۸ هزار عنوان کتاب با تخفیف ویژه برای دانش‌آموزان ارائه شد

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال جاری 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه در کشور برپا شده است، گفت: ۸ هزار عنوان کتاب با تخفیف ویژه برای دانش‌آموزان در این نمایشگاه‌ها ارائه شد.

به گزارش زرین نامه؛ حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش که به عنوان نماینده آموزش و پرورش در برنامه مناظره شبکه یک سیما حضور یافت، با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در آموزش و پرورش در خصوص علاقه‌مندی دانش‌آموزان به کتابخوانی اظهار داشت: سطح فرهنگ خانواده‌ها، جایگاه کتاب و کتابخانه در مدارس، نظام آموزشی و برنامه مطالعاتی دانش‌آموزان، امکانات، عدم تناسب محتوایی کتب منتشر شده در کشور با نیازهای دانش‌آموزان، نبودِ فرهنگ خرید کتاب در سبد خرید خانواده‌ها و عدم دسترسی و تعداد کتاب مناسب سن دانش‌آموزان از عوامل تأثیرگذار در ایجاد فرهنگ مطالعه در دانش‌آموزان کشور است.

وی، میزان هر عامل را متفاوت از دیگر عوامل عنوان کرد و افزود: با وجود این، در 35 سال بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف از جمله دفاع مقدس، کتاب‌های مناسبی منتشر شده است اما در حوزه کودک و نوجوان و در مقولات حجاب و عفاف، «مقتل خوانی ویژه دانش‌آموزان»، کتاب‌های مناسب این دوره یا وجود ندارد و یا تعداد آنها بسیار کم است.

کفاش از علاقه‌مندی دانش‌آموزان کشور به «عزاداری سیدالشهداء»، «مداحی» و «مدیحه سرایی اهل بیت(ع)» خبر داد و افزود: در این حوزه نیز کتاب متناسب با فهم دانش‌آموز تولید نشده است و این عامل سبب شده که در تولید محتوا فقیر باشیم و از منظر بسیاری از بزرگان جامعه هنوز کتاب «حجاب» استاد مطهری به عنوان مرجع معرفی می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص نیازسنجی کتب مربوط به کودکان خاطر نشان کرد: ناشرین و مؤلفین قبل از تولید کتاب باید بر اساس نیاز دانش‌آموزان متناسب با جنسیت و پایه تحصیلی، فعالیت‌های پژوهشی انجام دهند و سپس اقدام به انتشار کتاب در این حوزه کنند.

وی ظرفیت 13 میلیون دانش‌آموز و بیش از یک میلیون فرهنگی را زمینه بسیار مناسبی برای بازار فروش کتاب ناشرین و مؤلفین عنوان و خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش در بسیاری از موارد توانسته است، ناشرین را که آثار متناسب با فهم دانش‌آموزان تولید می‌کنند از مرز ورشکستگی نجات دهد.

کفاش از آمادگی آموزش و پرورش در حمایت از ناشرین و مؤلفین کتاب در حوزه کودک و نوجوان در دولت تدبیر و امید خبر داد و تصریح کرد: این ناشرین قبل از انتشار کتاب، نیازها و اولویت‌های آموزش و پرورش را در نظر بگیرند تا نظام تعلیم و تربیت کشور بتواند حمایت‌های مادی و معنوی را از آنان به عمل آورد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش خانواده در فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی اظهارداشت: آموزش و پرورش رسمی به عنوان پیمان کار در امر آموزش دانش‌آموزان را برای چند ساعت در اختیار دارد و این موضوع نافی نقش حاکمیتی خانواده در تربیت دانش‌آموزان نیست.

وی، شیوه برگزاری فعلی کنکور را نوعی تحمیل بر نظام آموزشی توصیف و تأکید کرد: کنکور برای دانش‌آموزانی است که دیپلم رسمی را گرفته‌اند و خود را برای ورود به عرصه تحصیلات عالی آماده می‌کنند و از این رو می‌توان گفت خارج از ساختار نظام آموزشی رسمی است.

کفاش با اشاره به تیراژ وسیع کتب کمک درسی در حوزه کنکور ورودی دانشگاه‌های کشور، عنوان کرد: این کتب نوعی دوپینگ در آموزش را انجام می‌دهند و به هیچ عنوان غنای علمی دانش‌آموزان را ارتقا نمی‌دهد.

وی افزود: آموزش و پرورش هم به ناچار این کتب را به دلیل اینکه شیوه مناسب دیگری برای ارزیابی دانش‌آموزان در پذیرش دانشگاه‌ها وجود ندارد نپذیرفته است و اعتقاد دارد حذف این شیوه لطمات جبران ناپذیری را به پیکره سیستم آموزش رسمی وارد می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام غیررسمی آموزش را از اول پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در کنار نظام رسمی آموزش داشته‌ایم، گفت: امور تربیتی ثمره و یادگار شهیدان رجایی و باهنر در آموزش و پرورش بوده که توانسته است بزرگانی را در عرصه شعر و نویسندگی تربیت کند و بسیاری از ناشران حوزه کودک و نوجوان از مکتب امور تربیتی معروف و مشهور شده‌اند.

کفاش، نظام غیررسمی آموزش را در درونی کردن ارزش‌ها مؤثرتر از نظام رسمی عنوان کرد و افزود: برگزاری هزاران مسابقه کتابخوانی، مطالعه و تحقیق، برپایی نمایشگاه‌های کتاب در حوزه کودک و نوجوان در یک سال تحصیلی بخشی از فعالیت نظام غیررسمی آموزش است و اینکه آموزش و پرورش اعتقاد دارد که در این بخش ناشرین اقدام خوب و متناسب با نیاز دانش‌آموزان ندارند، به نوعی توقع بالای نظام رسمی آموزش را نشان می‌دهد.

وی نیاز آموزش و پرورش امروز به کتاب‌های نو و متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی برای دانش‌آموزان را یک ضرورت اجتناب ناپذیر خواند و تأکید کرد: ناشرین باید مدتی در این حوزه کتاب جدید با محتوای غنی فرهنگی ارائه کنند تا تمام سلایق مختلف فرهنگی را پوشش دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ممیزی کتاب را از وظایف ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد و ادامه داد: در آموزش و پرورش بر اساس قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای ساماندهی متشکل از اعضای ارشد صنعت نشر کشور و نهادهای مختلف فرهنگی که تمام کتاب‌های منتشر شده در کشور را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، وجود دارد و آثار متناسب با پایه‌های مختلف تحصیلی دانش‌آموزان را در کتاب نامه رشد ثبت می‌کنند تا معلمان بتوانند کتاب مناسب را انتخاب و به دانش‌آموزان معرفی کنند./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه