آغاز المپیادهای درون مدرسه‌ای از ۲۶ مهر با حضور ۳ میلیون دانش‌آموز

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش از آغاز المپیادهای درون مدرسه‌ای از ۲۶ مهر و با حضور ۳ میلیون دانش‌آموز در کشور خبر داد.

به گزارش زرین نامه ؛ مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری نخستین المپیاد درون مدرسه‌ای که در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به اینکه ساعت درس تربیت بدنی 2 ساعت در هفته برای دانش‌آموزان پیش بینی شده است، اظهار داشت: برخلاف گذشته‌ها محتوای درس تربیت بدنی و راهنمای کتب معلم تدوین شده است.

وی افزود: با توجه به رشد و توسعه فناوری‌های نوین و زندگی آپارتمان نشینی، زنگ تربیت بدنی کفایت تحرک را برای جوانان و نوجوانان ندارد و باید برنامه‌های تکمیلی با رویکرد فراگیرانه داشته باشیم تا دانش‌آموزان بیش از 2 ساعت به فعالیت ورزشی بپردازند.

حمیدی ادامه داد: المپیادهای درون مدرسه‌ای همسو و هم امتداد برنامه‌های درسی در قالب فوق برنامه فراگیر است و تلاش می‌کنیم تا دانش‌آموزان فعالیت‌های حرکتی بیشتری داشته باشند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه المپیادهای درون مدرسه‌ای طراحی و آزمایش شده و به صورت سراسری ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: از 26 مهر در تمام مدارس کشور اعم از دولتی و غیردولتی و مدارس خاص که شامل استعدادهای درخشان، استثنایی و شاهد است این طرح اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه المپیادهای درون مدرسه‌ای از 26 مهر آغاز و تا اسفندماه ادامه پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: محتوای این المپیادها متناسب با مقاطع مختلف تحصیلی است و الگوهای ساده حرکتی در کنار برنامه رقابتی برای آنها مطرح شده است.

حمیدی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی حضور حداکثری دانش‌آموزان است، گفت: ورزش‌های بومی محلی، والیبال، بسکتبال، فوتبال، هندبال، تنیس روی میز، طناب‌کشی، طناب‌زنی، پرتاب توپ به حلقه بسکتبال و دیگر رشته‌ها برای این المپیاد پیش‌بینی شده است تا همه بتوانند ورزش کنند.

وی افزود: تمام مدارس کشور و مدیران مدارس مخاطب طرح المپیاد درون مدرسه‌ای هستند زیرا مهارت‌های اجتماعی و سبک زندگی از طریق این المپیاد رواج پیدا می‌کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روح المپیاد درون مدرسه‌ای مشارکت جویانه است، گفت: رویکرد این المپیاد فقط به جسم پاسخ نمی‌دهد بلکه در کنار فعالیتهای حرکتی مهارت‌های اجتماعی را آموزش می‌دهیم و کار تیمی و مسئولیت‌پذیری را دانش‌آموزان آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: سرود این المپیاد طراحی شده است و به تمام مدارس ارسال شد تا 26 مهر در تمام مدارس این کار با سرود المپیاد آغاز شود.

حمیدی با بیان اینکه مشارکت دانش‌آموزان در این طرح در نظر گرفته شده است، گفت: دانش‌اموزان یا برگزار کننده و یا شرکت کننده در این طرح هستند و ثبت‌نام، داوری، تبلیغات و جدول فنی را هم دانش‌آموزان تکمیل می‌کنند؛ دانش‌آموزان مجاز هستند دوربین‌های خود را همراه داشته باشند و به بهترین عکس‌ها جایزه می‌دهیم.

وی به برخی نهادهایی که از المپیادهای درون مدرسه‌ای حمایت می‌کنند اشاره و اظهار کرد: بانک سرمایه، بنیاد مستضعفان، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، شوراهای آموزش و پرورش، انجمن اولیاء و مربیان، سازمان شهرداری‌های و دهیاری‌ها و بسیاری از نهادهای دیگر در طرح المپیادهای درون مدرسه‌ای مشارکت می‌کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: در مجموع 105 هزار مدرسه در کشور داریم و اگر می‌خواستیم یک الگوی واحد برای تمام آنها داشته باشیم حتماً به شکست می‌انجامید اما موضوع المپیاد به شورای آموزش و پرورش استانها سپرده شده تا آنها کار را پیش ببرند.

وی با اشاره به موضوع هزینه‌های المپیاد درون مدرسه‌ای اشاره و گفت: از برندهای مختلف بیشتر از 100 میلیون تومان نمی‌توانیم کمک بگیریم اما با توجه به اینکه این فعالیت در مدرسه انجام می‌شود می‌توانیم مشارکت اولیاء را داشته باشیم و اگر از 100 هزار مدرسه 70 هزار مدرسه این کار را انجام دهند و هر مدرسه بتواند یک میلیون تومان جذب کند، 70 میلیارد تومان حمایت جذب می‌شود.

حمیدی با بیان اینکه برترین استعدادهای ورزشی در این المپیاد به سمت کانون‌های ورزشی سوق داده می‌شوند خاطرنشان کرد: 33 هزار معلم ورزش دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهند و افرادیکه از وضع بهتری برخوردار باشند غربال شده و به سمت کانون‌های ورزشی هدایت می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح دانش‌آموزان استثنایی را هم شامل می‌شود تصریح کرد: بله، مدارس استثنایی در حد رشته‌های مربوط به خودشان این کار را انجام می‌دهند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا این المپیاد قرار است خارج از ساعت تربیت بدنی مدارس انجام شود، گفت: این فعالیت فوق برنامه است و جمعیت هدف آن محدود نیست؛ ساعت برگزاری المپیاد یا صبح یا ظهر است و تأکید کردیم به نماز جماعت همگون باشد و یا اینکه ممکن است عصرها انجام شود.

وی افزود: این موضوع به ساعت درس تربیت بدنی لطمه نمی‌زند و انجام آن به اقتضای برنامه‌هایی که مدرسه طراحی کرده است مربوط می‌شود.

حمیدی در پاسخ به این پرسش که آیا زیربنا و زیرساختهای این المپیاد مشخص شده است و همچنین بحث عدالت آموزشی در آن کمرنگ نخواهد بود، اظهارکرد: المپیادهای درون مدرسه‌ای انعطاف زیادی دارد و اگر با برخی رشته‌ها در مدرسه‌ای مشکل داشتیم یک رشته ورزشی دیگر را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: شاید فقط در مدارس غیرانتفاعی که 8.5 درصد دانش‌آموزان را شامل می‌شود مشکل داشته باشیم اما به دنبال آن هستیم این تحرک به هر نحوی وارد مدرسه شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه دانش‌آموزان دختر فقر حرکتی بیشتری دارند آیا این طرح مدارس دخترانه را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: المپیاد درون مدرسه‌ای تمام دانش‌آموزان را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه اعتبارات همان اعتباری که سال گذشته برای تربیت‌بدنی مصرف کردیم به همان میزان برای المپیاد درون مدرسه‌ای اعتبار در نظر گرفته‌ایم؛ در مجموع 50 میلیارد ریال برای المپیادهای درون مدرسه‌ای ابلاغ کرده‌ایم ضمن اینکه اعتبارات تربیت بدنی نسبت به سال گذشته 5.5 برابر شده است./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه