صادر کننده و سومین استان تولید کننده مرغ کشور هستیم اما باید کیلویی 8000 تومان آن را بخریم!

شایسته نیست مردم استان گلستان که صادر کننده و سومین تولید کننده مرغ کشور هستند، آنچه را که خود تولید می کنند با این قیمت گران بخرند ، پس سهم مردم از توسعه و عوارضی که می دهند و از امکاناتی و تسهیلاتی که دولت برای این صنعت فراهم اورده چه می شود ؟

به گزارش زرین نامه به نقل از گلستان ما؛ یکی از اقلامی که جامعه امروزی ما بسیار به آن نیاز دارد تامین فراورده های پروتئینی است که در این بین به دلیل گرانی گوشت گوسفند غالب مردم به سمت گوشت مرغ می روند ،البته این امر به آن دلیل نیز هست که مردم ما هنوز با گوشت جایگزین برای مرغ عادت نکرده اند همچون گوشت شتر مرغ و یا ماهی و ... که البته خود اینها نیز باز قیمت مناسبی ندارند .

اما استان گلستان با تولید سالیانه بیش از 160 هزار تن گوشت مرغ در نزدیک به 900 واحد مرغداری سومین تولید کننده مرغ کشور است که نزدیک به 70 درصد تولید خود را به کشورهای چون عراق ، افغانستان و بعضا کشورهای حوزه دریای خزر صادر می کند .

طبق اعلام کارشناسان این حوزه در سازمان جهاد کشاورزی و صنعت ، معدن و تجارت در 9 ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته تولید مرغ 3 درصد و صادرات آن 71 درصد از استان گلستان افزایش یافته است.

همچنین در 9 ماه گذشته نزدیک به 109 هزار و 200 تن گوشت مرغ در 868 واحد مرغداری استان گلستان تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 3 درصد برابر 3 هزار و 500 تن بیشتر شده است ، در این مدت همچنین 36 هزار و 400 تن گوشت مرغ، تخم مرغ ، پای مرغ و دان مرغ به کشورهای همسایه صادر شده است که در مقایسه با سال گذشته 71 درصد بیشتر شده است .

تولید مرغ در برهه ای از زمان در استان گلستان آنقدر زیاد شده بود که قیمت آن به کیلویی 4500 تومان رسیده بود که موجی از خوشحالی در بین مردم و ناراحتی در بین تولید کنندگان ایجاد کرد که در این بین با چند گزارش صدا وسیما از تولید کنندگان که یکی از آنها می گفت من اگر با این قیمت ها غرق شوم بقیه را هم با خودم می برم و یا اینکه اظهار بیچارگی و بدبختی می کردند ، مجددا قیمتها اوج گرفت .

با اوج گرفتن قیمت ها متاسفانه شب عید با قیمت 7800 تومان برای یک کیلو مرغ مواجه هستیم که واقعا برای مصرف کنندگان که غالبا اقشار ضعیف ، کشاورز ن و کارگران می باشند گران است .

دو سه هفته پیش با ورود گوشت مرغ منجمد به بازار برای تعدیل قیمت یک فشاری آمد اما نتوانست قیمت هنگفت گوشت مرغ گرم را بشکند و شاهدیم که در شب عید همان مرغ منجمد هم دیگر توزیع نمی شود و مردم مجبورند با همان هزینه هنگفت 7800 مرغ را بخرند .

این در حالیست که متولیان امر می گویند ظرفیت تولید مرغ استان گلستان بسیار بالا است و 70 درصد تولید را به خارج از استان صادر می‌کنیم و هم‌اکنون ماهانه 13 هزار تن تولید مرغ در استان گلستان داریم که 10 هزار تن آن به استان‌هایی مانند تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان و سمنان صادر شده و بخشی از آن نیز به عنوان ذخیره استراتژیک در استان ذخیره می‌شود.

گلستان 900 واحد مرغداری با تولید سالیانه 160 هزار تن دارد و هم اکنون قیمت مرغ برای تولید کننده 4600 تا 4هزار و 700 تومان است که برای مصرف‌کننده 7هزار و 200 تومان قیمت‌گذاری می‌شود اما با شرایط پیش‌بینی شده در چند روز آینده این قیمت تعدیل می‌شود.

بنظر می رسد صنعت مرغداری در استان گلستان اشباع شده و نیاز نبود این همه مرغداری احداث شود که امروز با یک نوسان قیمت بسیاری از آنها کاسه چه کنم به دست بگیرند و فریاد وااسفا سر دهند .

از طرفی شایسته نیست مردم استان گلستان که صادر کننده و سومین تولید کننده مرغ کشور هستند، آنچه را که خود تولید می کنند با این قیمت گران بخرند ، پس سهم مردم از توسعه و عوارضی که می دهند و از امکاناتی و تسهیلاتی که دولت برای این صنعت فراهم اورده چه می شود ؟

امروز مردم واقعا این سوال مهم را از دولتمردان تدبیر و امید دارند که آیا واقعا مرغ کیلویی 8000 هزار تومان می ارزد ؟ آیا واقعا یک پراید که گاها با یک تیکه حلب مقایسه می شود 21 میلیون تومان می ارزد ؟ در زمینه قیمت ها ؛ مشت ها نمونه خروار است که متاسفانه هنوز تدبیر و چراغ امیدی در این حوزه روشن نشده و دولت هم فعلا همه نگاههای خود را به نتیجه مذاکرات 5+1 گره زده است .

تدبیر این بود که دولت لااقل این آخر سال برای اینکه به مردم فشار نیاید صادرات را به مدت دو هفته قطع محدود می کرد تا مردم با قیمت کمتری مایحتاج شب عید خود را تامین می کردند و بجای 70 درصد ، 60 درصد صادر کرده و 10 درصد به بازار استان گلستان تزریق می شد.

امید این بود که متولیان سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در زمینه مرغ که 11 ماه در سال به فکر تولید کنندگان هستند یک ماه هم به فکر مردم می بودند تا با ارائه قیمت پایین تر در این اسفندماه مردم بتوانند با خیالی آسوده تر به استقبال نوروز بروند .

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه