فعال شدن کمیته‌های رفع اطاله دادرسی در گلستان

رئیس کل دادگستری گلستان از فعال شدن کمیته‌های رفع اطاله دادرسی برای تعیین تکلیف پرونده‌هایی که زمان رسیدگی به آنها طولانی شده است، خبر داد.

به گزارش زرین نامه به نقل از روابط عمومی دادگستری استان گلستان، احمد فاضلیان از تدوین طرح‌هایی خبر داد که با اجرای آنها، فرایند دادرسی در محاکم استان کوتاه‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد پرونده‌های ورودی به محاکم استان روند طبیعی و قانونی رسیدگی خود را طی می‌کند، تصریح کرد: هم‌اکنون فقط در 10 درصد پرونده‌های وارده به محاکم استان روند رسیدگی طولانی می‌شود.

رئیس کل دادگستری گلستان با بیان اینکه هر چند در همین پرونده‌ها نیز به دلیل ماهیت و پیچیدگی موضوع، طولانی شدن زمان رسیدگی، اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با اجرای مجموعه‌ای از اقدامات پرونده‌هایی که اطاله دادرسی می‌شوند را ساماندهی کنیم.

وی فعال شدن کمیته‌های رفع اطاله دادرسی را از مهم‌ترین اقدامات دادگستری استان در این زمینه خواند و گفت: این کمیته‌ها در هر حوزه قضایی با حضور رئیس دادگستری، دادستان و تعدادی از قضات مجرب و با تجربه هر شهرستان تشکیل شده است.

فاضلیان افزود: اعضای این کمیته پرونده‌هایی که زمان رسیدگی به آنها طولانی شده است به صورت خارج از نوبت در این کمیته رسیدگی و راهکارهای جلوگیری از اطاله دادرسی را به قاضی مربوطه اعلام می‌کنند.

وی تامین قضات و کادر اداری را گام دیگر دادگستری استان برای کاهش اطاله دادرسی عنوان کرد و ادامه داد: امسال 27 قاضی در استان کار خود را آغاز کرده‎اند و امیدواریم با ادامه این روند سال آینده نیز با جذب قضات و کارمندان تازه نفس، علاوه بر کاستن از فشار کاری مجموعه دستگاه قضایی زمان رسیدگی به پرونده‌ها را نیز کمتر کنیم.

فاضلیان همچنین از تدوین و ابلاغ جدول زمان‎بندی رسیدگی به پرونده‎های قضایی در استان خبر داد و افزود: همکاران ما موظف هستند هر پرونده را براساس مدت زمان‌ دیده شده در این جدول رسیدگی کنند و اگر پرونده‌ای نیاز به زمان بیشتری برای رسیدگی داشت باید قاضی توجیه منطقی و قابل قبول خود را در قالب صورتجلسه درج کند.

وی از نظارت‌های مستمر در حوزه‌های قضایی خبر داد و تصریح کرد: بازرسان ما در قالب کمیته‌های مختلف به حوزه‌های قضایی سرکشی و درباره پرونده‌هایی که احساس می‌کنند بی‌مورد مشمول اطاله دارسی شده‌اند، تذکر می‌دهند.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: کاهش اطاله دادرسی از حقوق اساسی مردم است و ما نیز برای تحقق این خواسته به حق مردم همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه