خالکوبی؛ منش پهلوانی یا نماد زورگیری!

این روزها در ورزش این مملکت شگفتانه، شاه‌کار، هنرنمایی، دست‌گل و ... در باب موضوعات مختلف کم دیده نمی‌شود. از کارت‌های جعلی پایان خدمت گرفته که با کدخدامنشی و پادرمیانی عده‌ای رتق‌وفتق شد تا فساد و تبانی در فوتبال که فعلاً منتج به دستگیری سه نفر شده است که معلوم نيست سر پیاز بوده‌اند یا ته پیاز!

به گزارش زرین نامه؛ وحید حاج سعیدی نوشت: در واقع ورزش این مملکت هر روز شاهد یک ماجرا، یک درگیری، یک جنجال، یک تهمت، یک آبروریزی، یک اظهارنظر غیرمنطقی و ... است که شرح آن مثنوی هفتادبند کاغذ است!


اما در راستای دعوت از کارشناسان ورزشی که در این سال‌ها در صدا و سیما به اوج رسیده است، چندی قبل یکی از مسئولان باشگاه استقلال، مهمان برنامه‌ي پرمخاطب ورزش و مردم بود. مجری برنامه از ایشان در مورد خال‌کوبی ورزشکاران سؤال پرسید و به صورت غیرمستقیم به بازیکنی اشاره کرد که تمام بدنش پر از خال‌کوبی است و چندی قبل هم به یکی از عکاسان حمله‌ور شده بود. اما وی بی‌محابا با آوردن نام «فروزان» دروازه‌بان استقلال، به دفاع تمام‌قد از پدیده‌ي مذموم خال‌کوبی پرداخت و ضمن بیان این مطلب که خال‌کوبی هیچ مغایرتی با شرع و قانون ندارد، مدعی شد در گذشته همه‌ي پهلوانان خال‌کوبی می‌کردند! در ضمن ایشان به پاسخ استفتاي از یکی از مراجع مبنی بر حرام‌نبودن خالکوبی نیز اشاره داشتند و مدعی شدند در مملکت کسی را به‌خاطر خال‌کوبی بازداشت نمی‌کنند.

خال‌کوبی نماد زورگیران

راستش را بخواهید سن ما به یادآوری خاطرات و شمایل پهلوانان قدیم، قد نمی‌دهد ولی تا جایی‌که تصاویر برخی بزرگان ورزش این مملکت نظیر: جهان‌پهلوان تختی، مرحوم سلیمانی و ... گویاست نشانی از خال‌کوبی در بدن هیچ‌کدام از این عزیزان وجود نداشت. در ضمن مسئولان محترم باشگاه استقلال عنایت داشته باشند که اگر پهلوانان در گذشته بر روی بدن خود خال‌کوبی می‌کردند یا موهای خود را بلند می‌کردند، هزارویک خصلت نیک و شایسته دیگر نیز داشتند. اما ظاهراً بازیکنان ما از قاطرچی‌گری فقط کفرگفتن آن را آموخته‌اند و از منش پهلوانی نیز فقط خال‌کوبی‌اش را! ناگفته نماند پهلوانی آداب و اصولی دارد که حتا نام‌بردن از آن‌ها در ورزش ما ]که به همه چیز آلوده است الا روح و منش پهلوانی و انسان‌دوستی[، چیزی بیش‌تر شبیه به مزاح و شوخی است و این موضوع تا جایی پیش رفته است که احساس کنیم «افسانه‌ي پهلوانان» هیچ‌گاه به حقیقت نخواهد پیوست.

از سویی در سال‌های اخیر هرگاه پلیس اجتماعی تهران اقدام به دستگیری اراذل و اوباش می‌کند، کمتر شروری پیدا می‌شود که آثار خال‌کوبی بر روی بدنش نمایان نباشد و این پدیده در حال حاضر به ابزاری جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه بدل شده است. جالب این‌که فیفا نیز در مورد خال‌کوبی ابراز نگرانی کرده است و حتا ممنوعیت خال‌کوبی بازیکنان ایران را مغایر با قانون ندانسته است. رییس کمیته‌ي‌ حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال از موافقت فیفا با ممنوعیت خال‌کوبی بازیکنان در فوتبال ایران خبر داد‌. نصیرزاده در مورد ممنوع‌کردن خال‌کوبی بازیکنان در فوتبال ایران گفت: « از فدراسیون جهانی استعلام گرفتیم‌‌. فیفا هم این استدلال را پذیرفت و تأکید کرد که می‌توانید نمایش خال‌کوبی را در فوتبال ایران ممنوع كنيد.» (به نقل از خبرگزاری ایسنا)

ایرادات شرعی و پزشکی

ذکر این نکته ضروری است که علاوه بر ایرادات شرعی و مذهبی که به خال‌کوبی وارد است، مشکلات پزشکی و بهداشتی ناشی از جراحات آن و حتا انتقال برخی بیماری‌های خاص نیز، از طریق زخم‌های اولیه‌ي خال‌کوبی مطرح است که این موضوع در مجامع علمی نیز به اثبات رسیده است. مضاف بر این‌که در حال حاضر خال‌کوبی به ابزاری برای ایجاد رعب و وحشت، قدرت‌نمایی، برتری‌جویی، ترویج نمادهای غربی و شیطان‌پرستانه و ... تبدیل شده و کمتر نیات و اهداف پهلوانی و منش انسانی در آن به چشم می‌خورد.

در پایان خاطرنشان می‌شود با توجه میزان بالای افراط و تفریط در جامعه که نمونه‌ي علنی آن در استعمال قلیان یا استفاده‌ي لوازم آرایشی و پوشش ساپورت، اظهرمن‌الشمس است؛ قطعاً با کوچک‌ترین چراغ سبزی مبنی بر جایزبودن پدیده‌ي خالکوبی، موجی از خط‌وخال بر سروبدن جوانان، حک خواهد شد که تمیز آن‌ها را از یک‌دیگر دشوار خواهد کرد! در خاتمه امیدواریم مسئولین فرهنگی باشگاه‌ها نگاه منطقی و واقع‌بینانه‌تری نسبت به مقوله‌ي فرهنگ در ورزش داشته باشند و پیشنهادات و نظرات سوفسطایی خود را بر اساس ظرفیت و شخصیت بازیکنان ارائه کنند.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه