قانون چک/  سند لازم الاجرا چیست؟

سند لازم الاجرا، سند رسمی یا عادی است که بدون صدور حکم از دادگاه قابل صدور اجرائیه برای اجرا دلالت سند باشد. مانند (سند رسمی طلب و چک).

به گزارش زرین نامه؛ یکی از واحدهای تخصصی و عملیاتی در ادارات ثبت اسناد و املاک، اداره یا شعبه "اجرا" می باشد که در امورات اغلب تخصصی و اجتماعی ایفای نقش می نماید و تأثیر مهمی در کاهش پرونده ها در محاکم قضائی دارد.
با توجه به اینکه هر عمل حقوقی در جهت رسیدن به نتیجه قانونی و حقیقی خود دارای فرآیندهای کاری می باشد، لذا در ادارات ثبت اسناد و املاک که عملیات حقوقی بخشی از مأموریت آن را تشکیل می دهد، لازم است این فرآیند به طریق کامل و بدون نقص طبق ماده 34 اصلاحی سال 1386 و آئین نامه سال 1387 انجام شود تا حصول نتیجه که همان احقاق حق، با حداقل مشکل مواجه شود.

در قانون تجارت ماده 310 آن چک را این طور معرفی نموده است؛ چک نوشته ای است که صادر کننده ی چک وجوهی را که نزد بانک (بانکی که باید وجه را بپردازد) دارد کلاً و جزئاً دریافت دارد و یا به شخصی اعم از حقیقی و حقوقی واگذار نماید.

در قانون تجارت ماده 311 آمده است: در چک باید محل و تاریخ صدور آن قید شده باشد و صادرکننده یا صاحب حساب آن را امضاء نموده باشد. یاد آور می شوم که طبق قانون چک، چک های صادره در عهده بانک ها در حکم اسناد لازم الاجراء است.

به همین صورت است که دارنده یا شخصی که چک بنام او صادر گردیده، در صورت مراجعه به بانک و دریافت تمام و یا قسمتی از وجه چک بعلت نداشتن موجودی کافی و یا به هر علت دیگری که منجر به برگشت زدن چک شود، طبق قانون اسناد رسمی می تواند به اداره ثبت اسناد و املاک قسمت اجرائیات مراجعه نماید و مطالبه وجه چک را بشرح ذیل خواستار شود.

قابل توضیح است که هنگامی می توانید به اداره ی ثبت اسناد و املاک مراجعه و درخواست به اجرا گذاشتن چک را نمائید که دارنده ی چک بغیر از اموال منقول و غیر منقولی مانند: یک منزل مسکونی و یک خودروری سواری دارای اموال دیگری باشد که جزو مستثنائات دین نباشد و همچنین (مال) یعنی دارائی صادر کننده ی چک را به اداره ی ثبت اسناد و املاک معرفی نمائید، نه بصورت اینکه بگوئید ایشان دارای منزلی و یا واحد تجاری و...است در فلان خیابان بلکه باید مشخصات ثبتی ملک را دقیقاً بدانید.

بطور مثال: آدرس را این طور معرفی نمائید که فلانی دارای مالی است به پلاک ثبتی9385 فرعی از 19 اصلی واقع در اراضی قریه علی آباد.

دارنده چک می بایست ابتداً بعد از مراجعه به بانک و مواجه شدن با عدم موجودی کافی مرحله ذیل را انجام دهد:

1 : چک را برگشت زند

2 : گواهی عدم پرداخت چک را از بانک مطالبه نماید

3 : مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک شهر مربوطه

در صورتیکه گواهی مطابقت امضاء بر روی برگه چک با نمونه امضای صادر کننده چک از طرف بانک تأئید شود، اداره ثبت اسناد و املاک نسبت به، به اجرا گذاشتن و طی نمودن مراحل وصول چک اقدام می نماید.

لازم به توضیح است که این نوع مطالبه یعنی مراجعه به اداره ی ثبت اسناد با مراجعه به دادگستری دارای معایبی هم می باشد که از معایب آن می توان به این نکته اشاره نمود: متقاضی صدور اجرائیه چک قبل از صدور اجرائیه باید 10% مبلغ مورد درخواست را در صندوق اجراء واریز نماید و چنانچه صادر کننده ی چک غیر از یک باب منزل مسکونی و یک دستگاه خودروی سواری مالی دیگر داشت قابل بازداشت و توقیف می باشد، در غیر اینصورت قابل بازداشت و توقیف نیست، بدلیل اینکه این اموال از مستثنائات دین می باشد.

گردآورنده: علی محّمد غلامی دانشجوی حرفه ای حقوق

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه