40 میلیارد نخ سیگار سالانه در کشور قاچاق و واردات می شود

مدیرکل دخانیات گلستان با اشاره به دود شدن سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در کشور، گفت: بیش از 40 میلیارد نخ سیگار از طریق قاچاق و واردات در کشور مصرف می‎شود.

به گزارش زرین نامه؛ رحیم کهنسال در نخستین نشست هم‎اندیشی توسعه شهرستان علی‎آبادکتول اظهار کرد: از مجموع 65 میلیارد نخ سیگار مصرفی کشور در سال، 8 میلیارد از تولید داخلی و 15 میلیارد نخ سیگار تولید مشارکتی تامین می شود.

وی با بیان اینکه تصریح کرد: محصولات دخانی امروز به عنوان یک صنعت تجاری مهم در جهان به حساب می‎آید که می‎توانیم با استفاده از منابع داخلی کشور سهم عمده‎ای را به دست بیاوریم.

کهنسال با اشاره به اینکه 3 هزار کشاورز در استان توتون کشت می کنند، اظهار کرد: علی‎آبادکتول با فعالیت740 کشاورز توتونکار، تامین کننده 30 درصد محصولات دخانی کشور است.

وی افزود: 60 درصد بهترین نوع تولید محصولات دخانی در گلستان و در مناطق علی‎آبادکتول، مینودشت، دزین و گرگان کشت می‎شود.

کهنسال با بیان اینکه در مجتمع دخانیات 600 نفر به صورت رسمی و 650 نفر غیررسمی مشغول به کار هستند، اضافه کرد: 530 برند خارجی در کشور از محصولات دخانی عرضه می‎شود که چهار برابر حقوق سالانه دخانیات است.

مدیرکل دخانیات گلستان کشت، داشت و برداشت توتون کار طاقت‎فرسایی برای کشاورزان دانست و گفت: صادرات توتون روستایی در دستور کارمان بوده و روز گذشته نیز 220 تن توتون روستایی به روسیه بارگیری شده است.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه مجوز واردات سیگار با دقت و هماهنگی شرکت دخانیات، خاطر نشان کرد: دولت چتر حمایتی خوبی از دخانیات داشته اما باید با اهتمام جدی روند قاچاق سیگار به داخل کشور قطع شود.

کهنسال در خصوص قطع پیمان کشت توتون 200 نفر از کشاورزان شهرستان علی‎آبادکتول نیز گفت: سال گذشته یک‌هزار تن اضافه تولید داشتیم و این در حالی است که از سال 1390 پیمان کشت قرارداد توتون در این شهرستان از 500 نفر به 743 نفر رسیده و علی‎آبادکتول 2 هزار و 500 تن از مجموعه 5 هزار و 200 تن توتون استان را تولید می‎کند.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه