برنامه‎ریزی نیاز اول صنعت گردشگری در گلستان

تعطیلات نوروزی به پایان رسید و اکنون پس از تجربه روزهای پرمسافر در این خطه شمالی باید به دنبال آن بود که طی این مدت چه دستاوردی از حضور هموطنانمان در این منطقه زیبا و تاریخی عاید استان شده است.

به گزارش زرین نامه؛ گلستان همواره به واسطه داشتن طبیعتی بکر و زیبا و جذابیت‎های تاریخی مورد توجه گردشگران داخلی است و در بهار امسال نیز با توجه به وجود برخی زیرساخت‎های مناسب، حضور گردشگران در این استان شمالی نوید روزهای بهتری را برای گلستان در زمینه گردشگرپذیری می‎دهد.

*ظرفیت‎های گردشگری گلستان مسیری مناسب برای جذب گردشگر

از مهیا کردن نمایشگاه‎های خاص فصل بهار در مسیر ناهارخوران گرگان، فعالیت بازار اسکله شهرستان ترکمن، بازار «اینچه‎برون» تا مهیا ساختن روستاهای استان از لحاظ فرهنگی و سنتی برای پذیرش گردشگر و غیره از جمله ظرفیت‎هایی است که لزوم برنامه‎ریزی بهتر را برای جذب گردشگر در این منطقه شمالی بیش از پیش مهیا ساخته بود.

استانی که به واسطه داشتن امکانات بالقوه و بکر از جمله مناطق کم‎نظیر کشور است، جنگل‎های وسیع، سبز و بکر و سواحلی همچون ساحل گمیشان که تنه به تمامی ساحل‎های زیبا ایران‎زمین می‎زند و همه این ظرفیت‎های کم‌نظیر فرصت مناسبی را برای دستگاه‎های متولی استان برای جذب مسافر مهیا ساخته است.

حضور در گلستان به واسطه طبیعت زیبایش تنها منحصر به فصل بهار نیست بلکه همیشه گلستان شاهد حضور مسافرانی است که در این استان شمالی حضور می‎یابند هر چند که بسیاری از آنها مقصدشان گلستان نیست و مشهد مقدس را به عنوان هدف نهایی خود انتخاب کرده‎اند.

با وجود همه این زیرساخت‎ها هنوز گلستان تا رسیدن به نقطه مطلوب برای گردشگرپذیری فاصله دارد، استانی که هنوز زیرساخت‎های داخلی آن برای جذب شهروندانش تکمیل نشده است و شهربازی مناسب برای این دسته از مخاطبانش ندارد و از استاندارد و برنامه جامعی برای جذب گردشگر برخوردار نیست لذا باید برای برطرف کردن این کاستی‎ها از هم‌اکنون برنامه‎ریزی کرد.

*لزوم برنامه‎ریزی برای تابستان

تابستان در راه است و باید از هم‎اکنون زمینه‎هایی را برای این فصل مسافرپذیر مهیا ساخت تا بتوان میزبانی مناسب برای مسافرانی بود که این استان را به عنوان مقصد و یا حتی معبر گردشگری خود انتخاب می‎کنند.

اکنون پس از گذر از تعطیلات نوروزی به سراغ مسئول کمیته امداد و نجات سفرهای نوروزی استان می‎رویم تا از آخرین آمار حضور مسافران نوروزی در گلستان آگاهی یابیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان گفت: از 25 اسفندماه سال گذشته تا پایان روز چهاردهم فروردین‌ماه سال جاری، 599 فقره عملیات امداد و نجات توسط نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان انجام گرفته است.

مجتبی اکبری در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در زمان یاد شده 751 نفر از مسافران نوروزی در مسیر عبوری استان بر اثر حوادث جاده‌ای دچار مصدومیت شده‎اند.

وی اضافه کرد: طی این مدت با همکاری مرکز فوریت‌های پزشکی استان، 589 مورد انتقال مصدوم و بیمار به مراکز درمانی استان انجام گرفته است.

رئیس کارگروه امداد و نجات ذیل شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به اسکان اضطراری برخی از خانواده‎های مصدومان اضافه کرد: 35 مورد اسکان اضطراری توسط جمعیت هلال‌احمر استان طی این مدت انجام گرفته است.

اکبری یادآور شد: 15 هزار و 226 نفر از مسافران نوروزی نیز شخصاً به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند و تحت معالجه و مداوای پزشکان این مراکز قرار گرفتند.

وی با اشاره به اهمیت آگاهی مسافران از وضعیت اقلیمی، تاریخی و دیگر نقاط ارتباطی ضروری در استان افزود: 851 هزار و 207 خانوار به شکل حضوری برای اخذ راهنمایی به کمپ‎های نوروزی جمعیت هلال‌احمر استان مراجعه کرده‌اند.

اکبری ادامه داد: در طرح نوروزی امسال یک میلیون و 151 هزار و 295 پیام‎برگ نیز بین مسافران نوروزی برای اطلاع از وضعیت راه‎ها و آشنایی آنان با تلفن‎های ضروری استان توزیع شده است.

مدیر‌عامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان با تاکید بر برنامه‎ریزی برای راهنمایی و ارائه بهتر عملیات امداد و نجات در استان ادامه داد: از ماه‎ها قبل جهت آموزش نیروهای جمعیت هلال‌احمر برای سرویس‎دهی بهتر به مسافران نوروزی برنامه‎ریزی شده بود.

اکبری افزود: با برنامه‎ریزی به عمل آمده، ضمن ایجاد هماهنگی مناسب بین ارکان عملیات امداد و نجات در استان شاهد هستیم که در حوادث ایجاد شده شاهد هیچ حادثه منجر به فوتی نیستیم.

*جذب گردشگر تنها کار یک دستگاه اجرایی نیست

وی خاطرنشان کرد: رانندگان به ویژه مسافران نوروزی با رعایت اصول ایمنی و توجه به هشدارهای پلیس‌راه و همکاران جمعیت هلال‌احمر و فوریت‎های پزشکی استان می‎توانند مسافرتی عاری از خطر و بالاترین سطح ایمنی را تجربه کنند.

وی با اشاره به تعامل موجود بین جمعیت هلال‌احمر و دیگر دستگاه‎های امدادی در استان گفت: تعامل مطلوبی با این دستگاه‎ها به ویژه مرکز فوریت‎های پزشکی استان برقرار است و سعی شده تا هم‎پوشانی مناسبی در عملیات‎های امداد و نجات برقرار شود.

اکبری با اشاره به تابستان پیش‌رو اضافه کرد: ستاد تسهیلات سفر برای سفرهای تابستانی نیز هر سال فعال می‎شود و امسال نیز متناسب با وظایف این مجموعه در خدمت مسافران تابستانی خواهد بود.

این بهار تلنگری است برای برنامه‎ریزان گردشگری در گلستان تا با اقدامات نوآورانه و خلاقانه و بالفعل ساختن ظرفیت‎های گردشگری و معرفی آن به کشور مسیر را برای جذب هر چه بهتر گردشگر به استان فراهم سازند، هر چند باید پذیرفت این موضوع تنها کار دستگاه میراث فرهنگی نیست و همه دستگاه‎ها از جمله دستگاه‎های انتظامی، امدادی و خدماتی تا شهرداری‎ها باید در این برنامه‎ریزی سهیم باشند.

استان گلستان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 800 هزار نفر و طبیعتی بکر و زیبا در شمال شرقی کشور قرار دارد.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه