دومین موزه روستایی کشور در گلستان ایجاد می‎شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از ایجاد دومین موزه روستایی کشور در این استان خبر داد.

به گزارش زرین نامه؛ قربان عباسی اظهار کرد: 65 میلیون تومان از اعتبارات ملی اخذ و مطالعات موزه روستایی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: استان گلستان در تدوین دایره‎المعارف صنایع دستی رتبه چهارم کشور را به دست آورده است همچنین هشت اثر تاکنون مهر اصالت دریافت کردند و گلستان در این بخش نیز حائز رتبه چهارم کشور است.

این مقام مسئول از شناسنامه‎دار شدن 57 کارگاه صنایع دستی در استان خبر داد و گفت: شناسنامه‎دار کردن 67 کارگاه جدید در برنامه این اداره کل قرار دارد.

عباسی با اشاره به اینکه گلستان فاقد کارگاه بسته‎بندی محصولات است، بیان داشت: ایجاد کارگاه‎های بسته‎بندی، استانداردسازی کارگاه و مواد اولیه از برنامه‎های میان‎مدت است.

وی گفت: تاکنون 10 پروژه به میزان 350 میلیارد ریال به صندوق ذخیره ارزی معرفی شده است و پیش‎بینی می‎شود سال آینده 30 پروژه با مبلغ تسهیلات یک‎هزار و 500 میلیارد ریال از منابع صندوق ذخیره ارزی بهره‎مند شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از وجود 11 موزه در استان خبر داد و بیان داشت: موزه میراث روستایی، سایت موزه شهر باستانی، موزه رامیان، موزه باستان‌شناسی، موزه سنگ و گوهر، موزه اسناد تاریخی، موزه کاخ آقامحمدخان، موزه زمین‌شناسی و اکوموزه در استان وجود دارد.

عباسی در خصوص سند جامع گردشگری استان بیان داشت: حتی سازمان مرکزی و استان‎های همجوار گلستان سند جامع گردشگری ندارند و گلستان در این زمینه پیشگام است، 80 درصد راه برای تدوین سند جامع گردشگری برداشته شده است که با ارائه پیشنهادات و راهکارهای دستگاه‎های اجرایی نسبت به تکمیل آن اقدام می‎شود.

به گفته وی؛ در حال حاضر سند جامع گردشگری گلستان در 120 صفحه تهیه و افق‎های برنامه در سه بخش کوتاه‎مدت، میان‎مدت و بلندمدت مشخص شده است، این سند بر مبنای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، برنامه چهارم و پنجم و سند آمایش سرزمینی پیش‌بینی شده است که 28 بند از اهداف راهبردی مستقیما به بیان موضوعات مربوط به میراث فرهنگی می‌پردازد./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه