۶۲ درصد صادرات استان گلستان به ترکمنستان است

رییس اتاق بازرگانی استان گلستان گفت: 62 درصد صادرات استان گلستان به ترکمنستان است و وبحث تهاتر یا مبادله کالا به کالا با کشور ترکمنستان نیز آغاز شده اما هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی خود فاصله زیادی داریم.

به گزارش زرین نامه ؛ ترکمنستان یکی از مشتریان ثابت استان گلستان و سهم زیادی در زمینه صادرات کالاهای استان گلستان دارد تاجایی که به گفته رییس اتاق بازرگانی استان گلستان، ۶۲ درصد صادرات استان به ترکمنستان است.

حمید دامغانی با بیان اینکه جوایز صادراتی بازرگانان و تجار از سال 89 پرداخت نشده، اظهار کرد: تمام خریداران کالاها جوایز صادراتی را بخشی از قیمت کالا در نظر می‌گیرند وموقع فروش کالا به کشورهای دیگر سود خود را به حداقل می رسانند  ودر واقع جوایز صادراتی بخشی از سرمایه بازرگانان است.

پرداخت نشدن جوایز صادراتی ،تضعیف سرمایه بازرگانان است

دامغانی در ادامه با بیان اینکه هشت درصد مالیات ارزش افزوده است، گفت: بازرگانان ما هنگام خرید کالا این مالیات را پرداخت می کنند ولی هنگامی که کالا را صادر می کنند باید مدارک خود را به امورمالیاتی تحویل دهند و برای برگشت هزینه ای که انجام داده اند مدت زیادی زمان لازم است که این موضوع هم از مشکلات بازرگانان است .

وی اظهار کرد: در بازار روسیه ، قزاقستان و ترکمنستان مشکل ویزای دریافتی داریم و در این زمینه با کشورهای مذکور،تفاهم نامه‌ای امضا شده اما به آن توجهی نمی‌شود که باید در دستور کار مدیران قرار گیرد و حل شود.

روان سازی تجارت خارجی باید برای بازرگانان صورت گیرد

دامغانی بیان کرد: روان سازی تجارت خارجی از مهم ترین اقداماتی است که باید برای برای سهولت کار بازرگانان صورت گیرد و قانونی که اخیرا اعلام شده است و صدورکارت بازرگانی به مدت پنج سال برای بخش صنعت تمدید شده است،  باید برای بخش بازرگانی هم در صدور امکان با همبن مدت زمان ،اجرایی شود.

رییس اتاق بازرگانی گرگان اظهار کرد: ما در هنگام صدور کارت بازرگانی مشکلات بسیاری داریم که از آن جمله، استعلام از نهادهای مختلف از جمله تامین اجتماعی است و این موضوع معضل بزرگی برای بازرگانان ما ایجاد کرده است ، چرا که حتی بدهی 10 سال قبل بازرگان را هم به حساب معوق محسوب می کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: برگزاری همایش توسعه همکاری های اقتصادی با کشور ترکمنستان، پذیرش هیات های تجاری از قزاقستان و و تدوین پیش نویس توسعه تجارت خارجی استان گلستان از مهم ترین اقداماتی است که در حوزه تجارت خارجی گلستان انجام شده است.

حسینقلی قوانلو هم افزود: برگزاری 10 جلسه کارگروه توسعه صادرات و 20 جلسه کمیته پایش تجارت خارجی و تشکیل کمیته های کاری پنج گانه جهت پی گیری تفاهم نامه ها و با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان  از دیگر اقدامات مهم در این حوزه است که طی 10 ماه گذشته صورت گرفته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، در ادامه با اعلام نیازهای حوزه تجارت خارجی استان گفت: انتظار داریم تا در کلیه هیات های رسمی به ترکمنستان و قزاقستان از مسئولین عالی استان به عنوان استان معین دعوت به عمل آید.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه گمرک اینچه برون در توسعه تجارت خارجی با کشورهای همسایه، مقرر گردد موضوع تامین اعتبار و خرید ونصب دستگاه ایکس – ری کامیونی و مسافری با مصوبه شورای عالی صادرات در اولویت گمرک ایران قرار گیرد.

قوانلو در ادامه افزود: با توجه به انباشت کامیون های حمل بار در مرز اینچه برون به ترکمنستان به دلیل عدم رغبت طرف مقابل برای افزایش ظرفیت ، مقرر شود موضوع از طریق شورای عالی صادرات در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفته و با تفاهمات سیاسی ، تعداد کامیون ها در مرز ترکمنستان از 140 به 200 کامیون در روز برسد.

نمایشگاه اختصاصی گلستان در ترکمنستان در سال 94 برگزار می شود

وی بیان کرد: مجوز برگزاری نمایشگاه اختصاصی د رسال 94 در کشور ترکمنستان برای استان گلستان ظرف 10 روز آینده صادر شود و دو بانده کرده مسیر مرز اینچه برون هم از جمله درخواست های ما برای تسهیل در رفت و آمد کامیون های حمل بار است .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در ادامه افزود: انسجام و همکاری کلیه دستگاه های صادراتی مرتبط با فرآیندهای صادراتی جهت تسهیل و روانسازی صادرات به روسیه حداقل برای 6 ماه تا یک سال نیز از دیگر مواردی است که باید در استان پیگیری شود./مهر

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه