خبرنگاران به دنبال ردپای جهادگران/ بازتاب لحظه‎های ناب از «فعالیت‎های جهادی»

در سپیده‎دم 26 شهریورماه به دعوت بسیج رسانه و با همکاری روابط عمومی سپاه نینوا و بسیج سازندگی گلستان، کاروان رسانه‎ای عازم اردوی یکروزه جهادی شد همسفران، رد پای جهادگران را دنبال کردند تا لحظه‎های ناب آنها را بازتاب دهند.

به گزارش زرین نامه ؛ آری به راستی دفاع همچنان باقیست، ناخودآگاه یاد خبرنگاران زمان جنگ می‎افتم که می‎خواستند آن لحظات را به تصویر بکشند حالا این رسالت به دوش خبرنگاران نسل سوم گذاشته شده، اصحاب رسانه آمدند تا عرصه مقاومت جهادگران فرهنگی و اقتصادی را که تمام‎قد در برابر تحریم‎های دشمنان ایستادند مخابره کنند،

عرصه‎هایی که دشمن فکر می‎کرد نوعی تهدید است امروز با عزمی راسخ‎تر از گذشته تبدیل به فرصت شده و انعکاس آن تنها ابزار رسانه را می‎خواهد و بس.

در اردوی یک‎روزه؛ قرار بود هشت طرح بسیج سازندگی عصر امروز مورد بازدید خبرنگاران استان قرار بگیرد و عکاسان خبری به شکار لحظه‎ها بروند؛ قلم‎ها بر صفحات کاغذ چرخید و لنزهای دوربین صحنه‎ها را ثبت کرد، همه اینها گویای یک چیز بود کار و تلاش جهادی که گویا انتظار لحظه‎ای برای توقف نداشت در جریان این سفرنامه، اصحاب رسانه گلستان نیز جهادگونه وارد میدان شدند.

در اینجا خستگی معنایی برای تفسیر نداشت، واژه‎ها را می‎توانستی در تلاش و عزم جهادی مردم و بسیجیانی بیابی که با اشتیاق به فرمان مولایشان لبیک گفته و برای برطرف کردن مشکلات و حضور در عرصه اقتصاد مقاومتی عزم خود را جزم کرده و لحظه‎ای درنگ نداشتند.

ورود به اقتصاد مقاومتی فقط انگیزه و پشتکار می‎خواهد

نخستین میعادگاه برای بازدید از نخستین پروژه اقتصاد مقاومتی در روستای «نودیجه» واقع در 10 کیلومتری غرب شهرستان گرگان بود، خانواده سه‎نفره‎ای که کمر همت را برای تامین معاش بسته بودند.

عین‎الله تاجیک، پرورش‎دهنده قارچ تکمه‎ای با بیان اینکه از دو سال پیش با طرح‎های اقتصاد مقاومتی آشنا و از تسهیلات آن بهره‎مند شده است، گفت: ورود به این عرصه بسیار راحت است فقط انگیزه و پشتکار می‎خواهد، کسانی که علاقمند هستند می‎توانند در مقیاس کوچک درآمدزایی کرده و امورات زندگی خود را بگذرانند.

وی با بیان اینکه بازار گرگان ظرفیت خوبی برای فروش قارچ دارد، افزود: پرورش قارچ به عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه است که به دلیل عدم استفاده از کود شیمیایی به بدن انسان آسیبی نمی‎رساند همین امر سبب شده تا این محصول بازار مناسبی پیدا کند.

تاجیک خاطرنشان کرد: تعدادی از پیتزافروشی‎ها، شرکت‎های بسته‎بندی، اغذیه‎فروشی‎ها و فست‎فودها خواهان قارچ تولیدی ما هستند و خوشبختانه توانسته‎ایم در این حوزه موفق شویم.

وی شناخت مواد اولیه و افزایش بهای حامل‎های انرژی را از مشکلات فراروی این صنعت خُرد بیان کرد و گفت: اوایل کار که شناخت مناسبی از کار نداشتیم با ضرر و زیان مواجه شدیم اما به مرور زمان مشکلات برطرف شد.

تاجیک با بیان اینکه فعالیت خود را در یک زیرزمین کوچک 30 متری آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: وسایل موردنیاز برای ابتدای کار را با 3 میلیون تومان آغاز کردیم و در ادامه برای گسترش فعالیت 10 میلیون تومان تسهیلات از بسیج سازندگی اخذ شد.

وی با تأکید بر اینکه پرورش قارچ به واسطه سرمایه در گردش آسیب نمی‎بیند، گفت: ابزار و اراده دو عنصر مهم برای موفقیت و رسیدن به خودکفایی است.

استقبال مردم از تولیدات محلی بسیار خوب است

در شهرک جهاد مرکزی شهرستان گرگان؛ شیرزن دیگری چرخ اقتصاد را به همراه خانواده‎اش می‎چرخاند، فاطمه الله‎یاری با پرورش جوجه نیمچه یک کار اقتصادی را در گوشه‎ای از منزلش آغاز کرده و به اقتصاد خانواده‎اش کمک می‎کند.

وی که فعالیت در عرصه اقتصاد خرد را از سال گذشته استارت زده است می‎گوید: در راستای منویات مقام معظم رهبری در عرصه اقتصادی ورود کردیم، از طریق پایگاه بسیج محل اطلاع یافتیم که بسیج سازندگی در اجرای پروژه‎های اقتصادی حمایت‎های خوبی در راستای تسهیلات و آموزش انجام می‎دهد.

الله‎یاری با بیان اینکه طیور در شرایط کاملا ارگانیک پرورش پیدا می‎کنند، متذکر شد: در ابتدا 30 جوجه نیمچه، سپس 100 جوجه و در حال حاضر 280 جوجه نیمچه در این مکان پرورش می‎یابند.

وی در خصوص استفاده منابع غذایی دام و طیور گفت: مرغ محلی از پسماند‎های غذایی مانند نان خشک و علف سبزی استفاده می‎کند در مدت پرورش هزینه مرغ حدود 9 الی 10 هزار تومان است که پس از یک دوره دو ماهه 15 الی 16 هزار تومان به فروش می‎رسد.

الله‎یاری، استقبال از تولیدات محلی را مثبت خواند و بیان داشت: مرغ محلی به دلیل طعم و مزه مناسب به استان مازندران صادر می‎شود.

وجود خانه عالم در روستا یک ضرورت است

روستای نصرآباد گرگان محل دیگری از پروژه‎های محرومیت‎زدایی بود که توسط قرارگاه قرب کوثر سازمان بسیج سازندگی سپاه نینوا گلستان مدیریت می‎شد.

محمد نیل‎برگی، مهندس ناظر پروژه محرومیت‎زدایی خانه عالم روستای نصرآباد گفت: عملیات اجرایی این پروژه از حدود سه ماه گذشته آغاز شده است.

وی بر لزوم خانه عالم در مناطق روستایی تاکید کرد و بیان داشت: وجود روحانی در روستا به دلیل ترویج اقدامات فرهنگی، اعتقادی، دینی و تبلیغی جزو نیازهای جدی است.

مهندس ناظر پروژه محرومیت‎زدایی خانه عالم روستای نصرآباد با بیان اینکه خانه عالم در مساحت 75 متر با اعتبار 30 میلیون تومان به بهره‎برداری خواهد رسید، افزود: این پروژه حداکثر تا دو ماه آینده به بهره‎برداری می‎رسد.

برای کمک به اقتصاد خانواده به طرح‎های بسیج روی آوردم

زوج جوانی در روستای گوزن‎فارس نیز برای رونق به کسب و کارشان گوشه‎ای از فعالیت اقتصاد مقاومتی را گرفته و با پرورش دام و طیور در این عرصه وارد شدند.

خدیجه رحمانی و رمضانعلی مزرئی با اخذ وام 5 میلیون تومانی از بسیج سازندگی استان در عرصه اقتصاد مقاومتی ورود کردند و ابتدای فعالیت‎شان با 200 هزار تومان آغاز شد، خانم جوان می‎گوید برای اینکه به وقت خود در منزل سروسامان دهد و کمکی برای اقتصاد خانواده‎اش باشد با کمک بسیج سازندگی در این عرصه وارد شده و دو سال از فعالیت‎شان می‎گذرد.

مردم برای برنامه‎های فرهنگی اشتیاق دارند

حسینیه قمر بنی‎هاشم (ع) روستای پیرواش علیا محل استقرار گروهای جهادی بسیج دانشجویی گلستان است فضایی معنوی که افراد مختلف در رده سنی کودک و نوجوان و حتی بزرگسال را گردهم آورده است و نکته جالب توجه که در هنگام ورود چشمان هر بیننده‎ای را به خود جلب می‎کند برگه‎های رنگینی است که با عناوین مرگ بر اسرائیل، کبر، غرور، ریا، نفاق، کم‎فروشی، خودخواهی و نظیر آن زیر پای رهگذران و مدعوان قرار می‎گیرد تا قبل از ورود به چنین فضایی به تمام رذایل پشت پا زده و فضایل اخلاقی را همراه خود کنند.

مهم‌ترین برنامه‎ای که در این روستا توسط گروه جهادی بسیج انجام شده مقابله با دجال‎واره است، مقابله با یک فرهنگ ضدارزشی که هدفش چیزی جز تخریب و تزلزل کانون خانواده نیست.

زهرا ملاشاهی یک فعال بسیجی گفت: مردم برای برنامه‎های فرهنگی اشتیاق دارند و زمانی که تداوم برنامه‎ها مدنظر باشد علاوه بر تاثیرگذاری از آسیب‎های اجتماعی جلوگیری می‎کند.

وی در خصوص برگزاری همایش دجال‎واره در روستای پیرواش تصریح کرد: مردم زمانی که با آسیب‎های این ابزار مخرب آشنا شدند به تحویل داوطلبانه ماهواره ترغیب شدند که این مهم نشان از موفقیت برنامه‎های فرهنگی دارد.

این فعال بسیجی با بیان اینکه مردم باید نسبت به ضرر و زیان ابزارهای مخرب آگاه شوند، افزود: وقتی جامعه بداند ماهواره چیزی جز آسیب به دنبال ندارد ناخودآگاه از آن فاصله خواهد گرفت لذا باید از طریق فرهنگسازی درست کاری کنیم که مردم خودشان به این مسئله پی ببرند.

بازدید از پروژه تلفیقی پرورش مرغ، ماهی، زنبورعسل، شالیزار روستای قلعه‎جیغ در شهرستان آق‎قلا توسط حسینقلی حسن‎قاسمی، دو پروژه محرومیت‎زدایی تکمیل مسجد در روستای الازمن شهرستان علی‎آبادکتول، پروژه محرومیت‎زدایی ساخت غسالخانه روستای محمدآباد شهرستان علی‎آبادکتول، حضور در گلزار شهدا، ساخت خانه عالم در روستای جهان‎بینی و شجاع‎آباد شهرستان علی‎آبادکتول از جمله برنامه‎های تور خبری یکروزه خبرنگاران گلستان بود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930626001675#sthash.mQ20IAsD.dpuf

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه