حسن زاده: ۹۰ درصد کل صادرات ید کشور از گلستان است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان گلستان گفت : 90 درصد کل صادرات ید کشور از استان گلستان صورت می گیرد.

به گزارش زرین نامه؛ درویشعلی حسن زاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان گلستان ، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد کل صادرات ید کشور، ۸۶ درصد صادرات اشیاء بتونی، ۴۵ درصد صادرات خوراک دام و طیور، ۳۴ درصد کل صادرات مرغ، ۸ درصد صادرات لبنیات و ۱۰ درصد صادرات رب کشور از استان گلستان صورت می گرد.

وی با اشاره به این که امسال برای اولین بار صادرات ید را در از استان داشتیم، گفت: یکی از موانع صادراتی که در سال گذشته وجود داشت، بحث اخد تعهد ارزی بود که دغدغه ای را برای صادر کنندگان ایجاد کرده بود و صادرات تحت الشعاع آن قرار داشت که در حال حاضر رفع شده است و در کنار آن تسهیل و روان سازی قوانین در این مدت موجب شد صادرات روند رو به رشدی در استان داشته باشد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان گلستان بیان کرد: خوشبختانه کالاهایی که در سال جاری از استان صادر شده است کالاهایی است که جزو کالاهای تولید صنعتی داخل استان است و با تولید و صادرات این کالاها از استان می توانیم امید به پایدار شدن صادرات محصولات صنعتی از استان باشیم.

وی در ادامه با اشاره به این که در ۹ ماهه سال جاری رشد صادرات کشور بدون میعانات گازی ۱۰ درصد بوده است گفت: اما این رشد در استان ۳۰ درصد بوده است و در سال جاری رتبه ما در صادرات کشور به رتبه ۱۷ ارتقاء یافته است.

حسن زاده با بیان این که استان در حوزه محصولات و صنایع کشاورزی از جمله گوشت مرغ پتانسیل خوبی دارد گفت: اگر تولید کنندگان بتوانند در کیفیت و قیمت تمام شده گوشت مرغ اقدامات موثری انجام دهند و اگر یارانه ای هم در سال ۹۴ پرداخت می شود به این بخش اختصاص یابد، قاعدتا مزیت رقابتی آن افزایش پیدا می کند و قدرت رقابت در بازارهای بیرونی در این صنعت بیشتر میشود، ظرفیت های خالی مرغداری ها فعال می شود، ارزش افزوده افزایش پیدا می کند و در نهایت اشتغال به سمت پایداری حرکت می کند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان گلستان بیان کرد: طبق قانون باید هر ساله ۱۰ درصد منابع بانک ها برای صادرات اختصاص یابد ولی تاکنون کمتر از یک درصد منابع بانک ها هم در این خصوص محقق نشده است.

وی افزود: در لایحه خروج از رکود هم بحث صادرات در اولویت است و اگر این لایحه تصویب شود به توسعه صادرات در کل کشور کمک می کند.
حسن زاده انتقال ارز به داخل کشور را در شرایط تحریم از جمله مشکلات صادر کنندگان نام برد و گفت: اجرایی کردن مشوق های صادراتی، حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی، اعزام رایزنان بازرگانی به عنوان دیده بانان اقتصادی به کشورهای با مقصد صادراتی را از جمله راهکارهایی است که می تواند در رشد صادرات استان نقش داشته باشد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان با بیان این که در برخی کشورها رایزن بازرگانی و اقتصادی نداریم گفت: وجود یک رایزن اقتصادی در کشورهای هدف صادراتی می تواند بسیار شرایط را برای تجار و بازرگانان ما تسهیل کند.

وی بازدید از منطقه آزاد تجاری انزلی و منطقه ویژه اقتصادی سرخس و امیرآباد به منظور کسب اطلاعات و تجارب مورد نیاز جهت پیگیری امور منطقه آزاد استان، شکل دهی و توسعه بازارهای صادراتی جدید را از اهم اقدامات انجام شده در 9 ماهه سال جاری در حوزه تجارت خارجی عنوان کرد./گلستان ما

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه