فروش اجناس در حاشیه جادهها در گلستان
سیبزمینی اصل مجن، گوجه جعبهای، تن ماهی، مایع ظرفشویی از تولید به مصرف، دمپایی و ... این عبارات نوشتههایی روی تابلوهایی هستند که همه روزه در حاشیه معابر اصلی در استان گلستان وجود دارد.
به گزارش زرین نامه؛ سیبزمینی اصل مجن، گوجه جعبهای، تن ماهی، مایع ظرفشویی از تولید به مصرف، دمپایی و ... این عبارات نوشتههایی روی تابلوهایی هستند که همه روزه در حاشیه معابر اصلی در استان گلستان به ویژه مسیر گرگان – علیآبادکتول در دستان فروشندگان است آنها با پارک وانتبار خود در حاشیه خیابان و فروش اجناس مختلف برای امرار معاش تلاش میکنند.
البته این قبیل داد و ستد و فروش کالا در حاشیه خیابان در بسیاری از شهرهای کشور رواج دارد؛ ولی در استانهای شمالی به دلایل مختلف و مسافرپذیر بودن این استانها و فاصله کم بین شهرها در حاشیه خیابانها بیشتر از سایر استانها به چشم میخورد.
فروشندگان حاشیه خیابانها و معابر عمومی در استان گلستان عمدتاً با وانت بار اقدام به فروش اجناس میکنند که بیشتر شامل انواع میوه و صیفیجات مثل توتفرنگی، هندوانه، کاهو، کلم، گوجه، سیبزمینی و ... است و در برخی موارد نیز فروش روسری ترکمنی، ماهی، بلال، دمپایی، جارو، مایع ظرفشویی، چینیجات، کفش، تن ماهی، آبمیوه، گز، سوهان و ... نیز به چشم میخورد.
هر چند کسب روزی حلال با جهاد در راه خدا برابری میکند، ولی از سوی دیگر به خطر انداختن جان خود و دیگران نیز برای کسب این روزی چندان جایز به نظر نمیرسد و این نوع کسب و کار علاوه بر به خطر انداختن جان فروشندگان و خریداران باعث مشکلات دیگر میشود.
*تغییر کاربری جاده
آنچه مسلم است هر کدام از ابداعات و اختراعات بشر برای آسایش و راحتی نوع بشر است؛ جاده نیز از ابداعات بشر به منظور عبور و مرور آسانتر و ایمن است. جاده، علائم و خطوط جاده، حریم جاده، کاربرد جاده، ممنوعیتهای جاده و ... هر کدام دارای تعاریف، کاربرد و قوانین مدون و مشخصی هستند که عمدتاً توسط اداره راه، اداره راهنمایی و رانندگی و شهرداریها تعریف، کنترل و نظارت میشوند.
جاده معمولاً به راهی اطلاق میشود که دو یا چند روستا و شهر را به هم وصل میکند. در کشور انواع جادهها نظیر جاده خاکی، شوسه، دوبانده، آزادراه، بزرگراه و ... وجود دارد که برای عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری احداث شدهاند.
حال با توجه به مخاطرات موجود در مورد بزرگراهها و آزادراهها قانونگذار ممنوعیتهای خاصی را در این معابر تدارک دیده که از جمله این ممنوعیتها فروش کالا و اجناس در حاشیه خیابانها است؛ اما در سالهای اخیر به دلایل گوناگون شاهد تغییر کاربری در بسیاری جادهها هستیم که یکی از این موارد فروش اجناس در حاشیه خیابانهای شهری و بینشهری است.
*ممنوعیت فروش اجناس در حاشیه خیابان به استناد قانون
به استناد بند دو تبصره یک ماده 55 قانون شهرداریها، با الحاقات و اصلاحات بعدی، سد معبر عمومی، اشغال پیادهروها، استفاده غیرمجاز از میادین، پارکها و باغهای عمومی برای کسبه یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است.
همانگونه که ملاحظه کردید ممنوعیت فروش کالا در حاشیه خیابانها و معابر اصلی شهر یک قانون مدون است و از مصادیق سد معبر محسوب میشود و نباید در اجرای آن به صورت سلیقهای رفتار کرد؛ هر چند فروش در حاشیه خیابان به اندازه کافی خطرناک است و لزوماً نباید برای جلوگیری از آن به بخشنامه و آییننامه متوسل شد.
*دلایل رونق بازارچههای خیابانی
م. احمدی یکی از فروشندگان دورهگرد است که علاوه بر حضور در برخی از بازارهای محلی استان در حاشیه خیابان نیز به فروش میوه اقدام میکند.
وی گرانی اجاره مغازه، مالیات و سایر هزینههای جاری مغازه و پیدا نشدن شریک یا شاگرد مناسب را از جمله دلایل فروش میوه در حاشیه خیابان عنوان میکند.
احمدی در مورد استقبال مردم از خرید در حاشیه خیابان تصریح کرد: معمولاً اجناس ما از مغازهها ارزانتر است و مردم بعد از توقف دست خالی اینجا را ترک نمیکنند.
وی در مورد خطرات این کار و ممنوعیت فروش در حاشیه خیابان خاطرنشان کرد: خطر همه جا هست و خیلی از کارهای دیگر در کشور ممنوع است؛ اما ما برای کسب درآمد تلاش میکنیم و کسب روزی حلال خلاف نیست.
در سالهای اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی و گسترش بیکاری موجود در سطح جامعه بسیاری از افراد به شغلهای سایه، موقت و فصلی روی آوردهاند که یکی از این مشاغل که عمدتاً در تابستان و فصل گرم سال دیده میشود، فروش اجناس در حاشیه خیابانها است.
از دیگر دلایل گسترش این حرفه میتوان به عدم برخورد قاطع با فروشندگان دورهگرد اشاره کرد که خود عاملی برای تشویق سایران به این کار میشود. حتی گاهی اوقات جریمه خودروهایی که در حریم خیابان اصلی پارک میکنند تا از این وانتبارها خرید کنند به کاهش چنین پدیدههایی کمک میکند.
با خانم جوانی که با خودروی 206 در حال خرید سیبزمینی کیسهای است صحبت میکنم و علت خرید از فروشندگان حاشیه جاده را جویا میشوم.
وی که کارمند یک اداره است، میگوید: گاهی اوقات قیمت اجناس وانتبارها هر کیلوگرم یکهزار تومان با بازار تفاوت دارد، از سوی دیگر اجناس این وانتیها همیشه تازه هستند و معمولاً تا غروب همه اجناسشان را به فروش میرسانند؛ اما در مورد خطرات خرید در حاشیه خیابان حق را به من میدهد و معتقد است دولت باید برای این کار چارهای بیاندیشید.
*خطرات ناشی از فروش اجناس در حاشیه خیابان
بدون شک جاده برای عبور و مرور خودرو ساخته شده است و از آنجا که خطای عامل انسانی، احتمال بروز نقص فنی در خودرو و وجود ایرادهای فنی در ساختار معابر بینشهری اجتنابناپذیر است، هر لحظه امکان بروز حادثه در خیابانها و معابر شهری و بینشهری وجود دارد؛ بنابراین فروش اجناس و راه انداختن کسب و کار در حاشیه معابر علاوه بر سد معبر باعث به مخاطره افتادن جان فروشندگان و خریداران میشود.
گاهی مشاهده شده که برخی رانندگان با دیدن قیمت اجناس مذکور که عموماً از قیمت اجناس موجود در بازار پایینتر است، بدون استفاده از راهنما و به صورت ناگهانی اقدام به گردش به راست و توقف خودرو در حاشیه خیابان میکنند که احتمال بروز تصادف و برخورد خودروها با یکدیگر وجود دارد.
پارک دوبله در حاشیه و یا حتی داخل خیابان اصلی به منظور خرید، پرت شدن حواس رانندگان عبوری، احتمال ورود کودکان خریداران از حاشیه به داخل جاده، ناتوانی در کنترل خودرو در روزهای بارندگی و برخورد با خریداران و خودروهایی که در حاشیه خیابان به منظور خرید پارک شدهاند نیز از دیگر خطرات این مدل کسب و کار محسوب میشود.
*لزوم راهاندازی چند بازارچه موقت
در سالهای اخیر برخورد با برخی امور با کندی و تاخیر فراوان صورت میگیرد. به عنوان مثال بعد از ساخت و ساز در مناطق ممنوعه و احداث ویلاها و آپارتمانها در مناطق جنگلی حکم تخریب صادر میشود؛ در صورتی که اگر برخورد بعد از چیدن نخستین ردیف آجرها صورت گیرد هم به بیتالمال آسیب کمتری میرسد و هم دیگران اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز نمیکنند.
در واقع هر گاه در ابتدای بروز یک تخلف برخورد قاطع با متخلفان صورت نگیرد، به مرور و با افزایش تعداد متخلفان کار دشوار میشود.
بنابراین جا دارد مسئولان امر در صورت مشاهده تخلف به ویژه تخلفاتی که به آسایش عمومی جامعه و حتی جان افراد مربوط میشوند، قبل از تعمیم تخلف و همگانی شدن آن نسبت به برخورد قاطع با آن اقدام کنند و مانع فراگیر شدنش در جامعه شوند.
در این مورد هم برخورد ضربتی، مقطعی و موقت، چاره رفع این معضل ریشهدار و در حال گسترش نیست و باید در خصوص رفع آن تدبیری اساسی اندیشیده شود؛ چرا که در حال حاضر تعداد وانتبارها و خودروهایی که اقدام به فروش اجناس در حاشیه خیابانهای استان گلستان میکنند، به شدت افزایش یافته است و حذف یکباره آنها امکانپذیر نیست.
در ضمن در حال حاضر تنها راه امرار معاش بسیاری از این فروشندگان، فروش جنس در حاشیه خیابان بوده و قطع روزی آنها به صورت ضربتی خلاف اخلاقیات است.
با توجه به نزدیکی ایام نوروز و افزایش جمعیت خودرویی معابر استان راهاندازی چند بازارچه موقت همراه با سرویس بهداشتی و پارکینگ در مسیر اصلی گرگان – گنبدکاووس، گرگان- کردکوی و برخی معابر مسافرخیز استان و هدایت فروشندگان دورهگرد به این بازارچهها تنها چاره کار به نظر میرسد و شاید در کاهش چنین کسب و کار پرخطری در حاشیه معابر اصلی استان موثر باشد.
گزارش از وحید حاج سعیدی
انتهای پیام/م
ارسال دیدگاه