تجمیع زمین‎های کشاورزی اصل اساسی در گلستان است

mohajr.jpg - 92.86 کیلو بایتمدیرکل جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه یک پنجم زمین‎های کشاورزی از طریق قطعه قطعه شدن مزارع از دسترس کشاورزان خارج شده، گفت: تجمیع زمین‎های کشاورزی اصل اساسی در گلستان است که تعاونی‎های تولیدی استان می‎توانند در این مسیر راهگشا باشند.

به گزارش زرین نامه؛ مختار مهاجر در نخستین نشست هم‎اندیشی توسعه شهرستان علی‎آبادکتول با اشاره به خرد شدن کشاورزی در استان، آن را اقتصادی ندانست و بیان کرد: حفظ منابع در بخش کشاورزی آب و خاک موضوعی مهم است و باید به عنوان اصلی زیربنایی به آن توجه کنیم.

وی با اشاره به ارتباط 67 درصد اشتغال علی‎آبادکتول با بخش کشاورزی، تصریح کرد: باید برای افزایش تولید محصولات کشاورزی علی‎آبادکتول و چگونگی تنظیم و عرضه به بازار نقشه راهی توسعه محور طراحی کنیم.

مهاجر با بیان اینکه بدون رقابت‎پذیری و الگوپذیری در کشاورزی، قطعاً در این بخش با شکست مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: کشاورزان با کشت محصولات براساس قیمت سال گذشته عرضه و تقاضا را به هم می‎ریزند و از مسئولیت اصلی خود یعنی امنیت غذایی کشور غافل می‎شوند.

مهاجر تاکید بر لزوم مدرن‎سازی کشاورزی در استان، خاطر‎نشان کرد: با مکانیزه شدن آبیاری، 45 درصد صرفه‎جویی در راستای مدیریت اتفاق می‎افتد و انتقال آب لوله‎ای نیز می‎تواند25 درصد منابع آبی را حفظ کند.

وی با بیان اینکه امروز موضوع سدهای زیرزمینی برای حفظ منابع آبی مطرح است، افزود: یک پنجم آب در حال تبخیر است و باید به مسئله آب استان توجه ویژه شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه کشاورزان باید در مدیریت آب و خاک مشارکت کنند، گفت: با الگوی‎های ترویجی درختان مثمر اراضی شیب‎دار، امروز 8 هزار و 500 هکتار از این اراضی زیرپوشش قرار گرفته که به طور میانگین 12 میلیون تومان درآمدزا بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه