روش های خلاقانه به کمک ترویج فرهنگ کتابخوانی بیایند/ کتاب نویسنده علی آبادی زیر ذره بین نقد می رود

در چهارمین نشست انجمن کتاب علی آباد کتول اعضاء بر لزوم تجدید نظر در روش ها، بهره گیری از راهکارهای خلاقانه و تبلیغات  برای افزایش سرانه مطالعه مفید تاکید کردند و رئیس اداره کتابخانه های شهرستان نیز در آن از برگزاری نشست کتابخوان و نقد کتاب عباسعلی آغویی در ماه جاری خبر داد.

به گزارش زرین نامه؛ نعمت دیلم در چهارمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی علی آبادکتول که با حضور فرماندار و اعضای انجمن این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: کتاب سربازان هخامنش عباسعلی آغویی 14 آبان ماه جاری با حضور علاقه مندان عرصه کتاب و کتابخوانی در کتابخانه عمومی علی آباد کتول زیر ذره بین نقد می رود.

وی با اشاره به برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: همزمان با آغاز هفته کتاب ویژه برنامه گلریزان کتاب در سطح مدارس، ادارات و شهرستان برگزار می شود تا کتاب های خوانده شده بجای خاک خوردن در پستوی کتابخانه ها بین کتابخوانان به چرخش در آید.

دیلم در ادامه تصریح کرد: نشست کتابخوان نیز روز 28 آبان ماه در کتابخانه امام رضا (ع) برگزار می شود و علاقه مندان برای شرکت در این نشست می توانند با مراجعه به سایت www.golestanpl.ir کتاب مورد علاقه خود را ثبت کنند تا پس از بررسی توسط کارشناسان اداره کل کتابخانه های گلستان زمینه حضور و صحبت آن ها درباره کتاب مورد علاقه شان در این نشست فراهم شود.

وی در ادامه از فعالیت 3 کتابخانه شهری و 2 کتابخانه روستایی در این شهرستان خبر داد و گفت: کتابخانه روستای کردآباد بخش مرکزی علی آباد کتول نیز در هفته کتاب و کتابخوانی امسال به بهره برداری می رسد.

بخشی از بودجه فرهنگی ادارات به امر کتابخوانی اختصاص یابد

فرماندار علی آباد کتول نیز در این جلسه رشد کتابخانی را لازمه رشد و توسعه شهرستان دانست و گفت: تبلیغات ابزار برنده ای است که باید از آن در عرصه ترویج کتاب و کتابخوانی بهره بگیریم.

احمد تجری مفرد همچنین با اشاره به لزوم اجرای تبلیغات محیطی و برگزاری مسابقات کتابخوانی در شهرستان اظهار کرد: ادارات و دهیاری ها باید بخشی از بودجه فرهنگی خود را در زمینه افزایش سرانه مطالعه مفید و رشد کتابخوانی در شهرستان هزینه کنند.

وی با بیان اینکه کتاب خوب الگوی تمام عیار انسان برای رسیدن به کمال است، تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی، خوب زیستن، الگوی مصرف، رعایت قوانین و مهارت های رفتاری از جمله مسایلی هستند که باید به واسطه کتاب در مردم جامعه نهادینه شود.

لزوم بهره گیری از روش های خلاقانه در ترویج کتابخوانی

حسن دیلم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان علی آباد کتول هم در این نشست عنوان کرد: متاسفانه با رشد شبکه های اجتماعی توجه مردم به مطالعه کتاب کم شده است و در این خصوص باید از روش های خلاقانه و نوین برای تبلیغ کتاب خوب بهره بگیریم تا بتوانیم سرانه مطالعه مفید را در شهرستان ارتقاء دهیم.

وی اظهار کرد: در اتاق کار بسیاری از مدیران ادارات کتابخانه هایی موجود است و بهتر است این کتابخانه ها به مکانی قابل دسترسی در آن ادارات منتقل شود تا ضمن استفاده کارکنان از این کتاب ها، ارباب رجوع نیز از آن ها استفاده کنند.

دیلم برگزاری جشنواره کتاب در روستاهای شهرستان را پیشنهاد داد و گفت: بسیاری از ناهنجاری های امروز جامعه ی ما بخاطر کاهش مطالعه و عدم آگاهی مردم است که باید با تشکیل اتاق فکری برای حل این معضلات و ناهنجاری ها اقدام کنیم.

وی همچنین با اشاره به وجود بیش از 70 نویسنده در علی آباد کتول اذعان داشت: متاسفانه بسیاری از نویسندگان ما کتاب های آماده چاپ دارند که انتشار آن بخاطر نداشتن اعتبار به تعویق افتاده است و راه اندازی صندوق حمایت از نویسندگان در این خصوص پیشنهاد می شود.

باید فرهنگ کتابخوانی در خانواده ها نهادینه شود

فائزه رضایی عضو شورای اسلامی شهر علی آباد کتول نیز در این جلسه گفت: فرهنگ کتاب و کتابخانی از درون خانواده و مدرسه باید نهادینه شود و در این خصوص مدارس باید بخشی از جلسات ماهانه خود با والدین دانش آموزان را به آموزش و ترویج این فرهنگ در خانواده ها اختصاص دهند. 

مراد علی احمدی معاون شهرداری علی آباد کتول نیز پیشنهاد داد: باید رایزنی کنیم که بخشی از ارزش افزوده و مالیات های شهری برای تامین کتاب مرکز عمومی و مدارس سطح شهر اختصاص یابد.

فعالیت هایمان در عرصه ترویج کتاب نمود بیرونی چندانی نداشته است

حمید رضا ملک حسینی بخشدار مرکزی شهرستان علی آباد کتول هم عنوان کرد: بنظر می رسد فعالیت های ما در امور ترویج کتاب و کتابخوانی تا کنون نمود بیرونی چندانی نداشته است و باید برای اصلاح روش های فعلی، در فعالیت های خود تجدید نظر کنیم.

وی با بیان اینکه کتاب غذای روح انسان است، خاطر نشان کرد: باید مساله کتاب به عنوان بخشی از زندگی در سبد مصرف روزانه ما قرار گیرد و در نبود کتاب احساس خلاء کنیم.

ملک حسینی تاکید کرد: غفلت های مسئولین در زمینه ترویج کتاب قابل قبول نیست و باید این مساله به یک دستور کار بسیار مهم در برنامه های کاری آن ها گنجانده شود. 

به گزارش زرین نامه؛ در پایان این جلسه با اهداء لوح سپاس از فعالیت های حمیدرضا ملک حسینی بخشدار مرکزی علی آباد کتول در زمینه ترویج فرهنگ  کتاب و کتابخوانی تقدیر شد.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه