ضرورت برنامه ریزی در جهت معرفی جاذبه های گردشگری استان گلستان

استان گلستان با اقیلیم های گوناگون همچون مینیاتوری است که با فراهم سازی زیرساخت های مناسب می توان آن را به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرد. از این رو در گفتگو با مهدی تجری مدیر هتل 3 ستاره پارمیس علی آبادکتول به بررسی نقش و اهمیت مراکز رفاهی و هتل ها در جذب گردشگران پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.  

به گزارش زرین نامه؛ استان گلستان یکی از استان های سر سبز شمال کشور است که به لحاظ اقلیمی، جغرافیایی و اجتماعی دارای شرایط خاص و استثنائی می باشد. وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری، اقلیم طبیعی چند گانه شامل دریا، جنگل و نواحی خشک و نیمه بیابانی، زمین های مستعد و حاصلخیز جهت کشاورزی، قومیت های مختلف، اسکان عشایر، منابع و معادن گوناگون، ییلاقات سر سبز، تالاب ها، رودخانه ها، آبشار ها و چشمه سار های طبیعی و... این استان را به یک کشور مینیاتور منحصر به فرد تبدیل کرده است که زمینه را برای انواع گردشگری روز دنیا و سرمایه گذاری های ملی و حتی جهانی در بخش صنعت گردشگری، فراهم می کند.

از سویی به جهت همجواری این استان با برخی کشورهای حاشیه دریای خزر و وجود مرز مشترک و بنادر مختلف در این استان و استان های همجوار، امکان مسافرت افراد از خارج کشور نیز به نسبت سایر استان ها، از طریق راه های زمین و دریایی فراهم است.

در این بین یکی از زیر ساخت های لازم در جهت جذب، اسکان و ماندگاری گردشگر در استان، داشتن مکان های اقامتی و رفاهی استاندارد می باشد. در همین راستا بر آن شدیم تا با «مهدی تجری» مدیر هتل 3 ستاره پارمیس در علی آباد کتول گفتگو کنیم:

جناب آقای تجری، جاذبه های گردشگری در گلستان چه ویژگی هایی دارند؟

امروزه صنعت توریسم در دنیا به یک صنعت شاخص با زیر شاخه های متنوعی تبدیل شده است و دیگر یک توریست فقط به صرف تماشا و گردشگری به کشور های مختلف سفر نمی کند. گردشگری مدرن شاخه و زیر شاخه های فراوانی دارد که گردشگری طبیعی یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین شاخه های آن می باشد.

متخصصن علوم گردشگری، گردشگری طبیعی را به چند بخش تقسیم می کنند که با توجه به زیر ساخت های موجود، زمینه توسعه و ایجاد بسیاری از این بخش ها در استان گلستان امکان پذیر است.

گردشگری ساحلی، گردشگری جنگلی، گردشگری ماجرا جویانه( اسکی روی آب، چتر بازی، پرواز با وسایلی نظیر پاراگلایدر، چتر موتور دارو ، کوهنوردی، دریانوردی و غار نوردی)، گردشگری شکار شامل ماهیگیری و اکو توریسم که شامل بازدید از مکان بکر و طبیعی و مناطق حفاظت شده و پرنده نگری می باشد.

بی شک کسانی که اندکی با مختصات استان گلستان آشنایی دارند نیک می دانند که تمام موارد اشاره شده در استان سرسبز گلستان قابلیت اجرایی و توسعه دارد و به جرات می توان بخشی از جاذبه های گردشگری استان گلستان، در دنیا منحصر به فرد می باشند. هر چند که منابع گردشگری استان به موارد فوق خلاصه نشده و شامل گردشگری های نوین دنیا نیز می شود.

در واقع وجود دریا، جزایر مختلف، رودخانه های زیبا و پر آب، چشمه سار ها و آبشار های طبیعی، سد ها و آب بندان ها و سایر منابع طبیعی و دست ساز گردشگری می تواند در تبدیل این استان به استان هدف گردشگری در کشور موثر باشد.

به عنوان مثال، تنوع غذا های بومی و محلی با توجه به وجود قومیت های مختلف در این استان، چشمگیر است. امروزه جهانگردان بسیاری به منظور آشنایی با غذای های بومی و سنتی اقوام مختلف و بررسی خواص تغذیه ای و دارویی این غذا ها به کشور های مختلف سفر می کنند.

استان گلستان نیز به سبب تنوع غذا های محلی می تواند به یکی از قطب های گردشگری غذایی در کشور تبدیل شود. طبخ انواع آبزیان، پخت انواع نان، شیرینی و حلوا های محلی، طبخ انواع خورشت های محلی با سبزی ها و گیاهان محلی، تهیه انواع ترشی جات، مربا جات و دسر ها و ... بخشی از غذاها و خوراکی های بومی و سنتی هستند که در این استان مورد استفاده اقوام مختلف قرار می گیرد و بسیاری از آنها با شیوه های مختلف و خاص تهیه و مصرف می شوند.

یکی از اهداف جشنواره غذا که چندی پیش در هتل پارمیس برگزار شد، معرفی غذاهای سنتی استان و به ویژه شهرستان علی آباد کتول بود.

در بحث توریسم درمانی نیز همه ساله تعدادی از ساکنان کشور همسایه ترکمنستان، به جهت همزبانی و نزدیکی مسیر، با مسافرت به استان گلستان، به بیمارستان تامین اجتماعی گنبد مراجعه و تحت اعمال جراحی قرار می گیرند که با تجهیز سایر بیمارستان های استان و معرفی خدمات این بیمارستان ها به کشور های همجوار بی شک زمینه مراجعه گردشگران سلامت به استان و ارز آوری و به تبع آن ایجاد اشتغال پایدار فراهم می شود.

فرهنگ بومی مردم استان و یا صنایع دستی استان گلستان چه تاثیری در جذب گردشگر دارد؟

بدون تردید استان گلستان با قدمت چند هزار ساله و وجود جاذبه های تاریخی نظیر دیوار گرگان، میل گنبد، میل رادکان، بقاع متبرکه، ابنیه و مساجد تاریخی، موزه های گرگان و موزه مردم شناسی و حیاط وحش علی آباد کتول، موزه حیاط وحش گلستان، بازار های سنتی، مقبره و یادمان های شعرا و دانشمندان معروف، انواع سبک های موسیقی، برگزاری مراسمات منحصر به فرد در عروسی ها نظیر شاباش کشیدن، آئین ترکمن ها در عروسی و مراسم ترحیم و سایر خرده فرهنگ ها که ذکر همه آنها در این مقال میسر نیست، جاذبه های بی شماری برای گردشگران فرهنگی ایرانی و خارجی خواهد داشت.

یکی دیگر از منابع ارز آوری و ایجاد اشتغال به صورت مستقیم توجه ویژه به صنایع دستی در استان می باشد. صنایع دستی اقوام مختلف همانگونه که در جشنواره اقوام مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفت، موید این مطلب است که می تواند به عنوان یک منبع ارز آوری و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای اهالی این استان باشد. معرفی آثار و صنایع دستی قومیت های مختلف از طریق برپایی نمایشگاه، راه اندازی سایت های مختلف و چاپ بروشور به چندین زبان زنده دنیا می تواند در جذب گردشگر به این استان موثر باشد.

نقش هتل ها و مراکز اقامتی استان را در جذب گردشگر چگونه ارزیابی می کنید؟

بدون شک هر چه تعداد هتل ها، مهمان پذیر ها و مراکز اقامتی بیشتر باشد، ضریب انتخاب استان گلستان به عنوان مقصد سفر افزایش پیدا می کند. هر چند در سال های اخیر اقدامات موثری در راه اندازی مراکز اقامتی به روز و مجهز در استان سر سبز گلستان صورت گرفته است ولی هنوز با استاندارد های جهانی فاصله زیادی داریم و جا دارد مسئولان با حمایت از بخش خصوصی در ایجاد هتل ها و مراکز اقامتی جدید، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار ، زمینه حضور گردشگران ایرانی و خارجی بیشتری را در استان فراهم کنند. در واقع اگر استان فاقد مراکز اقامتی مجهز و استاندارد باشد، استان گلستان به یک مسیر عبور سبز تبدیل می شود که به قول نماینده شهر مان مردم فقط برای پر کردن فلاسک آب جوش از خودرو هایشان پیاده می شوند و سهم ناچیزی از گردشگری ملی نصیب مردم استان خواهد شد.

سهم هتل پارمیس علی آباد کتول در معرفی جاذبه های گردشگری استان یا جذب توریست چیست؟

مجموعه هتل پارمیس در طول این سال ها سعی نموده است با بهره گیری از پرسنل مجرب و کار آزموده و ایجاد فضایی راحت و دلنشین و به یاد ماندنی، لحظات خوشی را برای میهمانان این هتل و گردشگرانی که به این شهر مسافرت می کنند، فراهم نماید. به علاوه همه ساله جشنواره های مختلف موسیقی محلی کتول، جشنواره غذاهای بومی و سنتی ، جشنواره هنر های تجسمی سراسر کشور، برگـزاری نخستین همـایـش استـانی بـازاریـابی و بـرنـدسازی و برخی همایش ها و مراسمات اداری و شخصی دیگر در این هتل برگزار می شود که نشان توجه و اهتمام این هتل به مراسم سنتی و بازیابی فرهنگ گذشته مردم این سرزمین می باشد. همکاری با گروه های موسیقی نیز از جمله اقدامات این هتل در معرفی موسیقی سنتی این منطقه می باشد.

چه امکاناتی در هتل پارمیس وجود دارد که آن را از سایر هتل ها متمایز می سازد؟

هتل پارمیس در فضایی به مساحت 1500 متر مربع در سال 1387 توسط بخش خصوصی در این شهرستان راه اندازی شد. سیستم خدمات رسانی این هتل همگام با متد های روز هتل داری دنیا بوده و امکان دسترسی به مراکز مهم شهر مانند مراکز خرید، اماکن تفریحی، چشم اندازهای طبیعی بخصوص جنگل و سد کبودوال ، ترمینال مسافربری و ... به آسانی امکان پذیر است.

این هتل با 5 طبقه و 11 اتاق و با برخورداری از پارکینگ اختصاصی، کادری مجرب و کار آزموده در تمامی ایام سال آماده پذیرایی از همه هموطنان عزیز است.

اینترنت پرسرعت وایرلس، قابلیت دریافت شبکه های دیجیتال، کافی شاپ، سیستم گرمایش و سرمایش سانترال، سونا، استخر و جکوزی و سرو انواع غذاهای محلی، ایرانی و خارجی در محیطی آرام و فرح بخش مشرف به طبیعت زیبای منطقه کتول بخش دیگری از ویژگی های هتل پارمیس می باشد. فاصله این هتل تا فرودگاه بین المللی گرگان تنها 40 کیلومتر است و به دلیل مرکزیت شهرستان علی آباد کتول از لحاظ جغرافیایی دسترسی به کلیه آثار، ابنیه، مواهب طبیعی و گردشگری به راحتی امکان پذیر است و نیاز به طی مسافت طولانی نیست.

سخن پایانی

امید است هموطنان عزیز گلستانی و سایر هموطنان ایرانی و گردشگران خارجی در برنامه سفر های نورزوی و تابستانه خود استان گلستان، طبیعت زیبا و بکر علی آبادکتول و هتل پارمیس را به عنوان یکی از مقاصد سفر خود انتخاب کنند، تا علاوه بر استفاده از مواهب زیبای طبیعی این استان، افتخار میزبانی گردشگران این استان را در مجموعه اقامتی و تفریحی پارمیس داشته باشیم.

گفتگو: وحید حاج سعیدی

انتهای پیام/ت

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه