ناوگان آتش‎نشانی گلستان در حصار فرسودگی و کمبود نیرو

وقتی صدای زنگ خطر بلند شد، لحظه‎ای درنگ نمی‎کنند، زمان را خوب می‎شناسند و ارزش آن را بیش از هر کس دیگری می‎دانند و با تمام وجود خود را به دل خطر می‎زنند.

به گزارش زرین نامه ؛ سخن از آتش‎نشانان است، فرشته ‎سیرتانی از جنس ایثار و گذشت، آنان که با حریق دشمنی دیرینه‎ای دارند و با نجات جان انسان‎ها پیوند خورده‎اند.

مأموریت آغاز شده است، هم‎زمان با صدای آژیر، مسیر به سرعت طی می‎شود تا با رسیدنشان، آبی باشند بر شراره‎های بی‎رحم آتش، تصور اینکه خانواده‎ای چشم انتظارشان باشد تا هستی‎اش خاکستر نشود، تلاش آنان را برای رسیدن به محل حادثه مضاعف می‎کند.

ناوگان فرسوده و کمبود نیروی متخصص مهم‎ترین مشکل آتش‎نشانان در گلستان

پس از کوشش بسیار، عملیات اطفاء پایان یافته و آخرین اخگر آتش خاموش می‎شود، آرامش تازه به چهره‎های مصمم اما ملتهبشان باز‎ می‎گردد و باز در اندیشه ماموریتی دیگر برای فرونشاندن لهیبی دیگر از آتش ناخوانده در کاشانه‎ای دیگر.

این روزها مصادف است با روز آتش‎نشانی و ایمنی، روزی که باز خاطره روز هفتم مهرماه 1359 است، زمانی که پس از حمله هوایی دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان، آتش‎نشانان منطقه و شهر‎های اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات اطفاء، دوباره هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‎کنند که این موضوع، منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش‎نشانان می‎شود.

این روز یادآور این حماسه‎آفرینی و از خودگذشتگی‎های آتش‎نشانان میهن اسلامی و برای ایجاد زمینه‎های مناسب برای آموزش همگانی مردم برای پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‎های ملی است.

آتش‎نشانی در گلستان با وجود بسیاری از کمبودها، از فعال‎ترین نهادهایی است که به یمن وجود جوانان تلاش‎گر و با دغدغه خود توانسته‎ است، طی این چند سال، بار مشکلات شهرها و حتی روستاهای استان را در زمینه حریق و دیگر ماموریت‎های محوله به دوش بکشد.

با این همه تلاش انجام گرفته، ناوگان آتش‎نشانی در گلستان از فرسودگی رنج می‎برد و هنوز آن‎گونه که باید در ساختار خود به تعداد کافی نیروی ماهر و کارآزموده ندارد.

آتش‎نشانی در گلستان فاقد استانداردهای جهانی است

طی این سال‎ها شهر گرگان در معماری شهری به مرتفع سازی روی آورده اما نبود امکانات مناسب آتش‎نشانی برای مدیریت حریق این نوع سازه‎ها کار را برای این مجموعه امدادی و عملیاتی مشکل ساخته است.

شهرهای استان نیز از این مقوله جدا نیستند و حتی در مراتب بسیار ضعیف‎تری نسبت به شهر گرگان قرار دارند، تعداد کم ماشین‎های آتش‎نشانی، فرسودگی و از دور خارج بودن اکثر این ماشین‎آلات، شرایط نامناسبی را برای اوضاع آتش‎نشانی استان ترسیم کرده است.

حال به این مشکلات، سختی و زیان‎آور بودن حرفه آتش‎نشانی را هم اضافه کنید که در مقایسه با شرایط حرفه‎ای شغل آتش‎نشانی با دیگر کشورهای پیشرفته دنیا، متوجه می‎شویم به اندازه کافی به فراهم‎آوری امکانات، شرایط اقتصادی و روحی مساعد برای آتش‎نشانان توجه نشده در حالی که در کشورهای پیشرفته، شغل آتش‎نشانی در زمره مشاغل با خطرپذیری بالا محسوب می‎شود.

آتش‎نشانان تقریبا براساس شغل ویژه خود به ‎طور 24 ساعته در معرض بسیاری از استرس‎های روحی و روانی و صدمات فیزیکی، شیمیایی قرار می‎گیرند که با توجه به مطالعات و بررسی‎ها در هر مأموریتی آنان در معرض عوامل زیان‎آور مختلفی قرار گیرند که سلامتی آنها را تهدید می‎کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با تایید کاستی‎ها در حوزه آتش‎نشانی استان گفت: متاسفانه آتش‎نشانی‏‎های‎ استان با کمبود نیرو مواجه هستند و به همین دلیل، پاسخ‎گویی به حوادث و بحران‎ها برای آنان مشکل‏ ساز شده است.

رضا مروتی با بیان اینکه گلستان از استان‏های حادثه‏خیز کشور محسوب ‏می‏شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه آتش‏نشانی‎‏های استان، فاقد استانداردهای جهانی هستند.

استفاده از نیروهای داوطلب مردمی هنگام حوادث ضروری است

وی یکی از استانداردهای جهانی را داشتن یک نیروی آتش‎نشان به ازای هر 2 هزار و 500 نفر عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه این استاندارد در آتش‎نشانان‎‏های گلستان رعایت نشده است.

مروتی استفاده از نیروهای داوطلب مردمی را هنگام بروز حادثه، ضروری دانست و در همین زمینه، عملکرد سازمان‏های آتش‏نشانی گرگان و گنبدکاووس در جذب نیروهای داوطلب آتش‏نشان را مثبت ارزیابی کرد.

وی با تأکید بر این نکته که استفاده از نیروهای داوطلب آموزش‎دیده، ضعف موجود در رابطه با کمبود نیروی انسانی متخصص را رفع می‏‎کند، اظهار داشت: استفاده از توان مردمی برای انجام بخشی از کارها، از سیاست‎‎های دولت تدبیر و امید است و آتش‏نشانی‏های استان گلستان باید از این فرصت استفاده کنند.

آتش‎‎نشانی‎ها در گلستان با کمبود بودجه دست به گریبان هستند

قائم مقام شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی به ازای هر یک‎هزار نفر جمعیت باید از یک داوطلب آتش‎‏نشانی‎ استفاده شود، گفت: در این زمینه نیازمند همت بیشتر مسئولان و آگاهی ‏رسانی به مردم درباره لزوم فراگیری آموزش‎های تخصصی آتش‎‏نشانی‎ هستیم.

مروتی تصریح کرد: با وجود تمامی کاستی‎ها، اطمینان ناشی از ایثارگری‏ نیروهای آتش‎‏نشان، هنگام بروز حادثه، امید را در دل مردم زنده نگه داشته است.

وی، هفتم مهرماه را فرصتی دانست برای تقدیر از کسانی که با جانفشانی و رشادت‏های خود، درس ایثارگری و رشادت را به دیگران آموزش می‎دهند.

مروتی با بیان اینکه آتش‎‏نشانی‎های استان گلستان با کمبود بودجه و یا با مشخص نبودن ردیف بودجه مواجه هستند، متذکر شد: شهرداری‎های استان از سال آینده در ردیف‏های بودجه خود ردیف خاصی را نیز به آتش‎‏نشانی‎ها‏ اختصاص دهند.

استفاده از نیروهای باتجربه آتش‎نشانی راهکاری برای جبران کمبود نیروها

همچنین، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری در این خصوص با اشاره به مشکلات آتش‎‏نشانی‎های استان، فرسوده بودن ناوگان آتش‏‎نشانی را از جمله این مشکلات برشمرد و گفت: این بخش برای خدمت‎‏رسانی مطلوب، نیازمند نوسازی ناوگان و تجهیزات عملیاتی است.

عبدالرضا چراغعلی افزود: آتش‎‏نشانی‎های استان با وجود همه مشکلات فراوان، از جان و دل برای خدمت به مردم مایه می‏گذارند.

وی یکی دیگر از مشکلات آتش‎‏نشانی‎های استان را کمبود نیروی انسانی آموزش دیده عنوان کرد و اذعان کرد: آتش‏ نشانی‏ها از نیروهای داوطلب برای پرکردن این خلاء استفاده کنند.

چراغعلی خاطرنشان کرد: نیروهای داوطلب آموزش دیده به اندازه نیروهای رسمی، توان همکاری و پاسخ‎گویی به نیازهای مردمی را دارند.

وی با تاکید بر سیاست دولت مبنی بر استفاده از توان تشکل‏های مردمی برای انجام بخشی از امور، خاطرنشان کرد: فرمانداران و دهیاران باید در این زمینه به شهرداری‏ها و آتش‎‏نشانی‎های استان کمک کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با اشاره به تجارب مفید نیروهای بازنشسته آتش‏‎نشانی توصیه کرد: آتش‎‏نشانی‎های استان از ظرفیت این نیروها به عنوان داوطلب برای خدمت ‏رسانی به مردم استفاده کنند.

چراغعلی ادامه داد: گلستان از استان‏های حادثه‎‏خیز کشور است، اما متاسفانه امکانات آتش‎‏نشانی‎ها متناسب با سطح توقعات مردم نیست.

افزایش دایره خدمات‎‎رسانی آتش‎‏نشانی‎ها

وی تصریح کرد: در گذشته، سطح شناخت و توقع مردم از آتش‎‏نشانی در حد خاموش کردن آتش بود، اما امروز، دایره خدمات‏رسانی آتش‎‏نشانی‎ها افزایش پیدا کرده و حتی اگر کسی پشت در اتاق گرفتار می‏شود برای رفع مشکل خود با آتش‎‏نشانی تماس می‏گیرد.

اگرچه مسئولان استان به ضعف‎ها و نقایص آتش‎نشانی‎ها در این خطه شمالی اقرار دارند و باور دارند که این بخش برای تجهیز نیازمند توجه ویژه دولت است اما انتظار می‎رود، با توجه به اهمیت این بخش در افزایش ایمنی شهروندان،مشکلات این بخش و نیروهای شاغل در آن به شکل ویژه مورد توجه دولتمردان قرار گیرد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه