۲۳۰۰ هکتار بافت تاریخی در استان گلستان وجود دارد

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: براساس آمار سال ۸۵ در سطح استان گلستان ۲۳۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۱۵۱ هکتار آن در شهر گرگان شناسایی شده است.

به گزارش زرین نامه؛ علی‌بخش رستمی در حاشیه آیین آغاز به کار ستاد احیاء و بهسازی بافت‌های تاریخی استان گلستان در مصاحبه با خبرنگاران، میزان سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان را نیز 405 هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: یک نگاه ویژه برای حفظ و بقای بافت تاریخی در نظر داریم اما مشارکت مردم در اجرای این اقدامات بسیار موثر است.

وی، بافت تاریخی سرزمین گرگان را دارای اصالت و نگاهی اسلامی دانست و تصریح کرد: در ساخت بناهای تاریخی به فرهنگ اسلامی توجه ویژه‌ای شده است.

رستمی با بیان اینکه شهر باید امن و محلات آن متصل به هم باشد، افزود: در گذشته متمولین در کنار قشر آسیب پذیر زندگی می‌کردند در حالی که امروزه منطقه‌ای با عنوان بالاشهر برای متمولین و پایین شهر برای قشر آسیب‌پذیر تعریف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان اظهار کرد: احیای بافت تاریخی و الهام گرفتن از نحوه معماری آن راهکاری برای کاهش شکاف بین این دو قشر است و با حفظ بافت تاریخی می‌توان فرهنگ گذشته را تداعی کرد تا الگویی برای نسل‌های آینده باشد.

رستمی گفت: با تصویب قوانینی بخصوص قانون حمایت از احیاء و نوسازی بافت‌های تاریخی در سال 89، دستگاه‌های اجرایی متولی، مکلف به حمایت و ساماندهی بافت تاریخی شده‌اند.

وی با بیان این نکته که در دهه 80 دغدغه تامین منابع به جهت حفظ آثار تاریخی وجود داشت، افزود: این دغدغه‌ها در گذشته با یک سری موانع برای حفظ بافت مواجه بود اما خوشبختانه امروز قوانین آنها را مرتفع کرده است.

ستاد احیاء و بهسازی بافت تاریخی استان گلستان با هدف مدیریت یکپارچه در خدمات رسانی روز پنجشنبه با حضور نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس، مدیرکل راه و شهرسازی، شهردار گرگان، انجمن حامیان بهسازی بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی استان و دیگر مسئولان مرتبط در خانه شفیعی گرگان، کار خود را آغاز کرد.

با آغاز به کار این ستاد بناست بافت‌های تاریخی، سنتی و فرسوده محلات سرچشمه، دربنو، دوشنبه ای و سبزه مشهد گرگان با تعامل ادارات کل راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اوقاف و امور خیریه و شهرداری گرگان، انجمن حامیان بافت‌های تاریخی گرگان و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مرمت و نوسازی شوند.

همچنین به منظور هماهنگی و یکپارچگی خدمات‌رسانی دستگاه‌های متولی، تفاهم‌نامه پنج جانبه همکاری میان آنها به امضا رسید.

بافت تاریخی گرگان از نخستین بافت‌های تاریخی ویژه است که در کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه