آلودگی یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل

تقریباً یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل آلوده هستند و در خطر ابتلا قرار دارند و این اتفاق نشان از بیماری خفته ای دارد که اکنون در حال بیدار شدن جهانی است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش زرین نامه؛ هر ساله حدود 9 میلیون نفر به سل مبتلا شده و حدود 1.5 میلیون نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان می سپارند. از طرفی بیش از 90 درصد موارد بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

سل یک بیماری عفونی است که بوسیله دسته ای از مایکوباکتریوم ها خصوصاً مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود و اغلب ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد ( 80 درصد موارد )، اما این باکتری می تواند از طریق جریان خون به دستگاه گوارش، استخوان، کلیه ها، مغز و ... نیز انتقال یابد ( 20 درصد موارد ).

این بیماری تقریباً همیشه از راه تنفس انتقال می یابد، یعنی از فرد مبتلا به سل ریوی اسمیر خلط مثبت به افراد سالم منتقل می شود. سازمان جهانی بهداشت سل را یک فوریت جهانی اعلام کرده زیرا با پیدایش و انتشار باسیل های مقاوم به چند دارو، مجدداً خطر تبدیل بیماری سل به یک بیماری غیر قابل علاج مطرح است.

در حال حاضر افزایش مقاومت دارویی و عدم پاسخ به آنتی بیوتیک های خط اول درمان سل و همزمانی این بیماری با ویروس HIV دو موضوع مهم و مطرح در رابطه درمان این بیماری می باشند. در سل مقاوم به درمان با نام علمی MDR-TB شانس موفقیت درمان به نصف می رسد و از طرف دیگر هزینه های درمان این نوع سل چندیت برابر سل معمولی می باشد، در ضمن در بیماران مبتلا به HIV شانس ابتلا به سل مقاوم به درمان بیشتر از افراد غیر مبتلا به این ویروس است .

درمان بیماری سل از حدود 25 سال پیش در ایران رایگان است و مصرف 5 آنتی بیوتیک به صورت ناشتا توسط بیمار، درمان قطعی آن است که شش ماه تا یک سال طول می کشد.

بعد از درمان سل هیچ عارضه ای از آن به جا نمی ماند اما چنانچه تشخیص صورت نگیرد یا بیمار کامل درمان نشود فرد بیمار ممکن است هر سال 10 تا 15 نفر دیگر را آلوده کند.

پیشگیری از پیشرفت بیماری سل که از دیرباز انسان های بیشماری را گرفتار کرده و جان بسیاری را گرفته است با تشخیص، درمان سریع و کامل مبتلایان صورت می گیرد.

سازمان جهانی بهداشت روشی به نام داتس DOTS را در حال حاضر به کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه پیشنهاد کرده است و ایران به عنوان کشور پیشتاز در منطقه حدود 25 سال است که این روش را اجرا می کند.

لازم است در صورت مشاهده هر فرد مشکوک به سل (داشتن سرفه بیش از دو هفته و علائم دیگر)، فرد مشکوک به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی، پایگاه بهداشتی در شهر و خانه بهداشت در روستا راهنمایی شود تا پس از انجام آزمایش و در صورت تایید بیماری، بالافاصله درمان دارویی و همچنین پیگیری بیمار تا درمان کامل به صورت رایگان، سرپایی و بدون نیاز به بستری انجام شود. در حقیقت کنترل بیماری سل با اعمال سیاست مدیریتی قوی در اجرای صحیح در اجرای صحیح، موثر، فراگیر و یکنواخت برنامه مبارزه با سل در سراسر کشور میسر خواهد گشت.

مختصری از اقدامات انجام شده توسط مرکز بهداشت علی آباد کتول در سال گذشته:

- تهیه 3842 نمونه خلط از 1335 فرد مشکوک به سل جهت امر بیماریابی

- تحت درمان قرار دادن 44 بیماراسمیر مثبت جدید - 16 بیماراسمیر منفی جدید - 12 بیمارخارج ریوی جدید - 1 بیمار عودی , 3 شکست درمان و 5 سایر مورد

- برگزاری جلسات آموزشی در قالب بازآموزی و کارگاه جهت پزشکان , کارشناسان , کاردانان و بهورزان

- تهیه داروهای مورد نیاز بیماران

- تهیه تجهیزات و وسایل مورد نیاز بیماریابی شامل جعبه حمل نمونه , فرم , وسایل مورد نیاز آزمایشگاه و ....

- برگزاری جلسات آموزشی جهت عموم مردم

- معرفی بیماران جهت دریافت کمک های معیشتی به کمیته امداد , بهزیستی و هلال احمر

- معرفی بیماران جهت دریافت خدمات تخصصی به سطوح بالاتر

- نظارت از نحوه اجرای داتس صبحگاهی بیماران به صورت هفته ای یکبار به همراه مدیریت شبکه , پزشک و کارشناس سل شهرستان

- پایش نحوه اجرای برنامه در سطح بیمارستان , مراکز بهداشتی درمانی , پایگاههای بهداشتی و خانه های بهداشت

- و غیره

با عنایت به اینکه بیشتر بیماران مبتلا به سل از اقشار ضعیف جامعه می باشند، لذا حمایت مالی و معیشتی از ادارت کمیته امداد ، هلال احمر ، بهزیستی و .... را نیز می طلبد.

گردآورنده: مرکز بهداشت شهرستان علی آباد کتول

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه