يارانه نان مي‌رود تا يارانه پولدار‌ها بماند

در حالي كه قرار بود يارانه نقدي 15ميليون نفر از پردرآمد‌ها در سال جاري حذف شود، اما دولت تصميم گرفته به منظور حذف رانت موجود درشبكه آرد و نان و صرفه‌جويي در مصرف آرد‌، يارانه نان را تا مهرماه به طور كامل حذف كند.

به گزارش زرین نامه؛ از آذرماه سال گذشته، همزمان با افزيش قيمت نان در سراسر كشور، دولت خبر داد كه طي پروسه‌اي منظم در طول يك سال، نانوايان آزاد‌پز، جايگزين نانوايان دولتي شده و به تدريج يارانه نان حذف مي‌شود. از اين رو از ابتداي امسال معاونت اجرايي رياست جمهوري، شوراي آرد و نان استان‌ها را موظف كرده تا مهرماه امسال به تدريج به تعداد نانوايان آزاد‌پز افزوده شده و قيمت نان به طور كامل آزادسازي شود.

براساس اين گزارش، روز گذشته رئيس اتاق اصناف ايران با تأييد اين خبر از برنامه‌ريزي براي حذف يارانه نان خبر داد و گفت: از آنجايي كه نان قوت غالب مردم به ويژه قشر آسيب‌پذير است، به دنبال راهكاري هستيم كه با كمترين آسيب يارانه نان را در آينده‌اي نزديك حذف كنيم.

به گزارش روزنامه جوان، علي فاضلي از احتمال حذف يارانه نان تا سه ماه آينده خبر داد و گفت: بايد به اين سمت حركت كنيم تا نان به صورت غير يارانه‌اي در كل جامعه توزيع شود، چراكه يارانه در اين بخش به نانوايي‌ها جز ايجاد رانت غير معقول چيزي در پي ندارد. مضاف بر آنكه دولت بودجه‌اي را براي كاهش قيمت نان در نظر مي‌گيرد، اما در اين بين برخي نانوايي‌ها با فروش آرد يارانه‌اي به قنادي‌ها و نانوايي‌هاي آزادپز تمام اين زحمات را هدر مي‌دهند.

وي تصريح كرد: در عين حال هدف ما در كنار قيمت معقول حفظ كيفيت نان است، نه آنكه هر چه يارانه بدهيم، دوباره از وزن چانه نان و كيفيت آن هم كاسته شود و با آزادپز شدن نانوايي‌ها ديگر بهانه‌اي براي فشارهاي افزايش هزينه نيروي انساني و حامل‌هاي انرژي وجود نخواهد داشت.

رئيس اتاق اصناف ايران در پاسخ به اينكه براي خانواده‌هاي پر جمعيت و مناطق آسيب‌پذير كه روزانه تعداد قابل توجه نان مصرف مي‌كنند، چه فكري شده، گفت: همين مسئله باعث شده تا مسئولان عجله‌اي براي انجام اين كار نداشته باشند و در جلسات مختلف به دنبال برنامه‌ريزي و ارائه راهكار كارشناسي در اين راستا هستند كه يكي از آنها افزايش يارانه قشر آسيب‌پذير براي تهيه نان است. فاضلي همچنين از قيمت نهايي نان پس از حذف يارانه اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: ممكن است در نهايت ميزان يارانه نقدي نان افزايش يابد. همچنين يك منبع آگاه از وزارت صنعت و تجارت نيز در گفت‌و‌گو با «جوان» از قطعي شدن حذف يارانه نان از ابتداي مهرماه خبر داد و گفت: دولت تلاش مي‌كند اين اقدام تدريجي انجام گيرد تا به اقشار كم جمعيت فشار نيايد.

زراعتكار: هدف كاهش ريخت و پاش گندم و آرد است

همچنين رئيس اتحاديه نانوايان نيز باتأكيد براينكه هدف دولت كاهش ريخت و پاش گندم و آرد است، گفت: در حال حاضر دولت 12هزار ميليارد تومان بابت گندم، آرد و نان يارانه مي‌پردازد كه طبق قانون بودجه امسال اين يارانه بايد به تدريج كاهش يابد. وي افزود: به رغم پرداخت اين ميزان يارانه، گندمكار، نانوا و مصرف‌كننده از كيفيت و قيمت رضايت ندارند، از اين رو دولت تصميم گرفته در قالب شوراي آرد و نان استان‌ها يارانه را يك بار براي هميشه در سال جاري حذف كند.

بيگي: حذف كامل يارانه در بودجه ديده نشده

در شرايطي كه دولت براي حذف يارانه نان در حال برنامه‌ريزي و برگزاري جلسات متعدد است، از مجلس خبر مي‌رسد كه حذف كامل يارانه در قانون بودجه امسال پيش بيني نشده و اين اقدام دولت بايد با هماهنگي مجلس انجام گيرد.

در اين خصوص روح الله بيگي، يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان» با تأكيد براينكه تأكيد قانون بودجه برحذف يارانه پردرآمد‌ها بود، نه يارانه نان، افزود: مجلس 42‌هزار ميليارد تومان جهت پرداخت يارانه نقدي و غير نقدي در قانون بودجه امسال پيش بيني كرده است و دولت موظف شده به شرط بهبود كيفيت آرد و نان به تدريج قيمت‌ها را در طول چند سال آزاد‌سازي كند. وي گفت: اگر امسال به يكباره يارانه نان حذف شود، اين تصميم نياز به هماهنگي با مجلس دارد و دولت نمي‌تواند خودسرانه اين كار را انجام دهد.

موسايي: دولت از شوك جديد براقتصاد خودداري كند

رئيس انجمن اقتصاد اسلامي و استاد تمام دانشكده اقتصاد در گفت و گو با «جوان» در خصوص آمادگي جامعه جهت حذف يارانه نان گفت: هرگونه افزايش قيمت در شرايط فعلي به نفع اقتصاد نيست. ميثم موسايي افزود: اكنون اقتصاد ايران در حوزه تورم به ثبات رسيده و شتاب تورم كنترل شده است و از آنجايي كه نان به عنوان قوت غالب خانوار پردرآمد و كم‌درآمد محسوب مي‌شود، هرگونه تغيير قيمت، تأثير قابل توجهي بر نرخ تورم خواهد داشت. از اين رو دولت بايد از هرگونه شوك بر اقتصاد و تورم احتمالي خودداري كند. وي تأكيد مي‌كند: دولت به منظور جبران هزينه‌ها و تأمين كسري بودجه امسال، يارانه 15 ميليون پردرآمد را حذف كند و يارانه نقدي مرفهين را در بخش بهداشت و سلامت هزينه كند. موسايي افزود: دولت با تحميل ركود بربازار كسب و كار توانست نرخ تورم را از 34 درصد به 5/15 درصد كاهش دهد، حال مي‌خواهد با حذف يارانه نان شوك جديدي براقتصاد و اقشار آسيب پذير وارد كند‌؟

اين استاد دانشگاه گفت: به فرض اينكه يارانه نقدي نان نيز افزوده شود، با توجه به كيفيت پايين آرد و نان، نمي‌شود از تحميل هزينه اضافي برخانوار جلوگيري كرد و در نهايت اين اقدام به افزايش نرخ تورم منجر خواهد شد، هرچند هنوز جزئيات طرح حذف يارانه نان اعلام نشده، اما ضروري است كه دولتمردان تا قطعي نشدن موضوع و تكميل جزئيات آن از رسانه‌اي كردن اخبار بپرهيزند تا سود جويان نيز به نفع خود بهره‌گيري نكنند.

انتهای پیام/م