب درست مسیر دادرسی، تشخیص درست موضوع و انطباق صحیح آن با قانون از مواردی است که سرعت دادرسی را افزایش خواهد داد.

رئیس کل دادگستری گلستان با رضایت بخش خواندن کیفیت رسیدگی در محاکم استان گفت: هم اکنون به طور متوسط به 30 درصد آرای صادر شده در محاکم بدوی استان اعتراض می‎شود که تنها 27 درصد از این آرا در محاکم تجدید نظر استان نقض می‎شود.

فاضلیان تایید 73 درصد آرای اعتراض شده در محاکم تجدید نظر استان را نشان از سطح قابل قبول دادرسی‎های بدوی استان عنوان کرد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه