گونه های خاص گیاهی و جانوری علی آبادکتول در خطر انقراض اند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست علی آباد کتول درباره تغییر اقلیم و دخالت های انسانی در محیط زیست این شهرستان هشدار داد و گفت: بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در خطر انقراض قرار دارند.

به گزارش زرین نامه؛ رمضانعلی رستاقی در نخستین همایش "دوستداران طبیعت" علی آباد کتول بیان کرد: تنوع اقلیم و زیستگاه های جانوری در این شهرستان از پارک جنگلی گلستان چشمگیر تر است و همه ی شاخصه های یک پارک ملی را دارا است.

وی اظهار کرد: آب و هوای مرطوب، نیمه مرطوب و نیمه خشک زیستگاه های دشتی، صحرا، جنگل، دشت و صخره این منطقه، زیستگاهی مناسب برای جانورانی همچون قوچ، میش، خرس، پلنگ، شوکا، پرندگان و انواع گربه سانان پدید آورده است.

رستاقی با اشاره به زحمات فراوان محیط بانان برای حفاطت و حراست از محیط زیست علی آباد کتول عنوان کرد: جایی مانند پارک ملی گلستان خالی از سکنه است و برای هر احداثی باید از سازمان محیط زیست مجوز صادر شود اما به طور مثال دهنه محمد آبادکتول و زرین گل این شهرستان که بیش از 20 روستای دائم السکنه و ییلاقی دارد، کار حفاظت از محیط زیست را دشوار می سازد.

وی با تشریح فرصت ها و تهدیدات تنوع زیست محیطی در علی آبادکتول تصریح کرد: شاید چند سال پیش بحث شکار بی رویه مطرح بود اما حالا بحث گسترده تر شده و به تغییرات اقلیم، آب و هوا هم کشیده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست علی آباد کتول هشدار داد: اگر امروز به موضوعاتی همچون کمبود آب، آتش سوزی جنگل ها و تخریب منابع طبیعی توجه نکنیم، اکوسیستم از بین می رود و مهاجرت گونه های جانوری و خالی شدن عرصه ها در این منطقه را به دنبال دارد.

رستاقی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش بررسی جایگاه محیط زیست بین ارگان های مختلف دولتی و مردمی و اقدامات انجام شده در زمینه گردشگری با توجه به پتانسیل های طبیعی شهرستان است.

رستاقی متذکر شد: بسیاری از مردم شهرستان داوطلب کمک به حفظ محیط زیست هستند اما طرز کمک رسانی را نمی دانند که با تشکیل چنین همایش هایی به مردم اطلاع رسانی درست می شود تا در قالب کانون هواداران طبیعت و تشکل های مردم نهاد فعالیت کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست علی آباد کتول در پایان با اشاره به اینکه "پلنگ" نماد زیستی گلستان است، از شکار یک قلاده پلنگ در ماه اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر اکوسیستم خود را حفظ نکنیم و در آن دخل و تصرف داشته باشیم، دیگر فرزندانمان در آینده گونه های جانوری همچون خرس و پلنگ را نمی بینند.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه