بلوار «صیاد» مسیری که تنها نام بلوار را یدک می‎کشد

بلوار صیاد شیرازی، نامی آشنا برای گرگانی‎ها است، مسیری که در چند سال اخیر در زمینه ساخت ‎و ساز رشد بسیاری داشته اما به دلیل طراحی نادرست، اکنون مسیر عبوری آن با معضلات بسیاری روبه‎رو است.

به گزارش زرین نامه ؛ از جمله بخش‎هایی که در این شهر شمالی نماد توسعه نامتوازن است، منطقه‌ای است پس از شهرک دخانیات و در محدوده بلوار «شهید صیاد شیرازی» که با تمرکز جمعیتی بیش از ظرفیت، آینده نه چندان روشنی را برای این بخش ترسیم کرده است.

بلوار صیاد شیرازی، اکنون نامی آشنا برای گرگانی‎ها است، مسیری که در چند سال اخیر در زمینه ساخت ‎و ساز رشد بسیاری داشته اما به دلیل طراحی نادرست، مسیر عبوری آن با معضلات بسیاری روبه‎رو است.

شاید جرقه توسعه بلوار صیاد در اوایل سال 1384 زده شد، وقتی که صحبت از توسعه مسیری شد که جاده ناهارخوران را به بلوار الغدیر متصل می‎کرد و آن زمان بود که زمین‎های روستای اطراف از جمله «توشن»رشد نجومی را طی کرد.

اگر چه با تدبیر آن موقع مسئولان وقت این جرقه پس از مدتی موقتا خاموش شد، اما چند سال بعد با راه‎اندازی بیمارستان «شهید صیاد شیرازی» و احداث بلوار، دوباره ساخت‎ و ساز در منطقه جان گرفت و رشد ناموزون منطقه شتاب بیشتری را تجربه کرد.

ساخت و ساز در ادامه شهرک دخانیات گرگان به سمت غرب بلوار صیاد در پنج سال اخیر به شکلی باورنکردنی رونق یافت و ساختمان‎های مرتفع به شکل متراکم در دو طرف این بلوار، چشم‎انداز ناموزونی از سازه‎های عمرانی را ترسیم کرد.

به نظر می‎رسد این تب ساخت‎ و ساز بدون توجه به مسیری باشد که تنها اسم بلوار را یدک می‎کشد، چندان‎ که عرض کم دو جهت آن با توجه به پارک خودروهای ساکنان منطقه، حتی برای عبور دو خودرو نیز کفایت نمی‎کند.

بدیهی است با افزایش ساخت و ساز و پیرو آن افزایش جمعیت در این منطقه مطمئنا در آینده‎ای نزدیک این مسیر حتی در شرایط عادی درگیر ترافیک‎هایی خواهد شد که پاسخگوی حجم عبور و مرور در منطقه نخواهد بود.

افزایش ساخت و سازدر مسیر بلوار «صیاد»

این منطقه و تراکم جمعیتی آن با توجه به وجود چاه‎های متعدد فاضلاب شرایط نامناسبی برای آب‎های زیرزمینی منطقه در آینده‎ای نه چندان دور مشکلات خاصی را در بحث آب شرب مجموعه شهر گرگان فراهم می‎سازد.

وجود دست‎فروش‎های فصلی در حاشیه جاده، نبود حفاظ مناسب حاشیه جاده در حدفاصل بین الغدیر به سمت شهرک دخانیات که تاکنون تصادفاتی نیز در پی داشته از دیگر مشکلاتی است که گریبان‎گیر این محدوده عبوری شده است.

به نظر می‎رسد متولیان شهری گرگان در آغاز شکل‎گیری این بلوار هیچ تدبیر و آینده‎نگری به خرج نداده‎اند، چنانچه نوع طراحی کم عرض بلوار بدون توجه به آینده و منطبق بر زمان حال بوده است.

فرصت آزادسازی دو سوم باقیمانده حریم بلوار «صیاد»

چه بسا اگر این تدبیر زودتر انجام می‎شد، جاده با هزینه کمتر و عرض و حریم بیشتر در منطقه شکل می‎گرفت و مشکلات فعلی آن‎چنان دامنگیر شهروندان گرگانی به ویژه ساکنان این منطقه نمی‎شد.

مطمئنا شرایط برای حل این مشکل بسیار سخت است و به نظر می‎رسد شهرداری گرگان با توجه به ساخت ‎و سازهای حجیم و بلندمرتبه منطقه و هزینه گزاف تغییرات، از توان مالی آزادسازی حریم این بلوار برخوردار نباشد.

اما فرصت نجات برای بخش‎هایی که در دو سمت بلوار آزاد هستند وجود دارد و باید شهرداری گرگان با عریض کردن بلوار در این مسیر که تقریبا دو سوم این محدوده را شامل می‎شود، تدبیری مناسب تمهید کند.

جدا از این معضل، حاشیه‎نشینی در مسیر بلوار صیاد در حال شدت گرفتن است، پدیده‎ای که به نظر می‎رسد در آینده نزدیک مشکلی بر مشکلات عدیده این منطقه بیافزاید.

به نظر می‎رسد هنوز این منطقه روزهای خوشی نسبت به فردای تلخش تجربه می‎کند چرا که با افزایش بهای زمین‎های منطقه، تراکم جمعیتی و ساخت ‎و سازهایی که در جریان است، بر معضلات این کمربند غربی گرگان هر روز بیش از گذشته می‌افزاید./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه