خسارت 20 هکتاری آتش به پارک ملی گلستان / کاهش حریق جنگل‎های استان نسبت سال‎ گذشته

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت: در حریق‎های دو هفته اخیر نیز طی دو مرحله با بازه‎ی زمانی مستمر، حدود 20 هکتار از اراضی جنگلی پارک ملی گلستان دچار حریق و آسیب شد.

به گزارش زرین نامه؛ صادق‎علی مقدم با اشاره به آخرین حریق در پارک ملی گلستان گفت: این حادثه عصر روز چهارشنبه در «منطقه لهندر» آغاز شد که راس ساعت 8:30 صبح 5 شنبه توسط نیروهای منابع طبیعی، محیط‌زیست و نیروهای مردمی مهار شد.

وی در ادامه اظهارکرد: با توجه به افزایش دمای بالای استان طی دو روز گذشته احتمال حریق در مناطق جنگلی استان افزایش یافته بود و انتظار می‎رفت که در این عرصه‌ها به ویژه پارک ملی گلستان زمینه برای حریق مهیا باشد.

وی خاطرنشان کرد: در فصل پائیز با توجه به ریزش برگ درختان و خشک شدن آن به ویژه در مناطق صعب‎العبور، آستانه تحریک‎پذیری جنگل‎های گلستان در مقابل حریق افزایش می‎یابد که با کوچک‎ترین بی‌احتیاطی توسط افراد آتش شعله‎ور می‎شود.

مقدم با اشاره به کاهش حریق‎ در جنگل‎های استان نسبت سال‎ گذشته افزود: اگر چه شرایط اقلیمی، جوی و عوامل انسانی در این دو سال از شرایط یکسانی برخوردار بود‎ه‎اند، اما سعی شد تا بر اساس تجربه حاصل شده، پایش‎های محیطی افزایش یابد و تعامل بین ‎دستگاهی برای مقابله با حریق نیز از برنامه واحدی پیروی کند.

وی خاطرنشان کرد: در حریق‎های دو هفته اخیر نیز طی دو مرحله با بازه‎ی زمانی مستمر، حدود 20 هکتار از اراضی جنگلی پارک ملی گلستان دچار حریق و آسیب شد، هرچند گستره این مناطق علف‌زار بوده اما برخی گونه‎های جنگلی نیز متحمل آسیب شده ا‎ست.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به رویکرد استفاده از توان مردمی برای مهار آتش‎سوزی‎های جنگلی اضافه کرد: در سالیان اخیر با تجهیز برخی از روستاهای حواشی جنگل، تلاش کرده‎ایم تا از توان مردمی برای مهار این نوع حادثه یاری بجوییم.

مقدم یادآور شد: در حوادث اخیر نیز ورود مردمی به عرصه مقابله با حریق پارک ملی گلستان موجب شد تا از گستره آتش به دامنه‎های جنگلی جلوگیری شود تا باز شاهد فاجعه جنگل‎سوزی در ابعاد سال گذشته نباشیم./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه