آزمون مدیریتی گلستان در تامین بودجه 1395 / تلاش سازمان مدیریت برای تامین بودجه به تنهایی کافی نیست

مشکل اعتباری از زمان استقرار دولت یازدهم به عنوان یکی از مهم‎ترین دغدغه‎های‎ مسئولان استان طرح شده و حتی از آن به عنوان عامل اصلی رکود و فقدان حرکت مطلوب برای توسعه این استان شمالی یاد شده است.

به گزارش زرین نامه؛ شاید وجود همین دغدغه موجب شد تا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان، در اولین آزمون خود به عنوان رئیس سازمان احیاء شده مدیریت و برنامه‎ریزی گلستان، برای تامین نقدینگی و اعتبار سال آینده، عزم خود را جزم کرد و با حضور چند روزه در تهران بر آن شد تا حداکثر تخصیص اعتبار نصیب استان شود، هر چند این تلاش به تنهایی کافی نیست.

*تلاش سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی گلستان برای تامین بودجه به تنهایی کافی نیست

پازل مدیریتی استان برای حل مشکل تامین اعتبار و بودجه تنها معطوف به یک حرکت نیست، باید پذیرفت این موضوع یک کار جمعی است و باید همه مدیران دستگاه‎های اجرایی استان برای تکمیل این مجموعه دشوار و سخت‎چین خیز بردارند.

با گذشت بیش از دو سال از عمر دولت تدبیر و امید و تجربه نسبی مدیران تازه ورود، این انتظار می‎رود که آنها طی این مدت نیازهای دستگاهی خود و در نهایت استان را تاکنون دریافته باشند و برنامه‎های خود را برای توسعه در سه فاز کوتاه‎مدت، میانی و بلندمدت طراحی کرده باشند تا با توجه به این شناخت و برنامه، اولویت‎های استانی در افق بودجه سال آینده و حتی برنامه ششم توسعه مشخص شود.

موضوعی که حداقل در برآیند سخنان اخیر استاندار گلستان، آنچنان امیدوارکننده نیست، هرچند با توجه به این نگاه نافذ و تیزبین وی، انتظار می‎رود به جای انتخاب‎های نه چندان کارشناسانه مدیران نمونه که هر ساله به شکل نامحسوس انجام می‎پذیرد، گزینه ارائه کارنامه کاری در بحث بودجه برای انتخاب مدیران لایق استان نقش پررنگ و تاثیرگذاری داشته باشد.

هر چند می‎توان علاوه بر مورد یاد شده با استفاده از سیستم‎های نظارتی و تشویقی، ضمن ایجاد رقابت بین مدیران استانی برای دستیابی به منابع ملی و وزارتی، از توانایی و تجربیات آنها برای دیگر مدیران استانی نیز سود برد.

باید پذیرفت که هنوز در سیستم در حال توسعه اعتباری کشور، چانه‎‎زنی و ارتباطات نقش مهمی ایفا می‎کند و چه بسا در این بین بسیاری از مدیران استانی هنوز با ادبیات و فن گمانه‎زنی برای جذب اعتبار آشنایی چندانی ندارند و تلاش خود را صرف مکاتبات بی‎حاصلی می‎کنند که تنها زمان‎های طلایی استان را برای کسب اعتبار و بودجه‎های جاری، هزینه‎ای و عمرانی به هدر می‎دهد.

استاندار گلستان نیز به اهمیت این موضوع بیش از پیش واقف است و شاید همین حساسیت وی را بر آن داشت تا خواستار پیگیری جدی‎تر مدیران دستگاه‎های اجرایی استان بر مبادله موافق‎نامه‎های اعتبارات هزینه‎ای و تملکی استان شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسن صادقلو در جلسه شورای برنامه‎ریزی استان گلستان با تاکید بر لزوم نظم و انضباط در دستگاه‎های اجرایی تاکید و اظهار کرد: مبادله موافقت‎نامه جدی در اعتبارات هزینه‎ای و تملکی یکی از موضوعات جدی است و دستگاه‎های اجرایی باید به تاریخ اعلام شده توجه ویژه کنند، دستگاهی که مبادله موافقت‎نامه ارائه نکند به آن تنخواه تعلق نمی‎گیرد.

*برخی مدیران با فنون گمانه‎زنی اعتباری آشنا نیستند

وی ادامه داد: تجلی استان در بودجه 1395 و برنامه ششم توسعه باید دیده شود و اینکه ما در سال 1395 چه شرایطی پیدا می‎کنیم و پیشنهادات ما در این سال چه چیزی است، لذا اگر نسبت به این مسائل مهم غفلت انجام شود، در کلان و اسناد بالادستی باخته‎ایم و مطالبه استان کم‌رنگ می‎شود.

صادقلو با اشاره به گذر چند ساله از عمر دولت یازدهم، یادآور شد: مدیران استان توجه کنند که در بدو ورود به دولت چه شاخص‎هایی از استان را تحویل گرفتند و اکنون این شاخص‎ها به کجا رسیده و افق شاخص‎ها در پایان این دولت به کجا خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: کتاب شاخص استان گلستان در زمان تحویل، اکنون و افق آینده یعنی انتهای دولت تهیه می‎شود تا تغییرات را در شاخص‎ها محسوس کنیم، لذا این مسائل باید از سوی مدیران با حساسیت بیشتری پیگیری شود.

رئیس شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان گلستان به مهم‎ترین موضوع در عرصه مدیریت اشاره می‎کند و از مدیران استان می‎خواهد مطالبه محور باشد و این روحیه را پیش از پیش در خود تقویت کنند، موضوعی که طی این سال‎ها در بسیاری از دستگاه‎ها کم‎تر مشاهده شده و حتی بسیاری از این دستگاه‎های اجرایی را به روزمرگی مبتلا کرده است.

به درستی که طی این‎سال‎ها تا چه میزان مدیران کشور را به این باور رسانده‎ایم که گلستان چه قدر طی این سال‎ها از قطار توسعه بر خلاف دیگر نقاط کشور عقب مانده و مطالبات به حق این منطقه فقیر و عاری از توسعه چیست؟.

متاسفانه توسعه استان برخلاف بسیاری از استان‎هایی که اکنون مدعی هستند، طی این ‎سال‎ها و حتی در حال حاضر در حاشیه بوده است و مدیرانی در راس امور قرار گرفته‎اند که نمی‎دانند چه وظیفه مهمی بر دوش دارند و همین موضوع قلب بسیاری از مدافعان واقعی توسعه گلستان را می‎فشارد، موضوعی که به نظر می‎رسد استاندار گلستان را هم نگران کرده است و حتی وی را به قیاس استان با استان‎های دیگر وا می‎دارد.

*ادبیات مطالبه پررنگ شود

صادقلو متذکر شد: باید ادبیات مطالبه را پررنگ‎تر کنیم، واقعا ترسیم آینده استان در بودجه 1395 و برنامه ششم مسئله مهمی است خیلی از استان‎ها توانستند در کشور مطالبه ایجاد کنند که می‎طلبد دستگاه‎های اجرایی استان در این زمینه فعال باشند و با یک رویکرد قدرتمند مطالبات قدرتمند را در آینده شاهد باشیم.

صادقلو با اشاره به این موضوع که اقتصاد مقاومتی نیز یک مسئله مهم است، گفت: ما می‎توانستیم کتاب اقتصاد مقاومتی در استان تهیه کنیم که این اتفاق باید از فرمانداری‎ها می‎افتاد و در کلان استان و دستگاه‎های اجرایی نیز این موضوع با جدیت مورد پیگیری قرار می‎گرفت.

وی بیان داشت: گزارش‎های رسیده حاکی از آن است که رویکرد استراتژیک اقتصاد مقاومتی توسط مجریان و مسئولان به صورت پیش‌رو و میان‎رو حرکت نشده است که باید این مهم با حساسیت پیگیری شود.

رویکرد اقتصاد مقاومتی تنها یک شعار نیست و بدون شک مهم‎ترین هدفش فعال کردن توانایی‎های بالقوه یک منطقه است تا بتوان با ایجاد نقطه‎های فعال اقتصادی، خدماتی و تولیدی درآمد استحصال کرد و تولیدات منطقه را با ارزش افزوده به کشور عرضه کرد.

هر چند در این عرصه، مدیریت ارشد استان باید توجه داشته باشد؛ بخش عمده‎ای از فرآیند پیگیری توسعه استان چه در عرصه درآمدزایی و پیگیری مطالبات، جدا از دستگاه‎های اجرایی استان در سیستمی است که مدیریت آن را برعهده دارد و باید بیش از پیش به سیستم مدیریتی و بدنه کارشناسی دستگاه خود توجه کند.

دغدغه کند بودن مدیران گلستانی در مبادله موافقت نامه بودجه سال آینده، در اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی گلستان هم نمود دارد، وی که به تازگی در مسیر پیگیری و برنامه‎ریزی بودجه سال آینده در تهران حضور داشته است، بر لزوم آماده شدن پیش‎نویس سند بودجه استان تاکید دارد و اذعان کرد: 26 درصد مبادله موافقت‎نامه اصولی انجام شده و 74 درصد از اعتبارات در حال حاضر نیاز به مبادله موافقت نامه دارند تا تخصیص اعتبار از خزانه معین استان دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسین پیش‎قدم در جلسه شورای برنامه‎ریزی استان گلستان اظهار کرد: اعتبارات هزینه‎ای و تملک دارایی سرمایه‎ای استان گلستان توزیع شد و کمیته برنامه‎ریزی شهرستانی برای پروژه‎های عمرانی شکل گرفت و مقرر شد دستگاه‎های اجرایی مبادله موافقت‎نامه اصولی داشته باشند.

وی تصریح کرد: دستگاه‎های اجرایی تا 20 آبان فرصت اخذ موافقت‎نامه در راستای دریافت اعتبارات تخصیصی مبادله موافقت‎نامه دارند و بعد از آن خزانه، تخصیص اعتبارات را به دستگاه‎های اجرایی خواهد داشت.

*هشت ماه از سال گذشته اما دریغ از مبادله موافقت‎نامه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی گلستان افزود: هشت ماه از سال گذشته، اما هنوز مبادله موافقت‌نامه آماده نشده است که از لحاظ قانونی مشکلاتی برای خزانه به وجود می‎آورد و فصل اعتبارات عمرانی را از دست می‎دهیم، لذا دستگاه‎های اجرایی اعتباراتی که در استان است را جذب کنند تا عملکرد خوبی در زمینه هزینه‎کرد اعتبارات داشته باشیم.

پیش‎قدم بیان داشت: اعتبارات هزینه‎ای در بحث حقوق تا 75 درصد اعتبارات تا سه ماهه سوم امسال محقق شد و در بخش سایر نیز تا 74 درصد محقق شد که در سرجمع اعتبارات هزینه‎ای مشکلی در استان گلستان نداریم.

به گفته وی؛ از 28 دستگاه اجرایی که قرار بود مبادله موافقت‎نامه ارائه کنند، 9 دستگاه اجرایی در این زمینه اقدامی نکردند که باید هر چه زودتر نسبت به این مهم مبادرت شود.

پیش قدم تاکید کرد: تا 20 آبان باید کل اعتبارات استان گلستان را از خزانه جذب کنیم، لایحه سال 1395 کشور و برنامه ششم توسعه در حال تدوین است که بخش‎نامه استانی بودجه سال 1395 از چند روز دیگر آغاز خواهد شد.

زمان همچنان در حال گذر است و اگر مدیران گلستانی در این روزها دغدغه خود را بیش از گذشته معطوف مهم‎ترین هنر مدیریتی خود، یعنی آوردن اعتبار به این استان توسعه نیافته نکنند، مطمئنا باید گلستان را همچنان در قعر جدول توسعه کشور ملاحظه کرد و به حال آن گریست.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه