روابط عمومی‎های گلستان و فضای مجازی

اگر وضعیت روابط عمومی‌ها را در دستگاه‎های دولتی استان گلستان بررسی کنیم در خواهیم یافت، توسعه هنر هشتم در برخی از این دستگاه‎ها توام با رشد بوده و در برخی دستگاه‎ها نیز آن‎چنان پیشرفتی نداشته است.

به گزارش زرین نامه؛ با فراگیر شدن اینترنت و ظهور بسیاری از رسانه‎های اجتماعی و شبکه‎‎های ارتباطی، نوع اطلاع‎رسانی در دنیا علاوه بر سرعت از نظر ماهوی نیز دچار تغییر شده اما هنوز آن‎گونه که باید روابط عمومی‎های استان نتوانسته‎اند در این عرصه، سهم مناسبی از این امکانات را به خود اختصاص دهند.

در بررسی روابط عمومی‌های گلستان می‎توان سه حالت را برای آنان متصور شد، نخستین نوع کارکردی این بخش متعلق به روابط عمومی‎هایی است که طبق روال گذشته و به شکل سنتی مسیر خود را ادامه می‎دهند این نوع روابط عمومی‎ها جدا از نیروهای انسانی، حتی از یک سایت الکترونیکی برای اطلاع‎رسانی برخوردار نیستند و از چرخه مدرنیته خارج شده‌اند.

در بخش دوم، روابط عمومی‎هایی هستند که در حال توسعه به شمار می‎روند و حداقل از یک سایت اینترنتی برخوردار هستند اما بیشتر این پایگاه اطلاع‎رسانی برای خالی نبودن عریضه است و به روزرسانی آن نیز دیر به دیر انجام می‎شود.

اما سومین نوع روابط عمومی در گلستان مجموعه روابط عمومی‎هایی است که تلاش می‎کنند از ظرفیت تکنولوژی جدید استفاده کنند، دارای پایگاه اطلاع‎رسانی مناسب و مجهز به امکانات هستند و سعی می‎کنند تا تا جایی که می‎توانند از حداکثر امکانات موجود استفاده کنند.

شبکه‌های اجتماعی ظرفیتی که نباید نادیده گرفته شود

هر چند این روابط عمومی‎های دولتی از رسانه‎ها استفاده می‎کنند اما تقریبا هیچ کدام از این سه نوع رویکرد آن‎گونه که باید از ظرفیت شبکه‎های اجتماعی به عنوان ظرفیتی برای ارتقای مجموعه خود به ویژه در بعد اطلاع‎رسانی بهره‎مند نیستند.

باید بررسی کنیم که چگونه می‎توان از این ابزارهای ارتباطی اجتماعی سود برده و روابط عمومی سنتی استان را به سمت ارتقا و استفاده از این ظرفیت سوق دهیم.

ایجاد سایت‎‎ اطلاع‎رسانی، عضویت در شبکه‎های اجتماعی و ارائه اطلاعات و عضوگیری از مجموعه خدماتی است که با هزینه‎ای کم بیشترین بهره را نصیب روابط عمومی‎ها می‎سازد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار گلستان با اشاره به ظرفیت مناسب رسانه‎ها در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی گفت: این ظرفیت از مصادیق بارز تکنولوژی است و مقاومت برای استفاده نکردن از آن منطقی نیست.

نباید گذاشت از تکنولوژی ارتباطی جدید بد استفاده شود

علی اصغر طهماسبی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در عصر دیجیتال با نسلی مشتاق به این تکنولوژی روبه‎رو هستیم و بهتر است به جای آن‎که استفاده از آن را منع کنیم از ظرفیت آن به نفع جامعه بهره ببریم.

وی یادآور شد: با قبول مشکلاتی که تکنولوژی وارداتی از لحاظ فرهنگی در جامعه ایجاد می‎کند، باید گفت تکنولوژی همیشه بد نیست، بلکه نباید گذاشت که از آن بد استفاده شود که البته این موضوع نیز نیازمند تدبیر و برنامه‎ریزی مناسب فرهنگی است.

طهماسبی ادامه داد: جوانان ما از بسیاری شبکه‎های اجتماعی بهره‎مند هستند و استفاده می‎کنند، چنانچه به این شبکه‎ها به عنوان یک ظرفیت اجتماعی نگاه کنیم، می‎توانیم با برنامه‎ریزی و رفتار صحیح از این قابلیت حتی برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های اسلامی و انسانی بهره‎گیری کنیم.

وی با انتقاد از اطلاع‎رسانی سنتی در مجموعه دستگاه‎های اجرایی استان افزود: ادامه این روند و نوع ارتباط سنتی برای جامعه‎ای که به دنیای گسترده ارتباطات و شبکه‎های عظیم اجتماعی متصل است، باید تغییر یابد.

نداشتن پایگاه اطلاع‌رسانی در برخی دستگاه‎ها پذیرفتنی نیست

این مسئول ادامه داد: برای من این سئوال مهم است که چرا برخی دستگاه‌های اجرایی اطلاعات دستگاهی خود را حیاط خلوت خود می‎دانند و در انعکاس آن به جامعه سستی به خرج می‎دهند.

طهماسبی خاطرنشان کرد: امام (ره) همیشه تاکید بر اطلاع‎رسانی خدمات به مردم داشتند و مقام معظم رهبری نیز بر محرم دانستن مردم تاکید کرده‎اند که همین دو رهنمود، سیاست کاری را در این حوزه روشن می‎سازد.

وی یادآور شد: این اطلاعات متعلق به نظام است، متعلق به مردم است، مردمی که صاحب این انقلاب و نظام هستند و باید دانست، بازگو کردن خدمات دولت به آنان خودنمایی نیست و مطمئنا چنانچه این دستگاه‎ها اطلاع‎رسانی نکنند، دیگران اطلاع‌رسانی می‎کنند.

اطلاعات دستگاه‎های اجرایی گلستان حیاط خلوت آنان نیست

طهماسبی با اشاره به فقدان سایت اینترنتی در برخی دستگاه‎های اجرایی استان تاکید کرد: این موضوع قابل قبول نیست و این تصور نیز که رسانه‌ها و گروه‎های مردم نهاد را خودی ندانیم، اشتباهی است که باید اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت شبکه‎های اجتماعی در فضای مجازی برای اطلاع‎رسانی موضوعی است که می‎تواند به عنوان یک ظرفیت باارزش، در تیررس توجه دستگاه‌های اجرایی باشد.

با توجه به مباحث ارائه شده می‎توان گفت، ضمن پذیرش فراگیر شدن اینترنت در بین خانواده‎ها و خلق شبکه‎های متعدد اجتماعی اعم از سایت‎ها و نرم‎افزارهای موجود در تلفن‎های همراه باید با برنامه‎ریزی مناسب از قابلیت‎های این ابزار ارتباطی در مسیر اطلاع‎رسانی، هدایت افکار عمومی، حفظ ارزش‎ها، فرهنگ‎، ایجاد همبستگی و همگرایی اجتماعی و در نهایت به نفع جامعه سود برد./فارس

انتهای پیام/م