عاشورا یک مکتب انسان‌ساز است / نخستین زیباشناس و هنرمند عاشورایی زینب کبری(س)

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: عاشورا از منابع اصیل فرهنگ ما است و فرهنگ ما با عاشورا گره خورده و بقاء، ماندگاری و ترویج پیام عاشورا مرهون تلاش عالمان و هنرمندان است.

به گزارش زرین نامه به نقل از گلستان ما؛ حجت الاسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، ظهر امروز در مراسم اختتامیه سومین مسابقه ملی عکاسی نگاه سرخ اظهار داشت: عاشورا یک مکتب انسان‌ساز است که برای تمام اقشار در سطوح مختلف و تمام لایه ها،اسوه‌هایی دارد.

وی افزود: این حادثه در یک روز اتفاق افتاده است اما اوج شکوه، عشق، فداکاری و گذشت را در این اتفاق شاهد هستیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: 2 قشر هنرمندان و عالمان نقش تاریخی خود را به عنوان یک منبع فرهنگ‌ساز بازی کردند و عالمان با موشکافی و دقت عالمانه و تفحص‌های تاریخی خود زوایا و جایگاه عاشورا را مدون کرده و در فضای علم و دانش عرضه کردند.

وی به آثار هنری خلق شده در رابطه با عاشورا اشاره کرد و گفت: کار هنرمندان برای بقا و ماندگاری و انتقال پیام عاشورا بسیار اثرگذار بود و هنرمندان درک و احساس و معنایی از یک واقعه و زمانه را با اثر هنری خود ماندگار می‌کنند.

به گفته واعظی، هنرمند با ساختن معنا و مفهوم هنر خود را در قالب اثری ماندگار عرضه کرده و نقش هنرمندان در قالب ادبیات، شعر، نگارگری، تصویر و دیگر هنرها توده‌ای کردن، گسترش و انتقال دادن پیام‌های عاشورایی و معانی بلند نهفته در آن است.

وی تاکیدکرد: فرهنگ دارای 4 سطح باورها و اعتقادات، ارزش‌ها و وجه زیبایی شناختی، رفتارها و نمادها است و هنرمندان عاشورایی که با هنر خود به عاشورا پرداختند در حقیقت به سطح و لایه دوم فرهنگ پرداخته‌اند.

واعظی گفت: هنرمندانی که سعی کردند زیبایی‌های واقعه عاشورا را ببینند و رفتار تک تک شخصیت‌های عاشورا را زیبایی ببخشند و احساسات تعالی جویانه را ببینند و آنها را منتقل کنند اعلام می‌کنند که ما عاشورایی هستیم.

وی اظهارکرد: نخستین زیباشناس و هنرمند عاشورایی زینب کبری(س) بود که در این صحنه که به ظاهر جز کشه شدن و اسارت و بدبختی چیزی نداشت، گفت چیزی جز زیبایی ندیدم./تسنیم

انتهای پیام/م