10 خطایی نباید در محیط کار انجام دهید

زرین نامه: شما بايد هميشه خودتان را در موقعيتي ببينيد که هدفتان به‌دست آوردن ارتقاي شغلي و رسيدن به سطوح بالاي مديريتي است. با اين همه براي رسيدن به چنين جايگاهي وجود شرايطي لازم است: قابليت‌هاي فوق‌العاده در برقراري ارتباط با ديگران، رعايت ادب، توان انجام وظايف محوله و... از جمله مهم‌ترين اين شرايط است.

اما نبايد از ياد برد که اشتباهات رفتاري شما ممکن است به قيمت خدشه‌دار شدن چهره‌تان تمام شود. به تازگي تحقيقي بين کارمندان ادارات انجام شده است که همين اشتباهات موضوع آن بوده است. ۱۰ اشتباهي که مي‌تواند روياي رسيدن به جايگاه‌هاي بالاي کاري را براي هميشه ويران کند.

اگر مي‌خواهيد در زمينه کاري پيشرفت کنيد کافي است اين ۱۰ اشتباه را مرتکب نشويد :

1. پيش‌داوري‌هاي نژادي

از بين کارمنداني که موردپرسش قرارگرفته‌اند، ۷۲ درصد اعلام کرده‌اند که بيان پيش‌داوري‌هاي نژادپرستانه را به عنوان عيبي اساسي براي مردان دانسته‌اند. ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان نيز براي زنان همين نظر را دارند. چنين درصد بالايي نشان مي‌دهد که پيش داوري‌‌هاي نژادي چه تاثير بدي روي کارمندان مي‌گذارد. چنين قضاوت‌هايي ممکن است به دعواهاي لفظي نيز بينجامد و منعکس‌کننده عدم تفکر درست و ضعف هوش احساسي شماست. وقتي شهر يا قوميت کسي را موردتمسخر قرارمي‌دهيد، جوي را ايجاد مي‌کنيد که مهم‌ترين نتيجه‌اش تغيير نگاه به شما و شخصيت‌تان است.

2. شوخي‌هاي سبک و بي‌مورد

عواقب اين مورد نيز همچون اشتباه شماره اول است. تعريف کردن لطيفه‌هاي نامناسب موجب مي‌شود فضايي ناخوشايند شکل بگيرد که کارکنان احساس راحتي نکنندو جو سنگين شود. ۶۱ درصد از کساني که در اين نظرسنجي شرکت کرده‌اند معتقدند براي برقراري فضاي خنده و شوخي در محيط کار، لحن و محتواي شوخي‌ها يکي از اساسي‌ترين مواردي است که بايد موردتوجه قرار گيرد. در عين حال شوخي‌هاي زننده از جمله مواردي است که به شدت مي‌تواند تصورها درمورد شخصيت شما را تغيير دهد. همچنين شوخي نابجا از ديگر مواردي است که دربرخي موارد باعث تنش هم خواهد شد.

3. گريه‌کردن

به درست يا غلط، اشک‌هايي که در محيط کار ريخته مي‌شوند، بيانگر اين است که شما پتانسيل راهبري نداريد؛ به ويژه اگر مرد باشيد. در حالي که ۵۹ درصد از کارمندان شرکت‌کننده در اين تحقيق معتقدند گريه‌کردن چهره يک زن را در محيط کار خراب مي‌کند، ۶۳ درصد از آنها مي‌گويند گريه‌کردن چهره بدي از يک مرد در محيط کار نمايان خواهد کرد. يکي از کارمندان مرد که در يک بانک شاغل است به محققان مي‌گويد: «شما بايد قادر باشيد که احساسات خودتان را در محيط کار کنترل کنيد.»‌ اين کنترل کردن احساسات يعني شما توانايي فائق آمدن بر شرايط حساس و خطير را داريد.

4. باز شدن بي‌موقع دهان

حتما شنيده‌ايد که «تا مرد سخن نگفته باشد، عيب و هنرش نهفته باشد.» حالا به جاي «مرد» در اين مثل معروف، «مدير» بگذاريد تا به اهميت حرف‌زدن درست و بجا پي ببريد. وقتي بدون هيچ دليلي و هميشه دهانتان را باز مي‌کنيد و حرف مي‌زنيد و حرف مي‌زنيد و حرف مي‌زنيد يعني به همکاران خود نشان داده‌ايد چه در چنته داريد و اگر چيز زيادي براي ارائه نداشته باشيد، موجود حرافي شناخته خواهيد شد که بي‌دليل و بادليل در حال حرف‌زدن است. بايد ياد بگيريد که به «قدرت سکوت» دست پيدا کنيد. اگرچه زنان ترجيح مي‌دهند فضاهاي خالي را با حرف زدن پر کنند، يک مرد بايد ياد بگيرد با سکوت بزرگ‌ترين حرف‌هايش را به زبان بياورد.

5. رفتارهاي جلف

بروز رفتارهاي سبک و جلف – حتي اگر عده‌اي معتقد باشند که صميميت افراد يک گروه کاري را درپي خواهد داشت- باعث مي‌شود شخصيت کاري شما به شدت زيرسوال برود. اين رفتارها بخصوص درمقابل زن‌هاي همکار مي‌تواند اثرات به مراتب بدتري نيز به‌جاي بگذارد. وقتي شما در برابر يکي از همکاران مونث خود رفتاري را بروز دهيد که نامناسب ارزيابي شود، باعث شکل گرفتن نتايجي در ذهن ديگر همکارانتان خواهد شد که پرداختن به آنها چندان در حوصله اين بخش نيست!

6. ناسزا گفتن

ناسزا گفتن عملي است که از هيچ ليدري قابل‌پذيرش نيست. چنين اتفاقي اگر رخ دهد، همه آن را به حساب غيرحرفه‌اي بودن مدير و نامناسب بودن حضور وي در آن جايگاه تشخيص مي‌دهند. اين مورد البته به همين‌جا ختم نمي‌شود. چنين اتفاقي در محيط مجازي هم اگر رخ دهد همان تاثير نامطلوب را خواهد گذاشت که ناسزا گفتن در محيط غيرمجازي. ارسال پيام‌‌هاي نامناسب، عکس‌هاي نه‌چندان مطلوب و بيش از حد شخصي از جمله مواردي است که پرسش‌شوندگان معتقدند تاثير بدي روي ذهن همکاران خواهد گذاشت.

7. اجتناب از ارتباط چشمي

کارشناسان «زبان بدن» مي‌گويند اجتناب از ارتباط چشمي تنها باعث خواهد شد چنين احساسي درمورد شما شکل بگيرد که يا دروغ مي‌گوييد يا چيزي را پنهان مي‌کنيد. بگيرد که يا دروغ مي‌گوييد يا چيزي را پنهان مي‌کنيد. اگر شما در يک جلسه حضور داشته باشيد مي‌تواند اين احساس را هم به‌وجود بياورد که شما نسبت به موضوع جلسه بي‌تفاوت هستيد و به آن چيزي فکر مي‌کنيد که در ذهنتان جريان دارد. از طرف ديگر با نگاه کردن در چشم‌هاي ديگران به آنها مي‌فهمانيد که به حرف‌هاي آنها گوش مي‌دهيد. در واقع ارتباط چشمي يعني اينکه شما به موضوع مورد بحث علاقه داريد.

8. آنچه هستيد/ آنچه نيستيد

ارائه تصويري درست از خودتان تنها به اين منوط نمي‌شود که از شوخي‌هاي سبک و رفتار جلف پرهيز کنيد. وقتي شما مدام به زبان مي‌آوريد که «فلان کار را من انجام داده‌ام» در حالي که هم خودتان و هم همکارانتان به خوبي واقفند که شما چنين نکرده‌ايد با دست خود تصويري ناخوشايند از خودتان براي ديگران مي‌سازيد. بيان تهديدهاي پوچ و توخالي- آن هم بدون انديشيدن به عواقب اجراي احتمالي آن تهديد- از ديگر مواردي است که به راحتي شما را تا حد يک بلوف‌زن بي‌فکر تنزل مي‌دهد! با اين کار تنها قدرت و نفوذ کلام خود را تضعيف مي‌کنيد.

9. خنده زياد و بلندبلند حرف‌زدن

مديران معتقدند که خنديدن يا بيش از حد خنديدن، يک اشتباه اساسي براي زنان و بلند بلند و باصداي گوش‌خراش حرف زدن مشکلي براي مردان است. خنده به اندازه و تن صداي مناسب از مهم‌ترين نشانگرهاي شخصيتي است. محققان مي‌گويند با صداي گوش‌خراش حرف‌زدن، باعث بروز احساسات ناخوشايندي در ديگران شده و موجب حساسيت - حتي گاهي بي‌مورد- ديگران هنگام حرف زدن شما مي‌شود. با اين حال به اندازه خنديدن و حرف زدن با لحن مناسب تصويري مطلوب از شما در ذهن ديگران شکل مي‌دهد که براي آينده شغلي‌تان قطعا مفيد خواهد بود.

10. وضعيت ظاهري نامناسب

فردي را تصور کنيد که هر چند دقيقه يک‌بار خودش را مي‌خاراند، لباس‌هاي نه چندان تميزي به تن و کفش‌هاي واکس‌نخورده‌اي به پا مي‌کند، استفاده از عطر را بلد نيست و مدام در حال بازي کردن با لباس‌ها يا گوشي موبايلش است. تصور کرديد؟ به اندازه کافي چندش‌آور است، نيست؟ چطور انتظار داريد چنين کسي باشيد و مدارج کاري را هم صعودي طي کنيد؟ چنين مواردي وقتي در يک جلسه کاري اتفاق مي‌افتد تاثير بدتري خواهد داشت چراکه نشان مي‌دهد يا شما از حضور در آن جلسه راحت نيستيد يا توجهي به صحبت‌هاي طرح شده نداريد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه