تلاش جهت حذف تنبیه انضباطی دانشآموزان
زرین نامه: مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش ما این است که همه باهم کمک کنیم با نگاهی واقعبینانه، تنبیه انضباطی دانشآموزان به صفر برسد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، سید رحیم میرشاهولد مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تنبیه صرفاً تنها به منظور آگاهی بخشی و روشن کردن ابعاد یک مسئله به کار میرود، اظهار داشت: هر عملی که برای آگاهی بخشی باشد، تنبیه است؛ در برابر تنبیه، تشویق است یعنی عملی که موجب انگیزش و زمینهساز یک عمل مثبت میشود.
وی ادامه داد: نه دامنه تنبیه محدود است و نه دامنه تشویق؛ کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت کار میکنند قاعدتاً بیش از دیگران باید با تعریف قواعد و آثار تربیتی این دو مقوله آشنا باشند؛ با نگاهی واقع بینانه تلاش میکنیم تنبیه انضباطی دانشآموزان به صفر برسد.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش گفت: تلاش ما این است که همه با هم کمک کنیم با نگاهی واقع بینانه تنبیه انضباطی دانشآموزان به صفر برسد؛ در خصوص تنبیه بدنی هم اعتقاد راسخ داریم که برخلاف اصول تعلیم و تربیت و قوانین موجود آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه عموم معلمان با دلسوزی و مهربانی به امر آموزش و تربیت دانشآموزان مشغول هستند، تصریح کرد: همکاران ما زحمات زیادی تحمل میکنند؛ معلمی کاری پررنج و پرزحمت است، خیلی وقتها ما چهره ظاهری معلم را میبینیم اما دریافتی از آن نمیتوانیم داشته باشیم؛ معلمان با همه وجودشان برای بچهها کار می کنند؛ معلم از وضع تحصیلی، از مشکلات خانوادگی دانشآموز، در تنهایی خود رنج می برد، غصه میخورد، ما اینها را نمیبینیم؛ هیچکس این ها را نمیبیند.
* تنبیهبدنی قابل پذیرش نیست
میرشاهولد افزود: معلم برای آرامش بچهها پیگیریهایی خارج از کلاس دارد، دلسوزیها میکند اما کسی به اینها نمیپردازد که پرداختن به این کارها که در هیچ دستورالعمل، آییننامه و بخشنامهای بر معلم تکلیف نشده، شایسته تقدیر است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: تصور کنید معلمی را که در روستا بیتوته میکند و هفتهها به شهر نمیآید، معلمی که در روستا زمینگیر برف میشود، اینها با عشق کار میکنند، هزاران خطر را به خاطر بچهها به جان میخرند و کسی به اینها اشاره نمی کند؛ معلمان ما سفرههایی از عشق به وسعت ایران برای دانشآموزان پهن کردهاند اما متأسفانه با وجود این همه ایثار گاهی تنبیه بدنی هم در مدارس دیده میشود که قابل پذیرش نیست.
* در اعمال تنبیهات انضباطی نباید بین دانشآموزان تبعیض و استثنایی باشد
به گفته این مسئول، در آییننامه اجرایی مدارس تاکید بر تنبیه انضباطی است و تنبیهبدنی در مقررات و آییننامهها هیچ جایی ندارد؛ در متن آییننامه اجرایی مدارس آمده است: «اعمال تنبیهات انضباطی باید با رعایت نکات زیر انجام پذیرد: روشنگرانه باشد، آگاه کننده باشد، به شرایط جسمی، روحی، سنی، خانوادگی و اجتماعی دانشآموزان توجه داشته باشد با تخلف متناسب باشد. خیرخواهانه بودنش برای دانشآموز یا ولی او روشن باشد؛ فاصله زمانی بین وقوع تخلف و تنبیه نزدیک باشد.»
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ماده77 مبنی بر اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیهبدنی، تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع است، افزود: در اعمال تنبیهات انضباطی نباید بین دانشآموزان تبعیض و استثنایی باشد و این صراحت آییننامه اجرایی مدرسه است.
*آموزش و اطلاع رسانی؛ یکی از راهکارهای جلوگیری از تنبیه دانشآموزان
میرشاهولد به نگاه رئیس جمهور مبنی بر اینکه «دانشآموزان باید بدانند از احترام و کرامت برخوردار هستند» و تمامی دانشآموزان از امنیت جسمانی و امنیت روحی در مدرسه برخوردار هستند، اشاره کرد و یادآور شد: بنا به گفته دکتر روحانی، «هیچ معلمی نباید به دانش آموزان توهین کند. اگر در گوشه ای از کشور، دولت تدبیر و امید مواجه با تنبیهبدنی شود با اشد مجازات با آن برخورد می کند. باید دانش آموزان با حقوقشان آشنا باشند و در کنار آن تکالیف شان، تکلیف نظم کلاس، تکلیف احترام به معلم، تکلیف درست درس خواندن و تکلیف آن که در داخل کلاس به همکلاسی احترام بگذارند. تکلیف آن که یک دانش آموز حق ندارد با همکلاسی خود به دعوا و مشاجره بپردازد.»
وی گفت: این سخنان ریاست جمهوری، حقوق و تکالیف دانشآموز است و باید همه ما آنها را رعایت کنیم اما در خصوص اینکه به چه روشی و با چه راهکارهایی تنبیهبدنی بیشتر کاهش پیدا میکند؛ یکی از این روشها بحث آموزش و اطلاع رسانی است.
* لزوم تدوین برنامه های آموزشی از سوی مدیران مدارس
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: ما از مدیران مدارس میخواهیم که برنامه آموزشی داشته باشند و معلمان را در جریان آییننامه های مربوطه قرار دهند و اعلام کنند؛ تنبیه بدنی ممنوع است؛ آموزش و اطلاع رسانی اصل مهمی در مسیر کاهش این پدیده است.
میرشاهولد همچنین با اشاره به ضرورت حفظ حقوق معلمان بیان داشت: آموزش کاری دوطرفه است؛ ما به حقوق معلمان و فرهنگیان هم باید فکر کنیم و به آن احترام بگذاریم همکاران ما هم حق و حقوقی دارند؛ برخی از حقوق معلم در آیین نامه اجرایی و در رفتار و وظایف دانشآموزان بیان شده است.
وی افزود: براساس آیین نامه اجرایی مدارس دانش آموزان در دوران تحصیل موظف هستند؛ موازین اسلامی و قوانین را در اخلاق و رفتار خود رعایت کنند. شعائر دینی را رعایت کنند؛ به حقوق مدرسه احترام بگذارند؛ ادب و احترام را نسبت به مدیر و معلمان و کارکنان رعایت کنند، سعی شایسته در تحصیل داشته باشند، مقررات آموزشی و تربیتی را رعایت کنند، بنابراین این حق معلم است تا دانشآموز به او احترام بگذارد، حق معلم است که دانش آموز درس بخواند و اگر نخواند به حقوق معلم بی احترامی کرده است ما در آموزش ها به معلمان بایستی این گونه موارد را به بحث بگذاریم.
مخاطبان محترم زرين نامه مي توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاوير و هر آن چيزي که در قالب فرهنگ، هنر و اجتماع جاي مي گيرد را به آدرس zarinnameh@yahoo.com ارسال کنند تا در سريع ترين زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان يکي از مطالب ويژه زرين نامه منتشر شود.
همچنین می توانند سوژه های خبری و مشکلات شهرستان را جهت پیگیری از طریق ایمیل فوق یا سامانه پیامک 3000272008 با ما در میان بگذارند.
ارسال دیدگاه