فعالیت 70 هزار بافنده فرش در گلستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن گفت: تاکنون نشان جغرافیایی فرش 10 منطقه ایران شامل مشهد، کاشمر، کاشان، کرمان، نایین، ساروق، یزد، اردبیل، ترکمن گلستان و همدان به ثبت جهانی رسیده است.

به گزارش زرین نامه؛ حسینقلی قوانلو اظهارکرد: سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل است که با امضای توافق نامه‌ای در استکهلم در سال 1967 برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد.

وی گفت: این اداره ثبت دو برند خاویار و ابریشم استان را نیز پیگیری می‌کند. تلاشمان بر این است تا در آینده‌ای نزدیک بهره برداری از این دو برند را در گلستان شاهد باشیم.

وی فعال سازی خوشه فرش گلستان را اقدامی موثر در راستای توسعه صنعت فرش دستبافت دانست و تصریح کرد: امیدواریم خوشه فرش هم مانند خوشه دام و طیور که در استان رونق گرفت از شرایط خوبی بهره مند شود.

قوانلو خواستار تشکیل شرکت صادراتی مستقل برای خارج کردن این صنعت از استان شد و گفت: اکنون به دلیل نبود این شرکت صادرات فرش دستباف از طریق سایر استان‌ها به خارج کشور انجام می‌شود.

وی از فعالیت ۷۰ هزار بافنده در گلستان خبر داد و گفت: بیشتر بافندگان فرش دستبافت ساکن مناطق محروم هستند از طرفی گلستان جزء معدود استان‌هایی است که این تعداد نیرو بافنده دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت گلستان هنر فرش را صنعتی با کمترین هزینه و بهترین درآمد و اشتغال اعلام کرد و گفت: این هنر با خون مردم گلستان به خصوص اقوام ترکمن عجین شده تا جایی که بسیاری از آنها در سنین پایین و به صورت خودآموز این هنر را فرا می‌گیرند.

وی حمایت وزارت صنعت را عامل ثبت جهانی فرش دستبافت ترکمن دانست و افزود: ثبت برند مخصوص هر منطقه یکی از نکاتی است که مسئولین کشوری همواره به آن تاکید داشته‌اند و همین امر باعث وقوع چنین اتفاقی در این روز شده است./ ایسنا

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه